امنیت

شاخهء خراسان داعش در میان افزایش حملات از فقر برای استخدام جوانان سوء استفاده می کند

گزارش از محمد قاسم

کارگران شاروالی منطقه ای را که یک بمب چسپکی در نزدیکی یک کاروان امنیتی به تاریخ ۱۹ ثور منفجر شد پاکسازی می کنند. این انفجار در فیض اباد، مرکز ولایت بدخشان، سه پولیس را کشته و پنج نفر دیگر را زخمی کرد. [عمر ابرار/ خبرگزاری فرانسه]

کارگران شاروالی منطقه ای را که یک بمب چسپکی در نزدیکی یک کاروان امنیتی به تاریخ ۱۹ ثور منفجر شد پاکسازی می کنند. این انفجار در فیض اباد، مرکز ولایت بدخشان، سه پولیس را کشته و پنج نفر دیگر را زخمی کرد. [عمر ابرار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- تحلیلگران هشدار می دهند که شاخهء خراسان داعشبرای استخدام جنگجویان جدید و انجام حملات در افغانستان از فقر بدترشدنی سوء استفاده می کند.

عبدالواسع نیازی، تحلیلگر امور سیاسی افغان در ترکیه، به سلام تایمز گفت که این گروه افراطی به یک تهدید واقعی در افغانستان تبدیل شده است.

او گفت، جوانان افغان از روی ناامیدی به صفوف این گروه می پیوندند.

او گفت، «متاسفانه اکثر افغان ها زیر خط فقر زندگی می کنند. جوانان تحصیل کرده ما بیکار هستند و برخی از آنها اکنون مجبور خواهند شد راه اشتباهی را برای امرار معاش انتخاب کنند.»

نیازی گفت، بدتر شدن وضعیت اقتصادی در افغانستان، به داعش و دیگر گروه های افراطی فرصت می دهد تا جوانان را به دام بیاندازند.

علی رضا عصمتی، تحلیلگر سیاسی افغان مقیم بلجیم، به سلام تایمز گفت که افزایش فقر و بیکاری کار را برای استخدام کنندگان داعش آسان کرده است.

او گفت که حملات اخیر داعش خراسان، در بحبوحه ابهامات سیاسی و اقتصادی افغانستان، این نگرانی را ایجاد کرده است که این گروه در حال گسترش کمپاین استخدام خود است و مشکلی جدی برای کشور و منطقه ایجاد می کند.

عصمتی گفت، «اطلاعات من نشان می دهد که چند گروه تروریستی خارجی دیگراز جمله جندالله [مستقر در ایران]، جماعت انصارالله تاجیکستان و جنبش اسلامی ازبکستان اکنون به نیروهای داعش پیوسته اند،»

وی هشدار داد، «اگر داعش تلاش‌های خود را برای جذب نیرو بیشتر کند، امنیت افغانستان در معرض خطر بیشتری قرار خواهد گرفت و شاخه خراسان در این کشور قوی‌تر خواهد شد،»

یک دشمن مردم ما

منابع به سلام تایمز گفتند که شاخهء خراسان داعش در ماه های اخیر به استخدام جوانان در ولایت قندوز سرعت بخشیده استو آنها در مورد وضعیت نگرانی خود ابراز کردند.

مرتضی احمدی، باشنده قندوز، که ۴۱ سال دارد، گفت، «بسیار دردناک خواهد بود که ببینیم جوانان تحصیل کرده ما علیه مردم خودمان دست به کار می شوند و زیربناهای عامه را در بدل پول و منابع تخریب می کنند،»

وی گفت، «در صورت تداوم وضعیت کنونی به زودی شاهد فعالیت های چشمگیر و مخرب خواهیم بود و داعش افغانستان را به پایگاه اصلی خود تبدیل خواهد کرد،»

عبدالله حقجو، ۳۶ ساله، باشندهء ولایت بدخشان، که اکنون در کابل زندگی می کند، گفت که افزایش فقر و بیکاری یکی از عواملی است که امروزه جذب جوانان را برای گروه های تروریستی در افغانستان آسان کرده است.

وی گفت، «وضعیت کنونی در افغانستان، جذب افراد توسط داعش را تسهیل کرده است». وی از مقامات خواست تا به این وضعیت رسیدگی کنند.

حقجو گفت، «داعش دشمن مردم و دین ما است. این گروه همیشه غیرنظامیان را هدف قرار می دهد و ثبات، امنیت و حاکمیت افغانستان را تهدید می کند.»

وی گفت، «بنابراین افغان ها نباید فریب این گروه تروریستی را بخورند و با چنین دشمنی بیعت نکنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

فقر چیزی است که انسان را مجبور به انجام دادن جرایم و جنایات می کند. با خروج موسسات خارجی مانند USAID، جی تی زید.... به دهها هزار افغان بی کار و بی وظیفه ماندند. همچنان با منحل شدن اردوی ملی افغان که بیش از سه صد هزار عضو داشت، و یک صد هزار پولیس، در کل بیش از چهارصد هزار فامیل بی نفقه ماندند بخاطریکه معاشاتی را که عساکر و پولیس افغان از دولت بدست می آوردند، قطع ګردید. اینکه افغانستان در طی پنجاه سال اخیر قربانی جنګ شرق و غرب (روسیه و امریکا) شده، محض با منحل شدن حکومت، مردم افغانستان بی کار می شوند که در نتیجه همه اعضای فامیل هایشان ګرسنه می مانند، و این چیزی است که در سالهای اخیر تکرار شد. داعش به واقعیت یک فتنهء کلان است. حکومت جدید افغانستان باید در همکاری با جامعه جهانی دست به کار شود و این فتنه خارجی را که از سوی استخبارات منطقه و جهان تطبیق می شود، از بین ببرد. تا زمانیکه داعش از بین نرود و جلو استخدام جوانان توسط داعش و دیګر ګروههای ترورست ګرفته نشود، مردم افغانستان و به خصوص جوانان کشور ما قربانی جنګ های خارجی در افغانستان خواهند بود.

پاسخ