تروریسم

کوشش داعش برای خاموش کردن افغان ها در سر پل ولایت جوزجان

نوشته سلیمان

مظاهره کنندگان افغان در تاریخ 11 اسد در هرات در پی حمله به یک مسجد در این شهر در روز 10 اسد که به کشته شدن 33 نفر منجر شد، شعارهای ضد «دولت اسلامی» سر داده اند. مقامات می گویند داعش در کوشش جهت بزرگ نمایی حضور خود مردم ملکی را دهشت زده می کند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

مظاهره کنندگان افغان در تاریخ 11 اسد در هرات در پی حمله به یک مسجد در این شهر در روز 10 اسد که به کشته شدن 33 نفر منجر شد، شعارهای ضد «دولت اسلامی» سر داده اند. مقامات می گویند داعش در کوشش جهت بزرگ نمایی حضور خود مردم ملکی را دهشت زده می کند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- به گفته مقامات محلی «دولت اسلامی» (داعش) زندگانی را جهت باشندگان سر پل و ولایت جوزجان بسیار مشقت بار کرده است.

افراد داعش در ولسوالی صیاد ولایت سر پل تعداد از باشندگان متنفذ را سر بریدند تا افرادی را که با مفکوره افراطی این گروپ مخالفت می کنند، خاموش کنند.

ذبیح الله امانی، سخنگوی والی سرپل، به سلام تایمز گفت: «ملا تاج محمد، عالم دین و باشنده ولسوالی صیاد، در تاریخ 2 اسد توسط یک قومندان داعش به نام قاری شیر محمد ... سر بریده شد.»

او گفت: «داعشیان این عالم دین را به احتمال زیاد به خاطر تبلیغ علیه این گروه ... و محکومیت اعمال ضد اسلامی داعش سر بریده باشد.»

یک عسکر افغان در تاریخ 21 اسد نزدیک محل حمله هوایی قوای ائتلاف در ولایت ننگرهار قرول می دهد. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

یک عسکر افغان در تاریخ 21 اسد نزدیک محل حمله هوایی قوای ائتلاف در ولایت ننگرهار قرول می دهد. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

امانی گفت: «چند ماه پیش داعشیان در قریه میان دره ولسوالی صیاد سه متنفذ قومی را نیز سر بریده اند.»

«نگه داشتن ما در تاریکی و جهل»

اما در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان داعش دسترسی باشندگان را به معلومات محدود می کند.

محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان، به سلام تایمز گفت: «داعش برای اولین بار در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان در ساحات تحت کنترولش خرید و فروش تلویزیون، دیش ماهواره، سگرت، و گوشت مرغ را ممنوع کرده است.»

او گفت: «شبه نظامیان داعش هشدار داده اند که اگر کسی از این امر داعش سرپیچی کند، جزا داده می شود.»

ستیزه جویان هشدار دادند که نقض کنندگان ممنوعیت تلویزیون با جریمه 100,000 افغانی (1,462 دلار) -- یا بدتر از آن -- مواجه استند.

غفوری گفت: «در تاریخ 3 اسد ... شبه نظامیان داعش یک متنفذ قومی را در ولسوالی درزاب به علت عدم مشارکت با داعش تیرباران کرده است.»

او گفت: «در نتیجه وضع قیودات و ظلم داعش بر باشنده های محلی، 1,000 فامیل از ولسوالی درزاب مجبور به ترک خانه هایشان شده اند. از این تعداد ششصد خانواده به شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان، و متباقی فامیل ها به ولایت های همجوار رفته اند.»

ستیزه جویان زندگی روزمره باشندگان را محدود می کنند

باز محمد داور، ولسوال ولسوالی درزاب، به سلام تایمز گفت: «ستیزه جویان در مناطق تحت کنترول داعش از طریق اعمال محدودیت های جدید روزانه، مردم این مناطق را از زندگانی عادی شان محروم می کنند. آنها زندگی، اموال، وظیفه، و تعلیم و تعلم [شاگردان مکاتب] را در معرض خطر قرار داده اند.»

او به سلام تایمز گفت: «داعشیان همچنین به راهزنی نیز توسل جسته اند. در تاریخ 4 اسد ... هفت معلم که معاش شان را از بانک گرفته بودند در راه مراجعت به خانه های شان بودند که داعشیان پول شان را به زور از نزدشان گرفته است.»

داور افزود: «داعشیان قبلا چندین مکتب را در درزاب تخریب کرده بودند. اما مردم اکنون نگران مسدود کردن مکاتب از سوی داعشیان می باشد

غلام سرور 60 ساله، معلم متقاعد و یکی از باشندگان درزاب، به سلام تایمز گفت: «داعش زندگی عادی را برای ما ناممکن کرده است.»

او در حالی که از حکومت می خواست که هرچه سریعتر علیه داعشیان عملیات نظامی نماید، گفت: «بر علاوه، داعشیان با تخریب مکاتب و ممانعت ما مردم از تماشای تلویزیون می خواهند که ما را در تاریکی و جهل نگهدارند تا بتوانند به فعالیت های تروریستی شان در درزاب ادامه بدهند.»

داعش تحت حمله

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، گفت که داعش در حال سپری کردن آخرین روزهای حیاتش در افغانستان است.

وی گفت که داعش پس از متحمل شدن تلفات سنگین در نیمه اول سال روان در جنوب و شرق کشور، اکنون برای نشان دادن موجودیت شان در شمال دست به این قدرت نمایی ها می زند.

وزیری به سلام تایمز گفت: «داعشیان برای این که موجودیت شان را بزرگ نمایی کنند، دست به یک سلسله جنایت می زنند. اما در روزهای پیش رو عملیات بزرگ زمینی و هوایی برای نابودی داعش در درزاب آغاز می شود.»

مقامات در روز یکشنبه (22 اسد) اظهار داشتند که داعش در تاریخ 19 اسد، هنگامی که یک حمله هوایی در ولایت کنر چندین عضو آن را کشت، ضربه ای دیگر را بر عملیاتش متحمل شد.

حملات در ولسوالی دره پیچ به کشته شدن عبدالرحمان، رهبر داعش در شاخه کنر خراسان (داعش-کی) و سه عضو دیگر این گروپ منجر شد.

مرگ رحمان یک ماه بعد از کشته شدن ابو سعید، رهبر داعش خراسان، توسط قوای ائتلاف به وقوع پیوست. این سومین بار ظرف مدت یک سال بود که گروپ متذکره رهبر خود را از دست می داد.

رحمان امیر ولایت داعش شاخه خراسان در کنر بود و بعد از مرگ سید، رهبر این گروپ، در روز 20 سرطان در یک حمله هوایی در کنر، متذکره به حیث کاندیدای اصلی جانشینی سید محسوب می شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500