دیپلماسی

عمران خان در کابل تعهد سپرد که در توقف خشونت در افغانستان کمک خواهد کرد

سلام تایمز

نخست وزیر پاکستان عمران خان در کنار رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۲۹ عقرب در کاخ ریاست جمهوری افغانستان در کابل قدم می زند. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

نخست وزیر پاکستان عمران خان در کنار رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۲۹ عقرب در کاخ ریاست جمهوری افغانستان در کابل قدم می زند. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

کابل -- عمران خان نخست وزیر پاکستان به روز پنجشنبه (۲۹ عقرب) طی یک سفر به کابل تعهد سپرد که برای کمک کردن به خاطر کاهش خشونت در افغانستان همه تلاش خود را به خرج خواهد داد.

اولین سفر عمران خان به کابل از زمان انتخاب شدن وی به عنوان نخست وزیر در سال ۱۳۹۷ در حالی صورت می گیرد که خشونت در سراسر افغانستان افزایش یافته است و علی رغم مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان که به تاریخ ۲۲ سنبله در دوحه مرکز قطر آغاز شدند، بدتر شده است.

عمران خان پس از ملاقات با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت، «ما مردم پاکستان و حکومت پاکستان فقط یک نگرانی داریم... اینکه ما در افغانستان صلح می خواهیم.»

وی گفت، «ما احساس می كنیم كه مردم افغانستان به مدت چهار دهه رنج دیده اند و اگر زمانی یک جامعه انسانی به صلح ضرورت داشته است، آن افغانستان است و این ضرورت همین اکنون است.»

وی گفت، «پاکستان همه تلاش را به خرج خواهد داد هرچه که ممکن باشد، ما کمک خواهیم کرد تا این خشونت کاهش یابد و در حقیقت در جهت آتش بس حرکت کنیم.»

عمران خان گفت، «ما با نگرانی متوجه این هستیم که سطح خشونت با وجود مذاکرات در قطر... در حال افزایش است.»

جنرال فیض حمید رئیس اداره استخبارات نظامی (آی اس آی) پاکستان و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه، با عمران خان همراهی کردند.

هر دو طرف موافقت کردند که برای بهبود روابط میان این دو کشور کمیته هایی را تشکیل دهند.

غنی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت، «ما به این تفاهم رسیده ایم که یک دیدگاه مشترک در مورد همکاری نه تنها برای روابط میان افغانستان و پاکستان ضروری است بلکه منادی همکاری منطقه‌ ای و اتصالات است.»

وی گفت، «تمرکز مشترک ما و آنچه به هر دوی ما الهام می بخشد محو شدن فقر، توانمند سازی شهروندان کشورهای ما در چارچوب های قوانین اساسی اسلامی است.»

وی گفت، «یک توافق سیاسی جامع برای صلح پایدار در چارچوب ارزش های ما، قانون اساسی ما و جمهوریت اسلامی، راهی بسوی آینده است.»

غنی گفت که به زودی از پاکستان بازدید خواهد کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایالات متحده و جامعه جهانی باید فشارهای خود بر پاکستان را افزایش دهند تا این کشور با افغانستان در آوردن صلح کمک کند. من فکر می کنم اگر فشار جامعه جهانی نمی بود، پاکستان هرگز وعده صلح با افغانستان را نمی داد. افغانستان طی بیست سال گذشته فریاد می زد که راه حل جنگ افغانستان در پاکستان است و همه پناهگاه های امن تروریست ها در پاکستان هستند، اسامه در پاکستان کشته شد، اختر محمد منصور در پاکستان کشته شد، اما خارجی ها و سربازان امریکایی در افغانستان جنگ می کردند و آنها هزاران انسان بی گناه را کشتند. جنگ در افغانستان باید متوقف شود و ریشه های جنگ باید در افغانستان از بین برده شود. ریشه های جنگ افغانستان در پاکستان است.

پاسخ

عمران خان باید در عمل ثابت بسازد که وی طرفدار صلح در افغانستان است و همه مراکز آموزش ترریستی را در آن کشور مسدود نموده و علیه آموزگاران ترویست ها اقدام کند و آنها را به پنجه قانون بسپارد. هرگاه عمران خان این کار را کرد باز ما می گوییم که وی واقعاً در گفتارش صادق است. اگر حکومت کنونی پاکستان که در راس اش عمران است در آوردن صلح افغانستان تلاش های صادقانه ای را انجام دهد، مردم افغانستان شاید همه بدی های که پاکستان در قبال افغانستان انجام داده فراموش کنند و پاکستان را بیشتر از هند دوست خواهند داشت. ما با پاکستان نسبت به هند مشترکات بسیار زیادی داریم. پاکستان مثل افغانستان یک کشور اسلامی است. پاکستان برای ما بسیار نزدیک است و درازترین مرز را با این کشور داریم. دیگر مشترکات فرهنگی و زبانی با این کشور داریم. بین ما و پاکستان باید مرز وجود نداشته باشد ما باید بتوانیم بدون ویزه و پاسپورت به پاکستان سفر کنیم و پاکستانی ها باید بدون پاسپورت و ویزه به افغانستان سفر کره بتواند. ما به امید اینطور یک روز هستیم و از خدوند متعال میخواهیم که مشکل ما با پاکستان حل شود و دیگر یکی دیگری خود را دشمن خطاب نکنیم و با هم دوست باشیم.

پاسخ