امنیت

زنان بیشتری علاقمند هستند تا به صفوف نیروهای افغان بپیوندند

گزارش از عمر

در این ویدیو سربازان زن افغان دیده می شوند که، به تاریخ ۲۸ دلو سال ۱۳۹۸، در پایگاه قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان حرکت می کنند و یک تمرین نظامی را انجام می دهند. مقامات نظامی می گویند، زنان افغان بیشتر به صفوف اردوی ملی افغان می پیوندند، زیرا آنها به دنبال ایفای نقش بیشتر در مبارزه با تروریزم و تأمین امنیت کشور خود هستند. [عمر]

هرات -- مقامات نظامی می گویند، که تعداد بیشتری از زنان با صفوف نیروهای امنیتی افغان یکجا میشوند، زیرا آنها می خواهند نقش بیشتری را در مبارزه با تروریزم و تأمین امنیت کشورشان ایفا کنند.

جگرن زهراگل پوپل، رئیس واحد جنسیت یا جندر در قول اردوی ۲۰۷ ظفر در ولایت هرات گفت، حضور زنان در اردوی ملی افغان نسبت به چهار سال قبل دو برابر شده است.

وی افزود، «نیاز مبرم برای زنان به پیوستن نیروها وجود دارد چون زنان سیستم [امنیتی و دفاعی] را تکمیل می سازند. زنانی که در صفوف نیروهای امنیتی به ویژه در اردوی ملی خدمت می کنند، ثابت کرده اند که آنها توانایی دارد و در کنار برادران خود برای حفظ امنیت کار می کنند.»

پوپل گفت، زنان افغان در زمینه های مختلف مهارت ها دارند و دولت باید فرصت هایی را برای آنها فراهم کند تا از توانایی های خود مستفید شوند.

در این تصویر، اعضای زن اردوی ملی افغان را می توان به تاریخ ۲۸ دلو در شهر هرات در حال یک تمرین نظامی مشاهده کرد. [عمر]

در این تصویر، اعضای زن اردوی ملی افغان را می توان به تاریخ ۲۸ دلو در شهر هرات در حال یک تمرین نظامی مشاهده کرد. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، سربازان زن افغان به تاریخ ۲۸ دلو در پایگاه قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان در ولایت هرات مارش میکنند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، سربازان زن افغان به تاریخ ۲۸ دلو در پایگاه قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان در ولایت هرات مارش میکنند. [عمر]

بریدمن شکیلا فروغ، که همچنان در قول اردوی ۲۰۷ ظفر خدمت می کند گفت، تعداد بسیار کمتری از زنان در چند سال گذشته در نیروهای افغان خدمت کرده اند، اما اکنون زنان فیصدی قابل توجهی از این نیروها را تشکیل می دهند و علاقه زنان برای پیوستن به صفوف آنها رو به افزایش است.

وی گفت، «خانواده ام مرا تشویق كردند تا به اردوی ملی بپیوندم. من از زنان و دختران افغان میخواهم به صفوف اردوی ملی افغان بپیوندند و شجاعت خود را به عنوان زنان افغان نشان دهند.»

فروغ افزود، ظرفیت زنان در نیروهای امنیتی بهبود یافته است و آنها می توانند در ظرفیت افسران دایمی و حرفه ای با اردوی ملی افغان، پولیس ملی و ریاست امنیت ملی به افغانستان خدمت کنند.

سرپرکمشر نجیبه کریمی، یک خورد ضابط با نیروهای سرحدی در ولایت هرات گفت، «من از دوران جوانی می خواستم در نیروهای امنیتی خدمت کنم و سرانجام توانستم به آرزوی خودم برسم. نزدیک به ۱۰ سال است که در نیروهای سرحدی خدمت می کنم.»

وی گفت، در مدت کارش با این نیروها در کنار سایر سربازان در بسیاری از عملیات ها شرکت کرده است.

کریمی گفت، «حضور زنان در اردوی ملی در مقایسه با سالهای گذشته افزایش یافته است، و آنها بسیار علاقمند هستند [تا به این نیروها بپیوندند]. زنانی که در نهادهای امنیتی مشغول به کار هستند بر بهبود توانایی های حرفه ای خود تمرکز می کنند و همیشه مشغول ورزش و گذراندن آموزش های نظامی هستند.»

یک تعهد برای خدمت به افغانستان

شماری از زنان، به شمول بریدمن مریم نورزی از ولایت هرات، پس آن به اردوی ملی پیوستند که اقاربی را که عضو اردو بودند از دست دادند.

وی گفت، «همسرم كه در اردوی ملی خدمت می كرد، مجروح و معلول شد. برادر شوهرم، که در اردوی ملی نیز خدمت می کرد، در نبرد با طالبان به شهادت رسید.»

وی افزود، «بعد از اینکه شوهرم معلول شد و برادر شوهرم کشته شد، من یونیفورم شوهرم را پوشیدم و به اردوی ملی ملحق شدم.»

وی گفت، «این وظیفه همگان -- زن و مرد است که از افغانستان دفاع کنند و ما تا آخرین قطره خون خود از کشورمان دفاع خواهیم کرد.»

لومری بریدمن رخشانه حمیدی از شهر هرات پس از کشته شدن پسرش در جنگ با طالبان الهام گرفت و به عضویت اردوی ملی افغان درآمد.

وی گفت، «پسرم، كه یک افسر اردوی ملی بود، در نبرد با طالبان به شهادت رسید، و بعد از اینكه من وی را از دست دادم، پیوستم. شهادت پسرم مرا تحت فشار قرار داد تا به اردوی ملی بپیوندم و در خانه نمانم.»

وی افزود، «سه پسرم در اردوی ملی خدمت می کنند و ما قول می دهیم که تا آخرین قطره خون خود از مردم و کشورمان دفاع خواهیم کرد و ما اجازه نخواهیم داد دشمنان کشور ما را ویران کنند.»

بختور ظریفی آمر مخابره در قول اردوی ۲۰۷ ظفر از ولایت هرات، همسر و دو پسرش را که در اردوی اردوی ملی خدمت می کردند، از دست داده است.

وی گفت، «انجام فداکاری ها برای افغانستان باعث شده است تا من با قاطعیت بیشتری خدمت کنم و من به کسی اجازه نخواهم داد که به کشور و مردم ما آسیب برساند.»

وی افزود، «ما زنان در صفوف اردوی ملی در کنار مردان خدمت می کنیم و معتقدیم که می توانیم از کشور و مردم خود دفاع کنیم.»

به دست آوردن قابلیت های مسلکی

بریدجنرال نذیر احمد څرک، فرمانده مرکز آموزشی قول اردوی ظفر گفت، زنان در اردو دقیقاً مانند مردان آموزش های نظامی را در بخش های مختلف دریافت می کنند و آنها می توانند تحت شرایط سخت در عملیات های جنگی اشتراک کنند.

وی گفت، زنان بسیار موفقانه با اردوی ملی افغان خدمت می کنند.

څرک گفت، «زنانی که در اردوی ملی افغان خدمت می کنند سه دسته هستند: افسران دایمی، افسران حرفه ای و کارمندان خصوصی که دوره های آموزش نظامی را گذرانده اند. از آنجا که تعداد زنان در صفوف اردوی ملی افزایش یافته است، ما اطمینان داریم که آنها می توانند به آوردن امنیت «به این کشور» کمک کنند.»

جگرن پوپل، رئیس واحد جنسیتی قول اردوی ظفر گفت، «دوره های آموزشی همیشه برای زنان در کابل برگزار می شود که افسران مأمور و غیر مأمور در آن شرکت می کنند و این دوره ها به بهبود توانایی های مسلکی آنها کمک کرده است.»

وی گفت، علاوه بر برنامه های آموزش نظامی، صنوف کمپیوتر، لسان انگلیسی و سوادآموزی برای زنان در قول اردوی ظفر در دسترس است تا زنان بتوانند در حالیکه توانایی های نظامی خود را صیقل می کنند، با تکنالوژی عصری نیز آشنا شوند.

وی افزود، زنانی که در اردوی ملی افغان خدمت می کنند، به امکانات عالی دسترسی دارند که هر روز به آنها کمک می کند تا ظرفیت های خود را تقویت کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما از عکس های گزارش شما فهمیدیم که همه سربازان زن هزاره هستند. شما هیچ سرباز زن از ملیت دیگری را نمیتوانید در اینجا دریابید.

پاسخ

این کار بی فایده است. اکنون طالبان خواهد آمد و اردوی ملی افغان را تصفیه خواهند کرد. آنها هیچگاه به زنان سرباز اجازه نخواهند داد تا وظایف شان را انجام دهند. بهتر است که زنان در خانه بنشینند و از کودکان مواظبت نمایند. درغیر آن برای آنها از سوی حکومت طالبان اجازه داده نخواهند شد.

پاسخ