امنیت

غارت منازل مردم ملکی در سوریه توسط جنگجویان افغان و درگیری آنها با یک گروه میلیشیا

سلام تایمز

جنگجویان فاطمیون اوایل ماه سنبله در ولایت دیرالزور سوریه مشاهده می شوند. [فایل]

جنگجویان فاطمیون اوایل ماه سنبله در ولایت دیرالزور سوریه مشاهده می شوند. [فایل]

یک فعال محلی چهارشنبه (۲۵ میزان) گفت که افراد میلیشیای افغان که در سوریه تحت فرمان افسران ایرانی مصروف جنگ استند، بعد از درگیری با یک گروه میلیشیای متحد رژیم سوریه به طور سیستماتیک منازل مردم را در یک شهرک مرزی در ولایت دیرالزور در شرق سوریه غارت کرده اند.

لوای فاطمیون، ‌یک واحد چریکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دنبال درگیری ها با میلیشیای نیروهای دفاع ملی بر سر تصاحب کنترول این ساحه از شهرک البوکمال خارج شدند.

لوای فاطمیون و نیروهای دفاع ملی ظاهرا در کنار هم و در جهت منافع بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه، می جنگند.

جمیل العابد، ‌فعال محلی، گفت که نیروهای دفاع ملی در تلاش بوده است تا وارد ساحه المساکن، یکی از مواضع کلیدی لوای فاطمیون شوند، اما جنگجویان این لوا حاضر به تحویل دادن منازلی که اشغال کرده بودند، به مالکان اصلی آنها و هم نیروهای دفاع ملی نبوده اند.

اعضای لوای فاطمیون که یک گروه میلیشیای افغان است و در سوریه تحت فرمان افسران ایرانی می جنگد، در یک کمپ در ولایت دیرالزور سوریه مشاهده می شوند. [فایل]

اعضای لوای فاطمیون که یک گروه میلیشیای افغان است و در سوریه تحت فرمان افسران ایرانی می جنگد، در یک کمپ در ولایت دیرالزور سوریه مشاهده می شوند. [فایل]

او گفت که لوای فاطمیون گفته است که به شرط آنکه آنها کنترول امنیت را در دست داشته باشند، مردم ملکی عودت کرده می توانند. مگر این پیشنهاد آنها از سوی نیروهای دفاع ملی رد شده است.

وی افزود که مردم ملکی که نهایتا به خانه های شان مراجعت کرده اند، مشاهده کردند که خانه های شان خالی شده است و اعضای لوای فاطمیون قبل از خروج از آنها، آنها را غارت کردد.

سپاه پاسداران روند عضوگیری اش را توسعه می دهد

تنش در رابطه با این وضعیت موجب بروز درگیری بین دو طرف شده است و سبب گردیده است تا لوای فاطمیون مخالفان خود را که اعضای نیروهای دفاع ملی استند، بازداشت کند.

در همین حال، العابد گفت که یک کمیته مشترک متشکل از اعضای اردوی رژیم سوریه و قومندانی منطقوی سپاه پاسداران ایران هم اکنون کنترول البوکمال و ساحات اطراف آن را در دست دارند.

او گفت که ساحات تحت کنترول رژیم سوریه در دیرالزور کوچک استند، در حالی که ساحات تحت کنترول میلیشیای مرتبط با سپاه پاسداران توسعه یافته است.

سپاه پاسداران یک مرکز استخدام نیرو را در شهرک الجلا افتتاح کرده که در ارتباط مستقیم با نماینده گان رژیم ایران در سوریه قرار دارد.

العابد توضیح داد: «جوانان با استفاده از پول و عایدی ماهانه که زیادتر از عایدی های پرداختی اردوی رژیم سوریه و نیروهای دفاع ملی استند، فریب می خورند و اغواء می شوند.»

سپاه پاسداران از این راه می خواهد بر روند استخدام نیرو مسلط شود و نگذارد اردوی سوریه یا نیروهای دفاع ملی این کشور جوانان را جذب کرده و یا آنها را مجبور به انجام خدمت سربازی اجباری شان نماید.

مخالفت با جنگ نیابتی ایران

مقامات رسمی افغانستان از بابت جلب و جذب شیعیان افغان در سوریه بوسیله ایران و استخدام آنها در لوای فاطمیون برای جنگیدن در سوریه و هم مداخله واضح تهران در کشورها و جنگ های خارجی نگران استند.

رئیس جمهور اشرف غنی بتاریخ ۲۷ سنبله گفت: «افغانستان یک منطقه جنگی نیابتی و میدان نبرد برای هر کسی که وحدت ملی ما را مختل می کند، نیست و ما باید از این جنگ نیابتی جلوگیری کنیم.»‌

او گفت: «مطابق قانون جزایی افغانستان، هر افغان که در یک کشور ثالث می جنگد، جرم مرتکب شده و مجرم می باشد.»‌

محمد آصف صدیقی، معاون مشرانوجرگه، به سلام تایمز گفت: «جنگیدن اتباع افغانستان در سوریه برخلاف منافع ملی است.»

او گفت: «در واقع، این امر امنیت افغان ها و افغانستان را به خطر انداخته است. حکومت باید آنها را مجازات کند و از هر طریق ممکن از جنگیدن افغان ها از جانب ایران در سوریه ممانعت نماید.»‌

[وحید ابوالخیر در قاهره و سلیمان در کابل در تهیه این گزارش مشارکت نموده اند.]‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کشور ما جنگ است این بیقلها میرود خود را مردم عرب میکشن که آنها در طول تاریخ کدام کاری به مردم ماه نکرده وای وای

پاسخ

پس باید از آن عده از اتباع افغانستان که به نیابت از عربستان و قطر در سوریه و دیگر کشورهایی درگیر می جنگند نیز ممانعت بعمل بیاید...

پاسخ

بیشتر آنها میلیشیای گروه حزب وحدت عبدالعلی مزاری و پسران شان هستند که طی سال های ۱۳۷۰ در کابل مرتکب جنایات مختلف شدند. آنها حتی سینه های زنان را بریدند. حالا آنها برای توسعه قدرت رژیم فاسد و منحرف ایران انسان ها را در سوریه می کشند. بخاطر کردار آن افراد بدبخت، امروز گروه تروریستی داعش حملات را در مدارس و مراکز تعلیمی در کابل و مناطق دیگر اجرا کردند.

پاسخ

گرچند جنگیدن گروه فاطمیون انگیزه ای سیاسی _مذهبی ندارد صرفا انگیزه اقتصادی دارد ولی کار نادرست است و نباید گروه فاطمیون چنین عملی را مرتکب میشد. این یک طرف قضیه است، طرف دگر برادران سنی و عمدتا پشتون تبار نیز در کشورهای ثالث می جنگند که نیز محکوم و شنیع است و حتی تحت نام طالب و داعش برای ویرانی و نابودی وطن خود شان در افغانستان می جنگند که نیز سزوار تقبیح و محکومیت است. امیدوارم رسانه های چاپی و تصویری اصل بی طرفی را رعایت کند و گزارشهای دقیق و بی طرف به خورد مردم بدهد تا هم مردم بداند و هم اصالت خبر رسانی حفظ شود.

پاسخ