دیپلماسی

باشنده گان هرات «سوء نیت» طالبان در مذاکرات صلح را مسخره کردند

گزارش از عمر

در تصویر دیده می شود که صدها تن از باشنده گان هرات به شمول علمای دینی، مقامات دولتی، فعالان جامعه مدنی و جوانان، به تاریخ ۲۰ سنبله برای اعتراض به حیله گری طالبان در مذاکرات صلح که اکنون لغو شده است، گرد هم جمع می شوند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که صدها تن از باشنده گان هرات به شمول علمای دینی، مقامات دولتی، فعالان جامعه مدنی و جوانان، به تاریخ ۲۰ سنبله برای اعتراض به حیله گری طالبان در مذاکرات صلح که اکنون لغو شده است، گرد هم جمع می شوند. [عمر]

هرات -- به تاریخ ۲۰ سنبله، بیش از ۵۰۰ نفر از باشنده گان هرات از جمله علمای دینی، مقامات دولتی، فعالان جامعه مدنی و جوانان برای اعتراض به سوء نیت طالبان در مذاکرات صلح با ایالات متحده که اکنون لغو شده اند، تجمع کردند.

یک اقدام خشونت آمیز طالبان با هدف فشار آوردن به حکومت افغانستان و متحدان بین المللی آن، در میان آخرین لحظات مذاکرات صلح، باعث شد که ایالات متحده مذاکرات را لغو اعلام كند.

به گفته كسانی كه در این تظاهرات در شهر هرات حضور داشتند، طالبان مرتكب خشونت و کشتار بی گناهان می شوند، زیرا آنها به صلح اعتقاد ندارند و فقط در تلاش هستند تا قدرت را به دست آورند و دوباره "امارت اسلامی" را برقرار كنند.

مولوی سید احمد آخوندزاده، سخنگوی شورای علمای دینی در حوزه غرب افغانستان گفت، طالبان با نیت سوء مذاکره می کردند.

وی در مصاحبه ای گفت، «از یک طرف، طالبان در حال مذاكره صلح در پشت درهای بسته بودند، اما از طرف دیگر آنها مشغول جنگ با مردم عام بودند.»

فهیم فرجام، یک باشندهٔ شهر هرات گفت، طالبان از این بحث ها به عنوان راهی برای ادعای مشروعیت استفاده می کردند.

وی گفت، «مذاکرات صلح در قطر به نفع طالبان انجام شد و توقعات آنها را بالا برد. طالبان در ماه های اخیر حتی خود را حكومتی قلمداد كرده بودند و هر روز به نمایندگی از مردم افغانستان اعلامیه هایی را منتشر می كردند. با فسخ مذاکرات صلح، طالبان موقف خود را در پیشروی همه از دست داده اند.»

بسیاری از ناظران دیگر به همین نتیجه رسیده اند: که رهبران طالبان به دلیل اقدامات خشن خود، پس از لغو مذاکرات، خود را در موقف تضعیف شده می بینند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات گفت، طالبان نشان داده اند که به آنها اعتماد نمی شود.

وی گفت، «طالبان برای بیش از ۲۰ سال ثابت کرده اند که آنها به صلح اعتقادی ندارند و تنها هدف آنها دستیابی به قدرت است.»

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۶ میزان گفت، «ما انتخابات را برگزار خواهیم کرد. حکومت آیندهٔ ما با اشتیاق بیشتری روی روند صلح کار خواهد کرد.»

اهداف افراطی طالبان

فعالان جامعه مدنی و باشنده گان ولایت هرات موافقت کردند که طالبان قابل اعتماد نیستند.

آنها با اشاره به حملات اخیر طالبان در کابل و تعدادی از شهرهای دیگر گفتند که طالبان طی یک تلاش برای تقویت موقف چانه زنی خود در مذاکرات صلح، خون بسیاری از افغان ها را ریخته اند، در حالیکه این اقدامات تروریستی، بی اعتنائی و فریب توسط این جنگجویان را نشان می دهند.

خلیل احمد شهیدزاده، عضو پیشین ولسی جرگه گفت، «خواسته هایی که طالبان در جریان مذاکرات صلح با امریکا ارائه دادند، مربوط به خودشان نبود، بلکه آنها بیشتر خواسته های کشورهایی بودند که از طالبان پشتیبانی می کنند و اهداف خود را از طریق آنها [طالبان] دنبال می کنند.»

وی افزود، این کشورها سعی کردند از طالبان استفاده کنند تا به امریکا و افغانستان فشار بیاورند و از اوضاع بهره مند شوند.

غلام فاروق راسب، یک فعال جامعه مدنی در ولایت هرات گفت، «هدف طالبان در گفتگو با امریکا، برقراری صلح در افغانستان نبود؛ آنها فقط به منافع خودشان و رؤیای "امارت اسلامی" خود فکر می کردند.»

وی گفت، «افزایش خشونت و کشتار مردم ملکی و نیروهای امنیتی توسط طالبان نشان می دهد که این گروه به صلح و آشتی اعتقادی ندارند.»

راسب گفت، «طالبان می خواستند به جای حکومت فعلی، "امارت اسلامی" را برگردانند. آنها می خواستند به جای قانون اساسی افغانستان قوانین افراطی خود را نافذ کنند، اما موفق نشدند.»

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات موافقت کرد که، افغانها در مورد انگیزه طالبان در طول مذاکرات صلح مشکوک بوده اند.

وی گفت، «همه از بازگشت طالبان نگرانی هایی داشتند. مردم افغانستان بسیار نگران بودند كه مبادا "امارت اسلامی"در افغانستان دوباره به قدرت برسد و دستاوردهای دو دهه --كه با تلاش فراوان بدست آمده اند --از بین بروند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500