امنیت

باشنده گان ننگرهار به مرکز سابق داعش که اکنون در تصرف نیروهای افغان میباشد، باز می گردند

گزارش از خالد زیری

باشنده گان ساحهٔ گورگوره ولسوالی هسکه مینه در ولایت ننگرهار، که زمانی دفتر مرکزی شعبهٔ خراسان داعش در ننگرهار محسوب می شد، اکنون به خانه های خود باز می گردند. [خالد زیری]

ننگرهار -- باشنده گان ساحهٔ گورگوره ولسوالی هسکه مینه، که زمانی دفتر مرکزی شعبهٔ خراسان داعش در ولایت ننگرهار محسوب می شد، اکنون به خانه های خود باز می گردند.

سه سال پیش، جنگجویان داعش این ساحهٔ کوهستانی را تصرف کردند. اعتقاد بر این است که رهبران این گروه از غارهای این منطقه به عنوان پناهگاه های امن استفاده کرده اند.

رضوان الله بشرمل، ولسوال این ولسوالی، در حالیکه موقعیت های گردهمآئی رهبران داعش را نشان میداد گفت، «در این مسجد بزرگ که در آن طرف پل در ساحهٔ گورگوره که مسلمانان اکنون در آن نماز می خوانند، محلی بود که [رهبر داعش] شعبهٔ خراسان نشسته و تصمیم گیری می کرد.»

وی افزود، «آنها در همان محل بیگناهان را کشتند و به سر بریدند. اکنون نیروهای شجاع ما به اینجا رسیده اند و این مناطق تحت کنترل ما هستند.»

در این تصویر، مسجدی به تاریخ ۷ سرطان در ساحهٔ گورگوها ولسوالی هسکه مینه نشان داده شده است، جائیکه طبق گفتهٔ مقامات محلی، دفتر مرکزی رهبران محلی شعبهٔ خراسان داعش بوده است. [خالد زیری]

در این تصویر، مسجدی به تاریخ ۷ سرطان در ساحهٔ گورگوها ولسوالی هسکه مینه نشان داده شده است، جائیکه طبق گفتهٔ مقامات محلی، دفتر مرکزی رهبران محلی شعبهٔ خراسان داعش بوده است. [خالد زیری]

در این تصویر تاریخ ۷ سرطان، میتوان دکان های خالی را در ساحهٔ گورگوره ولسوالی هسکه مینه ولایت ننگرهار، مشاهده کرد. [خالد زیری]

در این تصویر تاریخ ۷ سرطان، میتوان دکان های خالی را در ساحهٔ گورگوره ولسوالی هسکه مینه ولایت ننگرهار، مشاهده کرد. [خالد زیری]

بشرمل گفت، «در اینجا هیچ جنگویان داعش وجود ندارند، و غیرنظامیان عادی برای برداشتن محصولات زراعتی خود به اینجا آمده اند.»

وی گفت، « ما داعش را از اینجا اخراج کرده ایم و همهٔ این مناطق، از یک و نیم ماه بدینسو، تحت کنترل ما بوده اند. تعداد زیادی از جنگجویان آنها [داعش] در اینجا کشته شدند، و اجساد آنها برجا باقی مانده بودند.»

به گفته بشرمل، یک تولی از نیروهای اردوی محلی و پولیس محلی در مناطقی مستقر شده اند که اعضای داعش قبلاً در آنجا فعالیت می کردند.

تورن هارون یوسفزی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب اردوی ملی افغان گفت، «یک تولی اردوی محلی در ولسوالی هسکه مینه مستقر شده است و تأثیر خوبی بر امنیت گذاشته است. این تولی مجهز به سلاح های کوچک و سنگین است تا بتواند با قوت در برابر دشمن بجنگد.»

وی افزود، «ما سعی خواهیم کرد که حتی سربازان بیشتر اردوی محلی را در این ولسوالی مستقر کنیم تا امنیت بهتری برقرار شود.»

زندگی کردن تحت استبداد

گل رحمان ۶۶ ساله، یک باشندهٔ محلی گفت، «وقتی جنگجویان داعش به اینجا آمدند، ما خانه هایمان را پر از وسایل خود رها كرده و فرار كردیم.»

وی گفت، «من، فرزندانم و نواسه هایم در جریان سه سال گذشته، زندگی بدبختی داشتیم زیرا، داعش همه چیز را از ما گرفت. ما زمین ها، خانه ها و وسایل خود را رها کردیم و فرار کردیم.»

«اکنون که من بازگشته ام، میخواهم زمین های خود را بازیابی کنم. و اگر خدا بخواهد، خانواده ام را به اینجا بر می گردانم و زندگی قبلی ام را از سر می گیرم.»

ملک غورزنگ، یک بزرگ قومی در ساحهٔ گورگوره، گفت، اکنون هیچ جنگویان داعش در اینجا وجود ندارند.»

وی گفت، «ما خانه های خود را ترک کرده بودیم و زندگی تلخ را تجربه کرده ایم. آنها [اعضای داعش] هرکسی را که می یافتند، می کشتند و سر می بریدند. ما تحت استبداد زندگی می کردیم، اما اکنون امیدهای ما برای زندگی بهتر به حالت عادی برگشته اند.»

وی افزود، «داعش درد بزرگی برای ما ایجاد کرد. اکنون حکومت باید با ما كمک كند كه به خانه های خود برگردیم و با ما كمک كند تا خانه های خود بازسازی کنیم.»

عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار گفت، حکومت در بازسازی خانه های ویران شده در جنگ ها، کمک می کند.»

وی گفت، «در تعدادی از ولسوالی ها -- از جمله ولسوالی هسکه مینه، که دچار بیرحمی های داعش شده و در جاهائیکه خانه های مردم ملکی ویران شده است، به زودی وزارت احیاء و انکشاف دهات، وزارت داخله و وزارتخانه های دیگر، بازسازی خانه ها و تطبیق پروژه های جدید برای ملکیان، را آغاز خواهند کرد.»

وی افزود، «ما یک سروی را انجام داده ایم که در آن، باشنده گانی را که خانه های شان ویران شده بود، شناسایی کردیم. آنها کمک را دریافت خواهند کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این مقاله راست است اما یک موضوع اینجا این است که حرف های ولسوال بشرمل و یک بزرگ قومی بنام غورزنگ که می گویند مردم اکنون به اینجا برگشته اند کاملآ دروغ است. اینجا هیچ مردم وجود ندارند. اینجا هیچ حکومت موجود نیست و نه داعش وجود دارد. اما اینجا مردم ملکی توسط نیروهای خارجی بی رحمانه به شهادت میرسند. از این جهت مردم از ترس خارجیان و داعش نمیتوانند به اینجا بیآیند زیرا خارجیان مردم را در جریان روز روشن می کشند و داعش گاهگاهی از طرف شب می برآید و به همین دلیل اینجا برای زنده گی کردن آماده نیست. اینجا وحشت، ترس و هراس موجود است. و چیزیکه شخص بنام غورزنگ گفته است که ما خانه ها را ترک کرده ایم دروغ است. آنها چنین گپ ها را بخاطر می گویند که کمک های را بدست بیاورند که اکنون حکومت دارد تدارک می بیند و مردم واجد شرایط از کمکها محروم خواهند ماند. همه ای اینها مردم فقیر هستند بناء ما امیدوار هستیم که حکومت یک سروی دقیق را انجام دهد تا اینکه کمک ها به مردم مستحق برسند.

پاسخ