حقوق زنان

اولین شاروال زن یک ولسوالی در هرات برای خدمت به مردم چالش ها را از بین برد

گزارش از عمر

سوسن احسان بهبودزاده که در اوایل سال ۱۳۹۸ توسط ریاست مستقل ارگانهای محلی افغانستان منصوب شد، اولین شاروال زن است که در یک ولسوالی این کشور خدمت می کند. وی به باشنده گان ولسوالی انجیل در ولایت هرات خدمت می کند. [عمر]

هرات -- سوسن احسان بهبودزاده اراده دارد تا به خود و باشنده گان ولسوالی انجیل در ولایت هرات خدمت کند.

بهبودزاده، که توسط ریاست مستقل ارگانهای محلی حدود شش ماه پیش منصوب شده است، اولین شاروال زن است که در یک ولسوالی افغانستان خدمت می کند.

در ولسوالی انجیل۵۵۰ قریه وجود دارد که همه آنها خدمات شاروالی را تحت رهبری بهبودزاده دریافت می کنند. وی هر روز به نظارت و ارزیابی خدمات شاروالی به قریه ها سفر می کند.

به گفته مقامات محلی در هرات، با کمک رهبری بهبودزاده، ولسوالی انجیل در سال مالی ۱۳۹۸ بیش از ۳۰ میلیون افغانی (۳۳۸ هزار دالر) درآمد داشته و این ولسوالی توانسته است تمام بودجه را برای پروژه های مختلف مصرف کند.

در این تصویر، سوسن احسان بهبودزاده شاروال ولسوالی انجیل (دوم از راست) به تاریخ ۷ دلو دیده می شود، که با کارمندان محلی خود در این ولسوالی صحبت می کند. [عمر]

در این تصویر، سوسن احسان بهبودزاده شاروال ولسوالی انجیل (دوم از راست) به تاریخ ۷ دلو دیده می شود، که با کارمندان محلی خود در این ولسوالی صحبت می کند. [عمر]

این کار برای زنان در جامعه سنتی افغان می تواند چالش برانگیز باشد، و بهبودزاده گفت که وی از ابتدای شروع نقش خود به عنوان شاروال، با محدودیت های فرهنگی روبرو بوده است.

وی گفت، «من اولین روز کارم را در میان محدودیت ها و مخالفت ها آغاز کردم. بسیاری از افراد با نفوذ و بزرگان ولسوالی انجیل طرفدار خدمت کردن من در این ولسوالی نبودند و اجازه نمی دادند که من در اینجا کار کنم. اما من در مقابل این موانع ایستادم و در نهایت توانستم به آنها ثابت کنم. زنان افغان می تواند درست مانند مردان در مقام های عالی دولت کار کند.»

بهبودزاده گفت، «اکنون، همان افرادی که از انتصاب من به عنوان یک زن راضی نبودند، در کنار من ایستاده و به من در ارائه خدمات شاروالی کمک می کنند.»

«من توانستم آنها را متقاعد بسازم كه زنان قادر به کار در خدمات ملکی هستند و می توانند در ساختن افغانستان سهم داشته باشند.»

رهبری باعزم

بهبودزاده افزود، «اگر من چنین عزم محكمی نداشتم و به این متعهد نبودم كه در خارج از خانه خود كار كنم، اکنون نیز مانند هزاران زن دیگر در مظلومیت زندگی می کردم.»

وی گفت، اکنون زنان فرصت دارند تا در خارج از خانه و در خدمات ملکی کار کنند و دولت از زنان حمایت می کند و به توانایی های آنها احترام می گذارد.

وی خاطرنشان ساخت، از آنجا که زنان نیمی از جامعه افغانستان را تشکیل می دهند، می توانند سهم زیادی را در رونق و پیشرفت کشور داشته باشند.

بهبودزاده همچنان خواستار افزایش حضور زنان در سطوح مختلف در دولت و بدست آوردن مقامهای عالی دولتی مانند وزیر و والی است.

وی گفت، «من معتقدم كه زنان می توانند در سازمان هایی كه مسئولیت حفظ الصحه، فضای سبز و انکشاف شهری را بر عهده دارند بهتر از مردان كار كنند. اگر همه شاروالی های افغانستان توسط زنان اداره می شدند، آلودگی هوا کاهش می یافت و شهرها شکل جدیدی را می گرفت.»

زنان دیگر نیز پیش از بهبودزاده در پست های شاروالی در سطوح مختلف گماشته شده اند.

در سال ۱۳۸۸، حکومت افغانستان عذرا جعفری را به عنوان نخستین شاروال نیلی در ولایت دایکندی منصوب کرد، که در پی آن انتصاب سایر زنان در پست های مشابه انجام شد.

رئیس جمهور اشرف غنی در سال ۱۳۹۷ ظریفه غفاری را به عنوان شاروال میدان شهر ولایت میدان وردک منصوب کرد.

غفاری در آن زمان به رسانه ها ابراز تأسف کرد و گفت كه افراد زورمند در این شهر سعی كردند جلوی كار وی در نقش جدیدش را بگیرند. سرانجام پس از یک مبارزه ۵ ماهه، بالاخره وی توانست مقامش را اشغال کند.

زنان والیان نیز – برای ولایات بامیان (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲) و دایکندی (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶) بوده اند.

تلاش های دولت

ولایت هرات در زمینه شمولیت زنان در خدمات ملکی پیشتاز می باشد.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات گفت، زنان در این ولایت بیشتر از ولایات دیگر در دولت محلی خدمت می کند، که زنان ۳۴٪ از تمام کارمندان خدمات ملکی در هرات را تشکیل می دهند.

زنان در این ولایت از مقام هایی مانند معاون والی در امور اجتماعی، رئیس اقتصاد، مستوفی و رئیس مطبعه دولتی برخوردار هستند و معاون یا رئیس تعدادی دیگری از ادارات دولتی هستند.

رحیمی گفت، «زنان با استعدادی در هرات وجود دارند و ما در تلاش هستیم تا تعداد زنان را در خدمات ملکی و همچنان در مقام های تصمیم گیری افزایش دهیم. حکومت افغان به حمایت کردن زنان ادامه می دهد.»

انیسه سروری، رئیس امور زنان هرات گفت، در سال های اخیر، زنان دستاوردها و رشد قابل توجهی را در این ولایت مشاهده کرده اند و نقش فعالی در سکتور خصوصی ایفا کرده اند.

وی گفت، «بسیاری از زنان تحصیل کرده و با تجربه در ولایت هرات وجود دارند که قادر به مدیریت نهادهای کلیدی دولت هستند. دولت همیشه سعی کرده است از قابلیت های زنان بهره ببرد و از آنها پشتیبانی کرده است.»

سروری افزود، «تلاش هایی برای جذب زنان در ادارات دولتی بیشتر در ولایت هرات در حال انجام است. هدف ما این است که زنان مسئولیت مدیریت ادارات کلیدی و تصمیم گیرنده دولتی را بر عهده بگیرند.»

وی گفت، «ما فقط حضور سمبولیک زنان در خدمات ملکی را نمی خواهیم، بلکه ما میخواهیم ببینیم كه زنان در مورد موضوعات مهم تصمیم گیری كنند.»

توانمندسازی زنان

از زمان سرنگونی رژیم طالبان در سال ۱۳۸۰ به بعد، زنان فرصتی برای کار در خارج از خانه های خود، شرکت در فعالیت های اجتماعی و شرکت در خدمات ملکی را یافتند. آنها همچنان با رفتن به مکاتب و پوهنتون ها توانسته اند مهارت های خود را ارتقا بخشند.

مریم جامی الاحمدی، یک فعال حقوق زنان در ولایت هرات گفت، این فرصت های تعلیمی و تحصیلی باعث شد تا زنان بتوانند به عنوان رئیسان، مدیران و رهبران نهادهای کلیدی دولت فعالیت کنند.

وی افزود، اکنون، زنان می توانند به راحتی به عنوان ولسوال، شاروال و سایر مقام ها در ولسوالی ها کار کنند.

الاحمدی افزود، «فساد در تمام ادارات دولتی که زنان در آن کار می کنند کاهش یافته است. زنان توانسته اند با پدیده [فساد اداری] مبارزه کنند. ما تاکنون ندیده ایم که گاهی یک زن که در کدام اداره دولتی خدمت کرده باشد، مورد تحقیق راجع به فساد قرار گرفته باشد.»

وی با اشاره به محدودیت های اجتماعی بر زنان گفت، «زنان به مدت بیش از یک و نیم دهه برای دستیابی به جایگاه برجسته برایشان در هر بخش مبارزه و دفاع کرده اند. از برکت این مبارزات، زنان به جایگاه خوبی رسیده اند و دولت نیز از آنها حمایت می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

وی یک خانم شجاع است و خدمت کردن در یک جامعه مرد سالار برای یک زن خیلی پر چالش است.

پاسخ

زنان با دانش و با تجربه هرات خواهان تبعیض مثبت برای آنها درپروسه های استخدام در پوست های کلیدی نیستند بلکه خواهان عدالت میباشند اما متاسفانه فساد اداری بی داد میکند و از طرفی برای قشر فارغین جوان از قشر اناث نیز در موضوع تجربه کاری در استخدام ها داد خواهی صورت گرفته که هنوز نتیجه نهائی نگردیده است.

پاسخ

خداوند ازش محافظت کند. وی واقعاً کار خوبی برای مردمش انجام می دهد.

پاسخ

خدا زنان را آفرید تا در خانه بنشینند و از فرزندان مراقبت کنند و با مردان بیرون از خانه ها روابط اجتماعی نداشته باشند. این تصمیم بسیار بدی است که زنان منحیث شاروال یا والی استخدام شوند. بهترین کار برای خانمها بودن نرس یا داکتر زن و معلم مکتب است. من فکر می کنم در دوره کنونی مناسب نیست که زن به عنوان والی یا شاروال فعالیت کند زیرا وضعیت امنیتی خوب نیست. اگر آنها مثلاً توسط طالبان گرفتار شوند، آنها سربریده خواهند شد. بنابراین بهتر است آنها خود را در معرض خطر قرار ندهند.

پاسخ

انتصاب زنان به عنوان رهبران در ادارات دولتی افغانستان، نقش مهمی در ریشه کن کردن فساد دارد، زیرا در مقایسه با مردان، زنان رشوه نمی گیرند و بسیار بهتر از مردان کار می کنند. حکومت باید زنان بیشتری را به عنوان رئیسان در ادارات مختلف منصوب کند.

پاسخ

زن نسبت به مرد در ادارات دولتی افغانستان خوبتر کار می کند بخاطریک او رشوت نمی خورد، خیانت نمی کند و صادقانه کار می کند. در طی دو دهه گذشته اکثراً رهبران مرد در ادارات دودلتی به احزاب وابسته بود و مطابق خواست احزاب کار را انجام میدادند. بناء رهبری زن میتواند موثر تمام شود.

پاسخ

مردان در افغانستان که جامعه را به گند کشاندند و زنان را هم مجال خدمت نداند حس خود خواهی و قدرت طلبی آنها آخر سرزمین را بد بخت ساخت واقعا ما زنان به حال مردان افغان زمین تآسف داریم

پاسخ