تروریسم

علمای دینی بدنام کردن اسلام توسط شبه نظامیان را محکوم می کنند

نوشتۀ نجیب الله

عزاداران افغان در 2 قوس 2016 تابوت های 27 قربانی را که در یک بمب گذاری مرگبار در مسجدی در کابل کشته شده اند، حمل می کنند. «دولت اسلامی عراق و شام» (عراق) مسئولیت این اقدام را تقبل کرد. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

عزاداران افغان در 2 قوس 2016 تابوت های 27 قربانی را که در یک بمب گذاری مرگبار در مسجدی در کابل کشته شده اند، حمل می کنند. «دولت اسلامی عراق و شام» (عراق) مسئولیت این اقدام را تقبل کرد. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- علمای دینی افغان می گویند که اقدامات شبه نظامیان در افغانستان خلاف اصول اسلام است و موجب بدنامی اسلام می گردد.

آنها می گویند که مخصوصا بمب گذاری های انتحاری و خشونت های انجام شده تحت نام «جهاد» با تعلیمات اسلام منافات دارند.

بر بنیاد اعلان مأموریت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) سال قبل نزدیک به 11,500 فرد ملکی به شمول بالغ بر 3,500 طفل طی حملات شبه نظامیان در افغانستان کشته یا زخمی شدند.

محمد معصوم، یک محصل علوم اسلامی در مدرسه دینی در کابل، گفت: «قتل مردم بیگناه بر اساس تعلیمات اسلامی گناه کبیره است.»

وی با اشاره به بلند رفتن تلفات افراد ملکی در حملات شبه نظامیان گفت که اقدام شبه نظامیان برخلاف اصول اسلام می باشند و بنابراین نمی توانند با اسلام مرتبط شوند.

با این حال او به سلام تایمز گفت که شبه نظامیان بی وجدان به قتل افراد ملکی ادامه می دهند.

علمای دینی افغانستان در این رابطه متفق القول می باشند.

سید مولوی عبدالاحمد جبار، یک عالم دینی افغان، گفت که قتل افراد ملکی و اجرای حملات انتحاری با اصول اسلام منافات دارد.

او به سلام تایمز گفت: «اسلام دین آشتی، صلح، و آرامش است. مگر شبه نظامیان تصویر کاملا متفاوتی را به نمایش گذاشته اند.»

محمد سالم حسنی، یک عالم دینی افغان، به سلام تایمز گفت: «متأسفانه شبه نظامیان با تفصیرهای غلط و جانبدارانه خود تصویر خشنی را از اسلام به جهان نشان می دهند.»

علمای دینی، نمایندگان احزاب سیاسی، و قانونگذاران، در اوائل ماه جدی گرد هم آمدند تا راه های ترویج فرهنگ تحمل را در افغانستان مورد بحق قرار داده و شبه نظامیان را به توقف خشونت ترغیب کنند.

شرکت کنندگان نتیجه گرفتند که طالبان و «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) درک کاملی از دین ندارند و تمامیت ارضی افغانستان را تهدید می کنند.

به گزارش طلوع نیوز، میرویس یاسینی، نماینده پارلمان افغانستان، طی سمیناری در تاریخ 16 جدی گفت: «ایدئولوژی داعش ایدئولوژی نادرستی است. آنها دین را به غلط نفسیر می کنند و از دین فهم درستی ندارند. فقط تصویر دین را خدشه دار می سازند.»

تصویر غلط از جهاد

شبه نظامیان معمولا جهت توجیه خشونت و اقدامات غیراسلامی خود «جهاد» را بهانه می کنند. اما علما می گویند که اقدامات این گروپ ها هیچ ارتباطی با «جهاد» ندارد.

حسنی گفت: «در اسلام عمی جهاد محسوب می شود که نتایجش منجر به حفظ شرف جامعه اسلامی شود و موجب افتخار و سربلندی همه مسلمانان باشد.»

او گفت: «آنچه که مخالفان دولت جهاد خطاب می کنند، در واقع جهاد نیست؛ چرا که اقدامات این گروپ ها که در واقع اعمال خشونتبار است، منجر به تحقیر و انشقاق شده است.»

ولی الله لبیب، یک عالم دینی دیگر، گفت که بخش بسیار کوچک از اقدامات شبه نظامیان مطابق با اصول اسلامی است ولی الباقی کاملا خلاف اسلام می باشند.

او به سلام تایمز گفت: «این شبه نظامیان این رقم اعمال غیراسلامی خود را یا به خاطر نادانی و یا به خاطر این که از حلقه اسلام خارج هستند، اجرا می کند.»

او اظهار داشت: «با آن که فساد در دولت افغانستان وجود دارد، مبارزه علیه یک حکومت اسلامی ابدا جهاد محسوب نمی شود.»

وی گفت که همچنان یکی از تاکتیک های اصلی شبه نظامیان، یعنی بمب گذاری های انتحاری، هرگز در اسلام مجاز اعلام نشده است.

او گفت که اول این که حملات انتحاری اغلب غیرنظامیان را قربانی می کنند و دوم این که انتحار در اسلام حرام است.

لبیب گفت: «در هیچ کدام از متون و کتب اسلامی مجوزی برای ارتکاب به انتحار هرگز صادر نگردیده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تشکر از شما.

پاسخ