آموزش

باشندگان درزاب تخریب مکاتب توسط داعش را محکوم می کنند

نوشته سلیمان

در این عکس که در تاریخ 10 اسد 2016 گرفته شده، یک عضو قوای امنیتی افغانستان در داخل یک مکتب در ولسوالی کوت در ولایت شرقی ننگرهار که توسط داعش استفاده می شد، مصروف نگهبانی استند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

در این عکس که در تاریخ 10 اسد 2016 گرفته شده، یک عضو قوای امنیتی افغانستان در داخل یک مکتب در ولسوالی کوت در ولایت شرقی ننگرهار که توسط داعش استفاده می شد، مصروف نگهبانی استند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

ولایت جوزجان -- باشندگان ولسوالی درزاب ولایت جوزجان سرفصل های درسی افراطی اجبار شده توسط «دولت اسلامی» (داعش) را قبول نمی کنند.

مقامات این ولایت می گویند که داعش از ماه جوزا که وارد این ولایت شد بالغ بر ده مکتب را در ولسوالی درزاب ویران کرده است. جدیدترین مورد آن یک لیسه دختران بود که قربانی افراطی گری این گروپ شد.

عبدالحی یشین، رئیس معارف ولایت جوزجان، به سلام تایمز گفت: «اعضای داعش با حمله به قریه سر دره داخل مکتب نسوان درزاب شدند. آنها ابتدا تمام وسایل لابراتوار، مانند مجسمه ها و اسکلیت های مضمون بیولوژی را شکستاندند و سپس ... این مکتب را به آتش کشیدند.»

وی گفت: «داعشیان در ساحات تحت کنترول شان در مکاتب و مساجد ابلاغیه پخش کرده اند که پس از رخصتی تابستانی مکاتب و با آغاز شدند درس ها، این گروه نصاب درسی خلافت اسلامی را عملی می کند.»

یشین گفت: «با وجودی که درزاب یک ساحه دور دست است، اما باشنده های آن با فرهنگ و علم دوست می باشند. دختران و پسران درزاب علاقه خاص به آموزش و پرورش دارند، به طوری که 44 فیصد دانش آموزان 47 مکتب درزاب را دختران تشکیل می دهند.»

بنا بر یشین، به رغم حضور طالبان و داعش در درزاب، در این ولسوالی 47 مدرسه وجود دارد و بیش از 15,000 طفل و نوجوان پسر و دختر برای مدرسه ثبت نام کرده اند.

او گفت: «در حال حاضر 12 مکتب در ولسوالی درزاب در ساحات زیر کنترول داعش قرار دارد. اگر حکومت علیه داعش در این ساحات عملیات نکند ... شبه نظامیان [همه] مکاتب را خواهند بست. آنها به شاگردان مخصوصا دانش آموزان دختر اجازه نخواهند داد که به آموزش و پرورش شان ادامه بدهند.»

«آماده برای مبارزه» برای آموزش

دانش آموزان و والدین جوزجان می گویند که آنها پیرامون فعالیت های داعش در ولایت خود نگران هستند.

نسیمه 13 ساله، دانش آموز باشنده ولسوالی درزاب، گفت: «من می خواهم درس بخوانم تا در آینده یک معلم خوب برای دختران جوزجان شوم.»

او به سلام تایمز گفت: «اما نگران حضور داعش در منطقه ما استم و ترس دارم که داعش مانع رفتن ام به مکتب شوند.»

شکر الله 45 ساله، باشنده ولسوالی درزاب، به سلام تایمز گفت: «یک دختر و دو پسرم متعلم مکتب هستند. من صبح تا شام کار می کنم تا فرزندانم درس بخوانند تا مانند پدرشان بیسواد بزرگ نشوند.»

او گفت: «من به آینده اطفال خود بسیار امیدوار استم. من اجازه نمی دهم داعش و یا کس دیگر مانع آموزش و پرورش فرزندانم شوند.»

شکرالله گفت: «من حاضرم که علیه داعش جنگ کنم.»

اقدامات داعش «غیراسلامی و غیرانسانی» می باشد

محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان، به سلام تایمز گفت: «داعش در ادامه جنایت هایش در ولسوالی درزاب، به تازگی یک باب مکتب دخترانه در این ولسوالی به آتش کشیدند و تمام وسایل این مکتب را از بین برده اند. اعضای داعش در بعضی ساحات درزاب ... از مکاتب، مساجد، خانه ها و باغ های مردم به حیث سنگر جنگی شان استفاده می نمایند.»

او گفت که حکومت محلی به داعشیان اجازه نمی دهد که نصاب تعلیمی افراطی شان را در مکاتب تحت کنترول شان عملی کند.

غفوری گفت: «نیروهای امنیتی پلان نابودی داعش را روی دست دارند و تا چند روز آینده عملیات بزرگی تصفیوی درزاب جهت خلاصی از وجود داعشیان آغاز خواهد شد.»

تهاجم عمده هنوز شروع نشده است، اما عملیات زمینی و هوایی کوچک افغانستان و برخی حملات هوایی ائتلاف رخ داده است.

مولوی عبدالکریم، عالم دین و باشنده شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان، گفت: «اسلام آموختن علم و دانش را برای زن و مردم فرض گردانیده است.»

او به سلام تایمز گفت: «تخریب و به آتش کشیدن مکاتب، نشان دهنده دشمنی داعشیان با فرهنگ، آموزش پرورش، عرف افغان ها و اصول اسلامی می باشد.»

او گفت: «داعش پیش از این بالای مساجد حمله کرده است، بزرگان قومی را ترور کرده است، اطفال و زنان را یا به قتل رسانیده و یا هم اختطاف کرده است و حالا هم مکاتب را تخریب می کند. داعش حتی از مساجد به حیث سنگرهایشان استفاده کرده است.»

عبدالکریم گفت: «من به صراحت می گویم کاری را که داعش می کند، غیر اسلامی و غیرانسانی می باشد و در هیچ دین و مذهب جا ندارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش و طالبان دو روی یک سکه استند یا در واقع استیج های مختلف یک پروژه استند و قدرت های بین المللی آن را تحت نظر دولت پاکستان با استفاده از تعدادی احمق اجرا می کنند. به این ترتیب آنها جلوی ایجاد یک دیسیپلین بشری و یک سیستم در افغانستان جلوگیری می کنند. داعش در افغانستان یک داعش ساخت پاکستان است که ممکن است با داعش عربی متفاوت باشد. لعنت بر دشمنان افغانستان!

پاسخ