تروریسم

افزایش نگرانی ها همزمان با تمرکز برنامه های استخدامی داعش بر جوانان تحصیلکرده

نوشته ضیاءالرحمان

بتاریخ ۱۸ عقرب سال پار، شاگردان مکتب لیسه عماره خان در شهر کابل در امتحان های میان ترم شان شرکت کرده اند، در حالی که احمد زمیر گوارا، ٰرئیس اداره معارف شهر کابل، پروسه امتحانی را ارزیابی می کند. [اداره معارف شهر کابل]

بتاریخ ۱۸ عقرب سال پار، شاگردان مکتب لیسه عماره خان در شهر کابل در امتحان های میان ترم شان شرکت کرده اند، در حالی که احمد زمیر گوارا، ٰرئیس اداره معارف شهر کابل، پروسه امتحانی را ارزیابی می کند. [اداره معارف شهر کابل]

کراچی -- مقامات امنیتی و فعالان مدنی می گویند که گروه های تروریستی مثل «دولت اسلامی» (داعش) جوانان تحصیلکرده و مرفه را برای تطبیق کمپاین های خشونت شان هدف قرار دادند و این را می توان در انفجارهای انتحاری مرگبار یکشنبه عید پاک در سریلانکا مشاهده کرد.

داعش که به عبادتگاه ها و اماکن عمومی در سراسر جهان حمله کرده است، مسؤولیت یک رشته بم گذاری های هماهنگ را در سه کلیسا و چهار هتل در سریلانکا که به تاریخ ۱ ثور که صدها تن را کشته و زخمی کرد، بر دوش گرفته است.

روان ویژه واردنه، وزیر دفاع حکومت سریلانکا، بتاریخ ۴ ثور گفت که اکثر نه بمگذار انتحاری که در این حمله دست داشتند، افراد تحصیلکرده و از خانواده های مرفه بودند.

ویژه واردنه در یک کنفرانس خبری گفت که اکثر بم گذاران «عضو فامیل های مرفه بودند. بعض از آنها برای تحصیل به خارج از کشور رفته بودند.»

در این عکس گرفته شده از یک ویدئوی داعش یک حامی «دولت اسلامی» (داعش) در «جهاد آنلاین» اشتراک کرده است. [فایل]

در این عکس گرفته شده از یک ویدئوی داعش یک حامی «دولت اسلامی» (داعش) در «جهاد آنلاین» اشتراک کرده است. [فایل]

به گفته محققان و تحلیلگران امنیتی، داعش بر علاوه استخدام از میان گروه های ستیزه جویی محلی موجود بر استخدام محصلین دانشگاه ها و افراد متخصص جهت اجرای حملات خرابکارانه شان، بر علاوه کمک به تمویل، عملیات پروپاگندا، و فعالیت های دیگر تمرکز کرده است،.

بنا بر یک تحقیق بانک جهانی در سال ۲۰۱۶، افراد استخدام شده توسط داعش احتمالا بسیار تحصیلکرده و نسبتا مرفه استند. این گزارش بر مبنای معلومات ارائه شده توسط یک عضو سابق جدا شده از گروه داعش در ماه مارس سال ۲۰۱۶ ارائه شده بود.

در گزارش بانک جهانی آمده است: «بخش کلان از آنها برای تحصیل به پوهنتون رفتند ... استخدام شده از آفریقا، جنوب و شرق آسیا، و خاورمیانه بسیار تحصیلکرده تر از افراد همرسته شان از سایر مناطق استند.»

هدف قرار دادن جوانان تحصیلکرده

داعش و سایر سازمان های تروریستی برای جذب جوانان تحصیلکرده کوشش می کنند جوانان مسلمان را از طریق رسانه های اجتماعی و گروه های کوچک گفتگو در فاکولته ها و پوهنتون های محلی به گروه های ستیزه جویی شان جذب کنند.

عبدالباسط، یک تحلیلگر امنیتی در سنگاپور که وابسته به مرکز بین المللی تحقیقات خشونت سیاسی و تروریسم است، گفت: «به طور سنتی، رادیکالیزه شدن خشونت آمیز جوانان آسیب پذیر و جذب آنها در گروه های ستیزه جو ... از طریق علمای دینی افراطی که بحیث واسطه مابین سازمان های جهادی و افرادی که انگیزه جهادی شدن را داشتند، انجام می شود.»

باسط گفت که اما اکنون بسترهای رسانه های اجتماعی، بحیث خطبا، اسخدام کننده گان، و مبلغین مفکوره های افراطی، جایگزین این علمای دینی با نقش واسطه شده اند.

ابوبکر یوسف‌زی، یک فعال جامعه مدنی در کراچی، که در برنامه های جهت مقابله به افراط گرایی خشونت آمیز با تمرکز بر جوانان اشتراک کرده است،‌ گفت که عناصر افراطی مرتبط با شبکه های تروریست جهانی بشمول داعش برای استخدام جوانان مرفه مؤسسات دانشگاهی و آکادمیک را زیر نظر دارند.

یوسف‌زی گفت که استخدام کننده گان عمدتا «افراد رادیکالیزه شده استند که خودشان متعلق به خانواده های مرفه می باشند و عمدتا از طریق رسانه های اجتماعی تحت تاثیر مفکوره های ستیزه جویی قرار گرفته اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به هر حال، تعلیم وتربیه بسیار مهم است.

پاسخ

من موافق هستم.

پاسخ