امنیت

کاروان صلح با باشنده گان کندز برای پایان جنگ تجمع کردند

گزارش از هدایت الله

در تصویر، اعضای حرکت صلح مردمی و باشنده گان کندز مشاهده می شوند که، به تاریخ ۱۸ دلو در شهر کندز تجمع می کنند تا خواستار صلح از طالبان شوند. [هدایت الله]

در تصویر، اعضای حرکت صلح مردمی و باشنده گان کندز مشاهده می شوند که، به تاریخ ۱۸ دلو در شهر کندز تجمع می کنند تا خواستار صلح از طالبان شوند. [هدایت الله]

کندز -- اعضای حرکت صلح مردم ملکی و باشنده گان شهر کندز هفته گذشته در راهپیمایی ها تجمع کردند و خواستار صلح در این کشور شدند.

عنایت الله خلیق، رئیس یک شبکه جامعه مدنی در کندز، در این تظاهرات به تاریخ ۱۸ دلو گفت، «این جنگ خسارات زیادی را به افغان ها وارد کرده است و یکی از راه هایی که ما را به صلح نزدیک می کند، بسیج و متحدکردن افغان ها است.»

خلیق افزود، «با توجه به ارزشهای اسلامی، فرهنگی و تاریخی ما، ما باید برای حمایت از صلح و جلوگیری از درگیری تلاش کنیم.»

نمایندگان کاروان صلح مسافرتی، که طی ۱ و نیم سال گذشته از ۲۲ ولایت بازدید کرده اند، در این راهپیمایی گفتند که قصد دارند به زودی یک اجتماع بزرگ را در کابل برپا کنند.

اقبال خیبر، رهبر این کاروان گفت، «ما در ماه قوس سال جاری با برخی از رهبران طالبان ملاقات کردیم و به آنها گفتیم مهم نیست که چرا از حکومت ناراحت هستند، ما می توانیم مذاکرات آنها را تسهیل کنیم تا بتوانیم به صلح دست یابیم و جلوی کشتار روزمره را بگیریم. آنها درخواست ما را پذیرفتند.»

خیبر گفت، گروه وی موسوم به حرکت صلح مردمی، با باشنده گان ولایات در مورد برگزاری گردهمایی در کابل صحبت کرد تا اطمینان حاصل شود که همه اعضای جامعه می توانند در این رویداد شرکت کنند.

وی افزود، این گردهمایی در کابل با هدف گردهم آوردن افغان ها انجام می شود تا آنها بتوانند با یکدیگر گفتگو کنند.

میرزامحمد لغمانی، یکی از بزرگان قومی در کندز گفت، «باشنده گان کندز نسبت به باشنده گان هر ولایت دیگر تشنه صلح و امنیت هستند.»

وی گفت، «اگر ۵۰ نفر افغان در هر یک از ولایات در این گردهمایی شرکت کنند، حدود ۵۰۰ نفر از باشنده گان آماده حضور داوطلبانه در ولایت [کندز] خواهند بود زیرا آنها هرگز مشکلات گذشته خود را فراموش نخواهند کرد که در دو دهه گذشته جنگ متحمل شده اند.»

صلح در هر قریه

عبدالهادی شفیق، یک عضو این کاروان گفت، «صلح حق هر شهروند افغان است و ما سعی خواهیم کرد تا آخرین قطره خون خود به این هدف برسیم.»

وی گفت، «طرفین جنگ نباید با ادامه جنگ و کشتن برادران خود، منافع شخصی خود را نسبت به خواسته های مردم ترجیح دهند.»

در همین حال، بیش از ۲۰۰ نفر از باشنده گان حمایت خود را از کاروان صلح مردم ملکی طی یک گردهمایی به تاریخ ۱۹ دلو در شهر کندز اعلام کردند و خواستار صلح در این کشور شدند.

ملالی سعد، یکی از فعالان جامعه مدنی در شهر کندز گفت، «مذاکرات بین الافغانی صلح باید در اسرع وقت آغاز شود، که افغان ها آنها را اداره کنند و جامعه بین المللی نیز بر آنها نظارت و میانجیگری داشته باشند.»

وی گفت، «هیچ کشوری تاکنون بدون اینکه طرفین با یکدیگر مذاکرات کنند به صلح نرسیده است.»

وی گفت، «این جنگ مردان را شهید می کند، فرزندان آنها را یتیم می سازد و همسرانشان را بیوه می سازد. ما انتظار داریم طرفین این جنگ به خاطر خدا صلح کنند و کشتار برادران خود را متوقف کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این واقعا سایت خیلی عالیه است

پاسخ

گروی طلبان استقلال سیاسی ندارد وهمیشه از حمایت حکومت نظامی پاکستان برخدار بوده بدون مشوره خواست های منفعت حکومت پنجابیان حرکت کرده نمی تواند

پاسخ

بلی راست میگین حقیقت اره مزدور پاکستان است بدون اجازه طالبان حتا یک مرمی انداخت نمیکند

پاسخ