جنایت و عدالت

افغان ها از راه‌اندازی شماره ۱۹۶ خط تیلیفون شکایت وزارت دفاع استقبال کردند

گزارش از نجیب الله

در تصویر دیده می شود که، شاه محمود میاخیل، معاون اول وزارت دفاع افغانستان، برای راه اندازی شماره تیلیفون ۱۹۶ به تاریخ ۷ اسد در کابل، نواری را قطع می کند. [وزارت دفاع افغانستان]

در تصویر دیده می شود که، شاه محمود میاخیل، معاون اول وزارت دفاع افغانستان، برای راه اندازی شماره تیلیفون ۱۹۶ به تاریخ ۷ اسد در کابل، نواری را قطع می کند. [وزارت دفاع افغانستان]

کابل -- مقامات افغان از تلاش های وزارت دفاع قدردانی می کنند که برای مردم ملکی و منسوبین امنیتی یک خط تیلیفون محرمانه را فراهم کردند تا از فساد اداری، رفتارهای نامناسب یا غیرقانونی شکایت کنند.

این وزارت به تاریخ ۷ اسد شماره خط تیلیفون ۱۹۶ را راه اندازی کرد تا شاهدان عینی حوادث بتوانند بصورت رایگان، به طور ۲۴ ساعته تماس بگیرند و مشکلات را گزارش دهند.

عبدالناصر اصفیا، سرمفتش این وزارت در جریان مراسم افتتاح خط تیلیفونی در کابل گفت، منسوبین وزارت دفاع و همچنان خانواده های منسوبین امنیتی کشته شده در هنگام وظیفه، می توانند با این شماره تماس بگیرند.

وی گفت، به این شکایات مطابق به قانون، دستورالعمل ها و پالیسی های این وزارت، در همان وقت رسیدگی خواهد شد.

مقامات وزارت راه اندازی شماره رایگان ۱۹۶ و واحد رسیدگی به شکایات را در جهت رسیدگی به شکایات علیه منسوبین اردوی ملی افغان و مقابله با فساد اداری و همچنان رفتارهای نامناسب و غیرقانونی یک گام مهمی خواندند.

روح الله احمدزی، سخنگوی این وزارت گفت، «این برای کارمندان داخلی وزارت، افرادی که در اردوی ملی افغان خدمت می کنند، و مردم عادی است. هر کسی که شکایتی داشته باشد می تواند تماس بگیرد و مشکل آنهاحل خواهد شد.»

وی گفت، «اگر سربازان، افسران یا مردم ملکی شکایتی داشته باشند و نخواهند که هوئت آنها افشا شود، هویت آنها محرمانه باقی خواهد ماند.»

استقبال از این ابتکار

نمایندگان مجلس و تحلیلگران افغان ضمن استقبال از راه‌اندازی شماره ۱۹۶ تیلیفون، بر لزوم پیگیری جدی در شکایات دریافت شده از سوی این وزارت تأکید کردند.

جنرال (متقاعد) دولت وزیری، سخنگوی پیشین این وزارت، از راه اندازی شماره رایگان ۱۹۶ ستایش کرد.

وی گفت، «این یک اقدام خوب است؛ از آن باید حمایت شود. اگر یک سرباز مورد بدرفتاری قرار می گیرد یا سربازی معاش خود را دریافت نمی کند یا هر مسئله ای که باشد، مسئولین باید صدای آنها را بشنوند.»

محمد خالد مومند، یک عضو ولسی جرگه از ولایت لوگر نیز راه اندازی خط تیلیفون شکایات را گامی خوبی خواند.

وی گفت، این مؤثر خواهد بود، البته اگر مقامات برای پیگیری شکایات تلاش های جدی را انجام دهند.

وی گفت، «مشکل در افغانستان این است که ما ابتکار می کنیم اما آنها را دنبال نمی کنیم. امیدوارم که وزارت دفاع وعده خود را حفظ کند و مشکلات گزارش شده را جدی بگیرد.»

لعل گل لعل، رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان، از خط تیلیفون ۱۹۶ استقبال کرد.

وی گفت، باید فرهنگ رسیدگی به شکایات در افغانستان نهادینه شود.

وی گفت، «فرهنگ ثبت شکایات و رسیدگی به شکایات در سایر کشورها قوی است، اما در افغانستان متأسفانه شکایات جدی گرفته نمی شوند.»

تأمین مسؤلیت پذیری

احمدزی سخنگوی این وزارت گفت، دفتر سرمفتش به همه شکایات رسیدگی خواهد کرد.

وی گفت، «ما در این زمینه متعهد و جدی هستیم. به شکایات مربوط به هر بخش بطور جدی رسیدگی خواهد شد.»

خط تیلیفونی ۱۹۶ پس از تلاش های دیگر حکومت برای راه اندازی شماره های رایگان به خاطر رسیدگی به مسائل شهروندان صورت می گیرد.

شماره ۱۱۹ مرکز تماس پولیس در سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرد و به افغان ها این امکان را می دهد که جرایم و فعالیت های مشکوک تروریستی و همچنان بدرفتاری پولیس، فساد اداری و نقض حقوق بشر را گزارش دهند.

در سال ۱۳۹۷، افغان ها برای هموطنان خود که بر اثر جنگ، خشونت یا حوادث طبیعی آسیب دیده باشند، از طریق ملل متحد یک مرکز تیلیفون در سراسر کشور ایجاد کردند. تماس های گرفته شده به شماره تیلیفون رایگان -- ۴۱۰ -- همه محرمانه است.

تحلیلگران می گویند، در حالی که حکومت افغانستان قدم های مثبتی در جهت اطمینان از مسؤلیت پذیری برداشته است، افغان های ساکن در مناطقی که توسط جنگجویان کنترل می شوند، هیچگونه راه حل ندارند.

مولوی ذبیح الله عتیق، یک عضو ولسی جرگه از ولایت بدخشان گفت، رهبران در هر نظام اسلامی باید در قبال شهروندان پاسخگو باشند.

عتیق گفت، فعالیت های غیرقانونی و غیر اسلامی جنگجویان اکنون برای شهروندانی که می دانند جنگجویان قوانین و مقررات اسلامی را زیر پا می کنند، کاملاً قابل مشاهده است.

وی افزود، «تمام مردم افغانستان این را می دانند، اما باشندگان نمی توانند در مناطقی که تحت کنترل طالبان است، چیزی بگویند. آنها آزادی بیان را که در زمان [حضرت محمد (ص)] یا «خلفاء راشدین» وجود داشت، ندارند، زمانی که آنها می توانستند بزرگان خود را مورد انتقاد قرار دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این گونه تدابیر به آمدن امنیت کدام تاثیر ندارد. حکومت باید بر علیه تروریست ها اقدامات جدی را روی دست گیرد. حکومت افغانستان هنوز هم در دفاع فعال قرار دارد و طالبان و سایر گروه های تروریستی هر روز جان مردم بیگناه افغانستان را می گیرد. طالبان حمله می کنند اما نیرو های امنیتی از خود دفاع می کنند. این ها باید از حالت دفاعی خارج شده و حالت تهاجمی را به خود بگیرد.

پاسخ

یک اقدام نیک است ما از آن استقبال می کنیم.

پاسخ