امنیت

حکمتیار 'روابط' روسیه و طالبان را تأیید کرد

سلام تایمز

گلبدین حکمتیار، در یک کنفرانس خبری در کابل به تاریخ ۱۴ اسد سخن میگوید. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

گلبدین حکمتیار، در یک کنفرانس خبری در کابل به تاریخ ۱۴ اسد سخن میگوید. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- گلبدین حکمتیار، یک قوماندان سابق جنگجویان که زمانی همپیمان طالبان بود، تأیید کرده است که روسیه از طالبان حمایت می کند.

حکمتیار در یک مصاحبه با تلویزیون الجزیره که به تاریخ ۲۸ قوس پخش شد گفت است که «بین طالبان و مسکو رابطه وجود دارد و من این را می دانم و می شنوم که روسیه قویاً طالبان را حمایت می نماید

حکمتیار و گروه شبه نظامی ممنوعهء آن موسوم به حزب اسلامی در ماه سنبله سال ۲۰۰۶ یک توافقنامهء صلح را با حکومت افغانستان امضا کردند.

محمد جان رسول، معاون اسبق والی ولایت هلمند به سلام تایمز گفت: «دو سال قبل ... مدارک بسیار در ارتباط با حمایت ایران از طالبان وجود داشت. اما اطلاعات نهاد های کشفی و استخباراتی افغانستان نشان میدهد که از سال ۲۰۱۴ به این طرف در پهلوی ایرانی ها روس ها نیز با طالبان روابط برقرار کرده و آنها را حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند."

اهداف کرملین

وی گفت که حمایت روسیه از طالبان از این خاطر است که «می خواهد از توسعهء جنگ به مرزهای خود و هم به کشورهای تحت نفوذش جلوگیری کند. [روسیه] می خواهد جنگ روان را در داخل افغانستان نگه دارد.»

زکریا زکریا، نمایندهء مردم کابل در پارلمان افغانستان، به سلام تایمز گفت: «با حمایه از طالبان مسکو پلان دارد شرایط افغانستان را زیادتر بحرانی کند تا حضور جامعهء بین المللی مخصوصاً ایالات متحده زیر سوال برود.»

او گفت: «مسکو حضور غربیان در افغانستان را به حیث یک خطر برای خود می داند. بنا [روسیه] می خواهد از طالبان، شبکهء حقانی، و حتی برای گروپ های دیگر در افغانستان حمایه کند و این فقط به قصد کنترول افغانستان نیست، بلکه همچنان می خواهد به غربی ها در کشور صدمه برسانند.»

[سلیمان از کابل در تهیهء این گزارش همکاری نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شما مهمل می گویید.

پاسخ

گلبدالدین راکتیار غلام حلقه بگوش غرب و دست اندرکار حکومت نا کارای دولت اشرف غنی و فالبین زمان میخواهد بار دیگر کشور را به طرف آشوب بکشد...دیدن که آخیرا حمایت غرب از دولت افغانستان کارا نبوده مردم آهسته آهسته تمایل به شرق و خصوصا کشور همسایه روس ها دارند و این غلام غرب میخواهد به سخنان پوچ و بیمعنایش میخواهد بار دیگر مردم را وادار به بادارش امریکا نماید فکر میکنم دیگر مردم هوشیار شده اند...

پاسخ

ای حکمتیار، تو خود یک عالم [دینی] استی. تو خود یک شیخ الحدیت [متخصص احادیث پیامبر] استی. حالا تو را چه شده که مثل یک بلعم ابن باعورا [نام رئیس منافقین در دوران حضرت محمد] گپ می زنی. بر سر آن جهاد که در آن تو دو ملیون شهید در جنگ علیه روسیه دادی، چه آمد؟ چه گپ هایی می زنی...

پاسخ