حقوق بشر

شماره تلیفون رایگان آواز افغانستان در یک تماس تلیفونی معلومات و امدادرسانی می کند

نوشته نجیب‌الله

توبی لنزر، هماهنگ کننده ملل متحد در امور اسکان و بشردوستانه افغانستان (نفر وسط)، بتاریخ ۲۶ سنبله از مرکز تلیفونی رایگان آواز افغانستان در کابل دیدار می کند. [دفتر خدمات پروژه ملل متحد]

توبی لنزر، هماهنگ کننده ملل متحد در امور اسکان و بشردوستانه افغانستان (نفر وسط)، بتاریخ ۲۶ سنبله از مرکز تلیفونی رایگان آواز افغانستان در کابل دیدار می کند. [دفتر خدمات پروژه ملل متحد]

کابل -- افغان های که از جنگ، خشونت یا بلایای طبیعی آسیب دیده اند، اکنون معلومات مهم را از طریق اولین مرکز تماس تلفنی سراسر کشور که ماه گذشته از سوی سازمان ملل متحد در کابل ایجاد شده است، ‌دریافت کرده می توانند.

مرکز تماس آواز افغانستان که در کابل واقع شده است، بتاریخ ۶ جوزا به صورت یک پروگرام آزمایشی کار خود را آغاز کرد و بتاریخ ۲۶ سنبله به طور رسمی شروع به پاسخ دادن به این تماس ها کرد.

شماره تلفن رایگان ۴۱۰ دارای ۸ اپراتور چند لسانه است که نیمی از آنها خانم هستند. تماس هایی که با این شماره برقرار می شود، محرمانه استند.

این مرکز تلیفونی که به گفته مقامات ملل متحد در کابل روزانه به حدود ۴۰۰ تماس پاسخ داده می تواند، جهت کمک به افغان ها برای دریافت معلومات حمایتی و امدادی حیاتی تاسیس گردید.

بنا بر آواز افغانستان، برنامه جهانی غذای ملل متحد با مشارکت دفتر خدمات پروژه ملل متحد بحیث شریک اجرایی، این مرکز تماس را راه اندازی کرد.

سازمان دهنده گان در یک خبرنامه گفتند: «دفتر خدمات پروژه ملل متحد منابع مالی زیادتر را از صندوق بشردوستانه افغانستان، عملیات محافظت مدنی و کمک های بشری اروپایی، و کمیساریای عالی پناهنده گان ملل متحد تامین کرد.»

کمک به همه افغان ها

سابق بر این، حکومت افغانستان مرکز تماس رایگان ۱۱۹ را جهت تماس با پولیس برپا کرده بود. در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شماره تلیفون رایگان ۱۹۰ را جهت دریافت معلومات مربوط به انتخابات معرفی کرده بود.

در این حال، آمبولانس کابل نیز شماره رایگان ۱۰۲ را برای خدمات صحی امرجنسی و آمبولانس معرفی کرده بود.

احمد خالد، یک مسوول در مرکز آواز افغانستان، به سلام تایمز گفت که آواز افغانستان سه کتگوری مردم افغان که به کمک نیاز دارند،‌ را تحت پوشش دارد.

او گفت: «در کتگوری نخست مهاجران برگشت کننده به کشور را تحت پوشش داریم که اجباری یا به خواست خودشان مثلا از ایران و یا پاکستان به افغانستان بر می گردند و معلومات کمک نیاز دارند.»

خالد افزود: «دوم کسانی که نسبت جنگ های داخلی آسیب پذیر شده و بی جا شده اند. کتگوری سوم هم کسانی اند که از آفات طبیعی متضرر شده اند و نظر به همین آسیب ها بی جا هم شده است.»

او افزود: «ما مشکلات این مردم را دریافت می کنیم. ما از هفت صبح تا هفت شام کار می کنیم و تماس های مردم را جوابگو استیم.»‌

او گفت: «همکاران ما به مشکلات مردم گوش داده اگر نیاز به کمک های بشردوستانه داشته باشد ثبت شده و به همکاران ما که موسسات داخلی و بین المللی اند به شمول اجنسی های ملل متحد است شریک می کنیم تا به موقع به مشکلات مردم رسیدگی و کمک صورت بگیرد.»

خالد افزود که اگر یک تماس گیرنده مسایل دیگری به جز معلومات و یا کمک های بشردوستانه را مطرح کند، اپراتورها کوشش می کنند شماره همان وزارت مربوطه را برای شان می دهیم.

برقراری رابطه افغان ها با امدادرسانان

حکومت افغانستان و شهروندان افغانستان از ایجاد مرکز تماس آواز افغانستان استقبال کرده و آن را در راستا کمک رسانی موثر می خوانند.

عمر محمدی، سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث طبیعی در افغانستان، گفت که مرکز تماس آواز افغانستان گام خوبی برای دریافت مشکلات مردم است.

او به سلام تایمز گفت: «حکومت افغانستان متعهد است که به شهروندان آسیب دیده از حوادث طبیعی و خشکسالی کمک کنند و هر معلوماتی که از طریق این مرکز به ما برسد تلاش خواهیم کرد تا به شهروندان ما کمک رسانی کنیم.»‌

محمد جمعه، یک باشنده ولسوالی نیلی مرکز ولایت دایکندی و کارمند یک موسسهء ان جی یو، گفت: «در سال روان، خشکسالی و قحطی مردم ما را که اکثرا زراعت پیشه استند زیاد متضرر کرده است و آنان نیاز به کمک دارند.»

او به سلام تایمز گفت: «برای رساندن نگرانی مردم به حکومت شماره ۴۱۰ که ملل متحد معرفی کرده است یک گزینه خوبی برای انتقال پیام ما به سازمان امداد رسان و حکومت می باشد.»

امان الله، یک محصل رشته زراعت در پوهنتون بامیان، گفت که آواز افغانستان یک ابتکار خوب برای برطرف کردن نیازمندی های افغان ها است.

او به سلام تایمز گفت: «به خاطر خشکسالی امسال مردم در بامیان و چندین ولایت دیگر کشور متضرر شده اند و بسیار خوب است که این مردم صدای شان را به سازمان ملل متحد و نهادهای کمک کننده نیز برسانند.»

او گفت: «هرچند مردم صدای شان را تا حدی از طریق رسانه ها به حکومت می رساند، اما خوبی شماره ۴۱۰ این است که مستقیم با نهادهای کمک کننده به تماس می شویم.»‌

۱۶۰۰۰ تماس دریافت شده است

خالد، از مسوولان مرکز تماس آواز افغانستان گفت که از زمانی که این برنامه به گونه آزمایشی آغاز گردیده بود تا کنون ۱۶ هزار تماس دریافت کرده اند.

او گفت که بیشتر تماس ها در مورد قحطی که ۲۰ ولایت از آن متضرر شده اند، بی جا شدگان داخلی و مهاجران برگشت کننده بودند که نیاز به راهنمایی و کمک داشتند.

توبی لنزر، مرجع سازمان ملل متحد و هماهنگ کننده انسانی در افغانستان، در مراسم افتتاح این مرکز تماس در کابل، گفت که این مرکز تماس نقطه عطف در افغانستان است.

بنا بر طلوع نیوز، او گفت: «آژانس های سازمان ملل متحد در اینجا هستند تا به افغان ها گوشش کنند که اکنون می توانند در هر ساعتی از شبانه روز با بازخورد و یا سوالات مربوط به پاسخ ما نسبت به بلایای طبیعی یا درگیری ها دسترسی یابند. با هم، آژانس ها برای به دست آوردن بهترین پاسخ ها و بهترین پاسخ به [عموم]، در زمان کار خواهند کرد.»

نجیب آقا فهیم، وزیر حکومت افغانستان در امور رسیدگی به حوادث طبیعی، گفت: «حکومت افغانستان و آژانس های بین المللی باید در مورد وضعیت مردم و آنچه که آنان نیاز دارند و آنچه که می خواهند، بدانند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام مدت ۱۰ روز میشه از ایران آمدیم ۳دانه طفل دارم بسیار به مشکلات ذندگی میکنم هیج چیز ندارم به خوردن وسایل خانه خوراک وپوشاک

پاسخ

سلام وقت بخیر تشکر از ایشان که با ما کمک می کند لطفا خواهشانه به کمک شما ضرورت دارم

پاسخ

بخشن بسیار زندگی مه خراب است بخدا قسم بخی دیوانه شدیم بی کسی بی روز کاری در ناحیه هشت هستم

پاسخ

۰۷۷۸۹۰۷۴۳۸

پاسخ