امنیت

بلند رفتن اعتماد افغان ها به شماره تماس 119 پولیس

نجیب الله

افسران پولیس افغان در تاریخ 13 جوزا در کابل به محل انفجارهای که یک مراسم تدفین را هدف قرار دادند، وارد می شوند. مردم ملکی بیش از پیش از خط تماس 119 جهت گزارش دهی حوادث امنیتی، جنایات، و فعالیت های مشکوک به پولیس استفاده می کنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

افسران پولیس افغان در تاریخ 13 جوزا در کابل به محل انفجارهای که یک مراسم تدفین را هدف قرار دادند، وارد می شوند. مردم ملکی بیش از پیش از خط تماس 119 جهت گزارش دهی حوادث امنیتی، جنایات، و فعالیت های مشکوک به پولیس استفاده می کنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- مسئولین می گویند افغان ها بیش از پیش از خط تماس 119 جهت گزارش دهی حوادث امنیتی، جنایات، و فعالیت های مشکوک و همچنین موارد سوءرفتار پولیس، فساد، و تخلفات حقوق بشری استفاده می کنند.

بنا بر اعلام وزارت داخله خط تلفن ثابت محرمانه 119 در کابل، که هر روز با 36 اوپراتور در هر ساعت کار می کند، هر ماه تعداد ده ها هزار تماس دریافت می کند.

این وزارتخانه در سال 2009 مرکز تماس متذکره را با حمایت مالی بین المللی تاسیس کرد. این سه شیفت دارای 108 اوپراتور ترکیبی، به شمول هفت زن، استند.

سایر مراکز تماس در بلخ، قندوز، و هرات فعالیت می کنند.

شهروندان افغان با تماس به شماره 119 در دستگیری تروریستان، قاچاقبران مواد مخدر، و دزدان مسلح کمک کرده اند.

جنرال همایون عینی، رییس مرکز پولیس (که خط تلفن 119 را اداره می کند)، گفت: «زمانی که مردم به شماره 119 تماس می گیرند و در مورد یک رویداد به این اداره اطلاع می دهند، کارمندان پولیس در مرکز 119 پس از تحلیل و ارزیابی سریع این مورد بلافاصله به نزدیک ترین حوزه پولیس اطلاع می دهد تا در مورد اقدام شود.»

بر بنیاد آمار مرکز تماس در یک سال گذشته در اثر گزارش دهی مردم به پولیس از طریق تماس با شماره مخصوص 119 از انفجار 2,000 ماین جلوگیری شده است.

عینی گفت: «این ماین ها در مسیر راه مردم و یا قوای امنیتی از سوی دشمن جاسازی شده بودند. اما در پی تماس مردم به شماره 119 و اطلاع دهی در مورد، پولیس اقدام نموده و این ماین ها را خنثی کردند و از قربانی شدن صدها نفر جلوگیری شده است.»

وی افزود که در اثر گزارش دهی مردم، چندین حمله کننده‌ انتحاری، قاتلین، سارقان مسلح دستگیر شده و جلوی برخی از حملات دهشت افگنان نیز گرفته شده است.

شهروندان از اطمینان یافتن از بابت امنیت خرسند هستند

شهروندان افغان نیز با رضایت از عملکرد پولیس، از همکاری با قوای امنیتی به خصوص از طریق تماس به شماره 119 را سخن می زنند.

نورالله، یک زارع 40 ساله در حومه کابل، گفت که همکاری با پولیس وظیفه مدنی مردم برای تامین امنیت است.

او به سلام تایمز گفت: «یک بار یک فرد مشکوک را دیدم و فکر کردم که شاید مهاجم انتحاری باشد. من سپس به شماره 119 که اعلان آن را از طریق تلویزیون دیده بودم، زنگ زدم و پولیس را در جریان گذاشتم.»

نورالله از این که اقدام کرده و احتمالا جان شماری از مردم بیگناه را نجات داده مفتخر است و می گوید در آینده نیز در صورت لزوم این کار خواهد کرد.

عبیدالله، یک فعال مدنی 32 ساله باشنده کابل، گفت که مردم دیگر نباید در برابر تروریسم بی تفاوت باشند.

او به سلام تایمز گفت: «اگر این همکاری مردم با قوای امنیتی افزایش یابد تا حدی زیادی بر فعالیت های تروریستی در کشور تأثیر خواهد گذاشت.»

شعیب، یک دانشجوی 25 ساله و باشنده کابل، گفت که او تاکنون دلیلی برای تماس با خط تلفن نداشته است، اما در صورت مشاهده هر فرد مشکوک سریع به شماره 119 پولیس تماس خواهد گرفت.

او به سلام تایمز گفت: «مردم دیگر از جنگ، انفجار، و کشتار کاملا خسته شده اند. به همین دلیل آنها حاضرند با پولیس همکاری کنند تا جلو این جنگ و کشتار مردم بی گناه گرفته شود.»

عینی گفت که شاید تماس با شماره 119 وقت زیاد از یک فرد نگیرد، اما این کار می تواند جلوی قربانی شدن شماری از مردم را بگیرد.

او گفت: «پولیس در این مرکز بدون خستگی به تماس های مردم پاسخ می دهند و از مردم نیز انتظار دارد تا هر رویداد مشکوک را به پولیس اطلاع بدهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیار مقبول. خداوند متعال آنها را زیادتر موفقیت دهد و کمک کند و ما از شما به خاطر اخبار و گزارش هایتان تشکر می کنیم. زنده باد افغانستان! مرگ بر دشمنان افغانستان!

پاسخ