تروریسم

مقامات افغان اقدامات جدی را در برابر استخدام تروریست ها در پوهنتون ها روی دست گرفتند

گزارش از نجیب الله

محصلین طبقه اناث افغان به تاریخ ۱۲ اسد در داخل پوهنتون کابل قدم می زنند. [وکیل وکوهسار/ ای اف پی]

محصلین طبقه اناث افغان به تاریخ ۱۲ اسد در داخل پوهنتون کابل قدم می زنند. [وکیل وکوهسار/ ای اف پی]

کابل -- مقامات افغان در برابر تروریست های که به دنبال استخدام اعضای جدید از نهادهای تحصیلات عالی افغانستان هستند اقدام می کنند.

ادارات استخباراتی و تحقیقاتی افغانستان در سالهای اخیر یک تعداد محصلان و استادان را بازداشت نمودند که برای گروه های تروریستی کار می کردند.

ریاست امنیت ملی در یک اعلامیه در ماه سرطان گفت، ریاست امنیت ملی در یک رویداد اخیر چهار عضو گروه داعش بشمول دو استاد پوهنتون کابل را در شهر کابل بازداشت کرد.

ریاست امنیت ملی گفت، این گروه مسئول استخدام اعضای جدید و راه اندازی حملات در شهر کابل بودند.

در این تصویر که در ماه جوزا در رسانه های اجتماعی نشر شده است، یک عضو مهم شاخه محلی داعش در افغانستان به اعضای دیگر این گروه تبلیغ می کند. [آرشیف]

در این تصویر که در ماه جوزا در رسانه های اجتماعی نشر شده است، یک عضو مهم شاخه محلی داعش در افغانستان به اعضای دیگر این گروه تبلیغ می کند. [آرشیف]

یکی از این بازداشت شده گان اعتراف کرد که یکی از استادان پوهنتون آنها را استخدام و به ولایت ننگرهار فرستادند.

وی علاوه کرد، استادان پوهنتون آنها را نخست به سلفیت و سپس به داعش جلب وجذب کردند.

نگرانی ها در استخدام جوانان

احمد بهروز یک تحلیلگر امور افغانستان در کابل گفت، «متاسفانه یک تعداد استادان تندرو در پوهنتون ها برای داعش جلب و جذب می کنند و محصلین احساساتی را فریب میدهند.

وی گفت، «چنین فعالیت ها در گذشته در پوهنتون ننگرهار عام بودند اما خوشبختانه ریاست امنیت ملی اقدام کرد و مانع گسترش آن شد.

وی گفت، «حضور چنین افراد در پوهنتون ها خطرناک است چون آنها محصلین را که بخاطر تحصیل آمده اندغلط رهنمایی می کنند.»

جنرال عتیق الله امرخیل یک افسر نظامی پیشین و تحلیلگر امور افغانستان گفت، ناکامی در برابر متوقف ساختن تبلیغ کننده گان در پوهنتون ها میتواند باعث گسترش این گروه شود.

امرخیل در اشاره به دستگیری های اخیر در کابل گفت، «این خطرناک است که افراد در بزرگترین نهاد تحصیلات عالی افغانستان به نفع داعش کمپاین جلب و جذب را به پیش ببرند. اگر ما این حرکت را متوقف نسازیم، این کار به دیگر نهاد های تحصیلی نیز سرایت خواهد کرد.»

وی علاوه کرد، افرادیکه از طریق امتحان کانکور وارد پوهنتون ها می شوند، از ولایات مختلف با مفکوره های مختلف میآیند و برخی از این جدیدالشمولان مذهبی و احساساتی در مقابل تبلیغات گروه های تروریستی بیشتر آسیب پذیر هستند.

حمیرا آیوبی یک عضو پارلمان از ولایت فراه از سرکوب کردن استخدام کننده گان داعش استقبال کرد.

آیوبی گفت، «این بار اول نیست، ما در گذشته شاهد نفوذ طالبان و داعش در پوهنتون ننگرهار بودیم.»

او در اشاره به پوهنتون ننگرهار گفت، «من به خاطر دارم که ریاست امنیت ملی یک مدت قبل استادان دیپارتمنت شرعیات را که به نفع داعش کار می کردند دستگیر کرد. همینطور ریاست امنیت ملی باید نفوذ تروریست ها را در دیگر پوهنتون ها نیز متوقف سازد.»

جلوگیری از تبلیغات در پوهنتون ها

احمد ضیاء رفعت یک استاد پوهنتون کابل گفت، «ما در چند ماه گذشته شاهد دستگیری کسانی بودیم که با طالب و داعش ارتباط داشتند.

او گفت، «ما یک محیط باز تر را در پوهنتون کابل می بینیم چون افراط گرایی روبه زوال است. نگرانی هایکه استادان روشنفکر و محصلان فعال در گذشته در مورد افراط گرایی حس می کردند دیگر وجود ندارند و اکنون یک محیط بهتر دروازه را برای فعالیت های مترقی باز کرده است.»

وی گفت، «وزارت تحصیلات عالی صلاحیت قانونی دارد تا از مواد درسی که پر از مفکوره های افراط گرایانه است و در دیپارتمنت شرعیات تدریس می شوند نظارت و ارزیابی کند.»

فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی گفت، مقامات با قاطعیت حرکت کرده اند تا از ورود مفکوره ها و نفوذ افراط گرایانه در پوهنتون ها جلوگیری کند.

امین گفت، «اقدامات ما جدی است. ماده ۳۳ قانون تحصیلات عالی به هیچ فرد و یا گروه اجازه نمی دهد تا مفکوره ها، عقاید و مطالبات خطرناک را در داخل نهادهای اکادمیک پخش کند.»

وی علاوه کرد، «ما هر کسی را که چنین اعمال را مرتکب می شود مجازات خواهیم کرد و به پنجه قانون و نهادهای قضایی خواهیم سپرد.»

او گفت، «ما نمی گذاریم که محصلان ما شکار چنین اعمال شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نيازي نيست كه هشت سمستر ثقافت تدريس شود يك الا دو سمستر كافيست بهتر از جاي ثقافت توجه به رشته شان شود تا موفق تَر فارغ شود

پاسخ

باید هر اقدامی که در این مورد صورت میگیرد آگاهانه باشد از روی تعصب مذهبی قومی سمتی حزبی نباشد که این موارد در افغانستان زیاد است همه مردم آگاه اند که تروریست های که بالفعل گرفتار شدند

پاسخ

الله متعال دروغگویان ، و افراطیان اصلی را به عذاب دردناک و نجات ناپذیر دچار نماید که تا آخر عمر در این دنیا هم عذاب بکشند.

پاسخ

بیادر، همی عکس از یک پروگرام دیگه هشت و ای دخترا محصل نیستند. لطفا ای عکس ره تبدیل کنید.

پاسخ