امنیت

ایالات متحده از زمان پایان آتش بس بدینسو، نخستین حملات هوایی بالای طالبان را انجام داد

ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، یک هواپیمای اف - ۱۶ نیروی هوایی ایالات متحده به تاریخ ۲۷ حوت، بر فراز افغانستان پرواز می کند. [نیروهای ائتلافی]

در تصویر دیده می شود که، یک هواپیمای اف - ۱۶ نیروی هوایی ایالات متحده به تاریخ ۲۷ حوت، بر فراز افغانستان پرواز می کند. [نیروهای ائتلافی]

کابل -- ارتش ایالات متحده به روز جمعه (۱۶ جوزا) گفت، ایالات متحده نخستین حملات هوایی خود علیه طالبان را آغاز كرد زیرا یک آتش بس نادر بین این شورشیان و نیروهای افغان، بیش از یک هفته قبل پایان یافت.

سونی لیگیت، سخنگوی نیروهای ایالات متحده، در توییتر نوشت، این دو حمله به روز پنجشنبه (۱۵ جوزا) و روز جمعه (۱۶ جوزا) در ولایت های جداگانه در افغانستان انجام شدند.

وی نوشت، «این از زمان آغاز آتش بس عید، نخستین حملات هوایی ایالات متحده علیه (طالبان) بودند.»

وی افزود، «ما مجدداً تأکید می کنیم: همه طرف ها باید خشونت را کاهش دهند تا روند صلح به پیش برود.»

وزارت داخله ضمن اینکه طالبان را مقصر دانست گفت، به تاریخ ۱۶ جوزا در یک حمله جداگانه که یک وسیله نقلیه هاموی را هدف قرار داد، ده نفر از منسوبین نیروهای افغان كشته شدند.

طالبان یک آتش بس ناگهانی سه روزه با نیروهای افغان را به مناسبت عید الفطر اعلام کردند که به تاریخ ۶ جوزا پایان یافت.

از آن زمان بدینسو خشونت در سرتاسر کشور به طور کلی کاهش یافته است، با اینکه حکومت افغان می گوید آماده است تا مذاکرات صلح با این شورشیان را که برای مدت طولانی تأخیر شده بود، آغاز کند.

واشینگتن در ماه حوت یک توافقنامه برجسته ای را با طالبان امضا کرد که در آن واشینگتن تعهد سپرد که در ازای ضمانت های امنیتی، در یک تلاش برای هموار کردن راه برای مذاکرات بین طرف های متخاصم افغان، تمام سربازان ایالات متحده را بیرون کند.

از زمانیکه این توافقنامه امضا شد، طالبان تاکنون عمدتاً از آغازکردن حملات بزرگ بر شهرهای افغانستان خودداری کرده اند، اما همچنان به هدف قراردادن نیروهای افغان ادامه داده اند.

بر اساس این توافقنامه، که حکومت افغان در آن شامل نمی شود، واشینگتن و این جنگجویان گفتند که از حمله کردن بالای یکدیگر خودداری خواهند کرد.

با این حال، ارتش ایالات متحده در ماه ثور اعلام كرد كه وقتی طالبان بالای شرکای افغان حمله کنند، ایالات متحده به حملات دفاعی علیه طالبان ادامه خواهد داد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

راه اندازی عملیات ها هیچ فایده ای ندارد. در عملیات ها اکثراً افراد ملکی به شهادت می رسد نه طالبان. اگر امریکا واقعاً میخواست که طالبان را نابود کند در طی ۲۰ سال گذشته میتوانیست آنها را از بین ببرد. امریکا میتوانیست که طالبان را بدون جنگ و اجرای حملات هوایی در افغانستان نابود کند. راه خیلی ساده از بین بردن طالبان خشک کردن منابع مالی طالبان بود که اگر امریکا این کار را می کرد طالبان حالا وجود نمی داشتند. طالبان بیشترین پول جنگ خود را از طریق کشت و قاچاق مواد مخدر بدوست میاورند و همچنان پاکستان برایشان پول میدهد. اگر امریکا هم کشت مواد مخدر را در افغانستان محود می کرد و هم تحریم های اقتصادی را بالای پاکستان وضع می کرد حالا طالب وجود نمی داشت. اما امریکا این کار را نکرد. برای پاکستان بخاطر از بین بردن ترویست ها میلونها دالر کمک کرد ولی پاکستان همه پول کمک شده ایالات متحده را در تمویل و آموزش تروریست ها به مصرف رساند. امریکا بسیار اشتباه کرد.

پاسخ

طالبان خودزاده ی امریکاهستند لذاامریکا به هیچ عنوان نمیخواهدگروه طالبان ازصحنه خارج گردند خروج این گروه به مثابه ی پایان یافتن امپراتوری امریکا درافغانستان اگرامریکا منظورش این باشدکه صلح وآرامش درافغانستان حکمفرماگردد من فکرنمیکنم زمان زیادی نیازداشته باشد واین امرطی مدت کوتاهی انجام می پذیرد فلهذا امریکابه هیچ عنوان حاضرنیست افغانستان بوی صلح وآرامش به مشامش برسد این نظرشخصی بنده بود

پاسخ

طالبان و حکومت افغانستان کی هستند؟ چرا آنها بین خود صلح نمی کنند؟ وقتی خود تان را طالبان و مجاهدین و اسلام می نامید، چرا موافقتنامه ای صلح را با افغانها و مسلمانان امضاء نمی کنید که بر سر مسلمانان با غیر مسلمانان معامله می کنید؟ آیا این اسلام شماست؟ آیا این جهاد شماست؟ وقتیکه شما بخاطر بدست آوردن پول در یک کشور یا کشور دیگری زندگی می کنید. اما زمانیکه مساله حکومت پیش می آید، شما می گویید پول این حکومت توسط امریکا پرداخته می شود. به شما کی پول می پردازند؟ برای شما حتی وقتیکه گه خوک را میخورید حلال است.

پاسخ

تا زمانیکه این گونه حملات علیه مادر تروریست ها (پاکستان) انجام نشود، این ترور و کشتار انسان ها ادامه خواهند یافت. این ترورها گسترش می یابد و سایر نقاط جهان نیز در معرض خطر خواهند بود. اگر واقعاً می خواهید این ترورها را پایان دهید، شما باید بالای مراکز نظامی و استخباراتی پاکستان حملات را انجام دهید و این کشور را نابود کنید تا این ترورها از بین بروند.

پاسخ

من فکر می کنم که امریکا با آغاز کردن حملات هویی شان علیه جنگجویان طالب اشتباه بزرگ را انجام دهد، زیرا این کار باعث این می شود که طالبان نیز توافقنامه صلح را که با امریکا امضاء کرده اند نقض نموده و نیرو های امریکایی را در گوشه افغانستان مورد اماج قرار دهند. اگر این کار صورت گرفت بعداً نیرو های امریکایی از افغانستان خارج نمی شوند. یک کمی برای مردم افغانستان امید پیدا شده بود که امریکا عساکر و نیرو هایش را از افغانستان بیرون می کند و شاید این کار زمینه را برای آغاز گفتگو های بین الافغانی همورا کند زیر طی ۲۰ سال گذشته یگانه پیشنهاد طالبان برای آغاز گفتگو های صلح این بود که نیرو های خارجی از افغانستان بیرون شود باز این گروه آماده هستند که با حکومت افغانستان گفتگو نمایند. از این جهت انجام حملات هوایی از سوی نیرو های امریکا در افغانستان به خیر افغانستان نیست. اگر امریکا ۲۰ سال دیگر هم در افغانستان بجنگند، جنگ را برنده شده نمیتواند. ماندن امریکا در افغانستان جنگ را تشدید می کنند. امریکا باید هر چه عاجل افغانستان را ترک بگویند و طالبان و حکومت افغانستان را وادارد بسیازند تا یک حکومت مشترک تشکیل دهند، دی غیر آن صلح در کشور نا ممکن خواهد بود.

پاسخ

تمام خبر یک صفحه مکمل را با (این گفت، آن گفت، شما گفتید، من گفتم) پر کرده است. محل دقیق حمله، تلفات دقیق حمله، زمان دقیق حمله، دلیل دقیق حمله مشخص نیست. در این خبر فقط شما گفتید، او (این) گفت، او (آن) گفت، است.

پاسخ