امنیت

کوماندوهای افغان ۸۱ نفر اسیران را از زندان های طالبان نجات دادند

گزارش از نجیب الله

در عکس مردم ملکی به تاریخ ۸ دلو در ولایت بغلان نشان داده شده اند که توسط کوماندوهای افغان در یک حمله شبانه نجات یافتند. [وزارت دفاع افغانستان]

در عکس مردم ملکی به تاریخ ۸ دلو در ولایت بغلان نشان داده شده اند که توسط کوماندوهای افغان در یک حمله شبانه نجات یافتند. [وزارت دفاع افغانستان]

کابل -- کوماندوهای افغان ده ها فرد ملکی و منسوبین نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان را ماه گذشته در تعدادی از عملیات های خاص، از زندان های طالبان آزاد کردند.

روح الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع به روز دوشنبه (۱۳ دلو) به سلام تایمز گفت، «نیروهای شجاع کوماندوی اردوی ملی افغان بالای سه زندان طالبان در ولایات هلمند، لوگر و بغلان حمله کردند و ۸۱ زندانی را به شمول مردم ملکی و نیروهای امنیتی آزاد کردند.»

این وزارت گفت، کوماندوهای اردوی ملی افغان در عملیاتی که به تاریخ ۷ دلو بالای یک زندان طالبان در نزدیکی منطقه دند شهاب الدین ولایت بغلان انجام دادند، به شمول ۱۲ نفر از منسوبین نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان ۳۲ نفر را نجات دادند.

آنها در این عملیات سه شورشیان طالب را دستگیر کردند.

نیروهای خاص در یک عملیات دیگر به تاریخ ۶ دلو، هفت نفر از منسوبین نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان و ۱۵ فرد ملکی محلی را از زندان طالبان در ولسوالی چرخ ولایت لوگر آزاد کردند.

آنها همچنان سه جنگجویان طالب را دستگیر کرده و برخی از سلاح و مهمات را ضبط کردند.

کوماندوها به تاریخ ۱ دلو بالای یک زندان طالبان در ولسوالی نهرسراج ولایت هلمند حمله کردند و ۲۷ فرد ملکی را آزاد کردند.

این وزارت در یک اعلامیه گفت، اکثریت اسیران آزاد شده طالبان به طور وحشیانه شکنجه شده بودند.

بشیراحمد یک باشنده بغلان گفت که پسر کاکایش یک دوکاندار بود که طالبان در اواخر ماه جدی به اتهام همکاری با حکومت وی را زندانی کردند.

وی گفت، «طالبان وی را به طور وحشیانه لت و کوب کرده و مورد شکنجه قرار دادند.»

وی افزود، «اگر پسر کاکایم توسط اردوی ملی آزاد نمی شد، طالبان ممکن هر نوع ظلم بالایش می کردند.»

آموزش کوماندو

تحلیلگران امور نظامی می گویند، کوماندوهای افغان آموزش های لازم را دریافت کرده اند و برای انجام دادن این نوع عملیات ها به خوبی مجهز هستند.

جنرال (متقاعد) دولت وزیری یک افسر پیشین اردوی ملی از کابل گفت، این سربازان با سلاح های پیشرفته و با کیفیت مجهز هستند.

وی گفت، «عناصر ضد حکومت باید بدانند كه در هر جای افغانستان که پنهان شوند، آنها نمی توانند از كوماندو هایی فرار كنند كه می توانند به زندان های آنها داخل شده و اسیران آنها را آزاد کنند.»

جنرال (متقاعد) عتیق الله امرخیل یک تحلیلگر امور امنیتی در کابل گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان طی سال های اخیر توانایی های خود را بهبود بخشیده و دستاوردهای قابل توجهی را به دست آورده اند.

وی گفت، «در جریان سال جاری، که طالبان حملات خود را افزایش داده اند، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان واکنش بسیار خوبی را نشان داده اند که بسیار مورد تقدیر قرار گرفته است.»

امرخیل گفت، «انجام دادن عملیات های خاص وظیفه نیروهای کوماندو است و آنها برای همین هدف آموزش داده شده اند. کارایی آنها واقعاً قابل ستایش است و مردم باید ارزش آنها را بدانند.»

بریدجنرال (متقاعد) یوسف امین جاجی از کابل گفت، «مؤثریت عملیات های شبانه به همکاری ادارات استخباراتی بستگی دارد که می توانند برای این نیروها استخبارات دقیق را فراهم دهند.»

امیدواری کسانی که در اسارت به سر می برند

این حملات برای آزادکردن نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان و مردم ملکی از زندان های طالبان برای کسانی که هنوز در اسارت به سر می برند باعث امیدواری شده اند.

وزیری گفت، «کسانی که زندانی شده اند... امیدوار خواهند بود که روزی کوماندوها بتوانند آنها را آزاد کنند.»

وی گفت، انجام دادن چنین عملیات ها بالای روحیه نیروهای امنیتی و خانواده های آنها و افغان ها به صورت عموم، تأثیر مثبتی را ایجاد می کند.

حبیب الله حبیبی یک سرباز تحت آموزش اردو همین احساس را انعکاس داد.

وی گفت، «اهمیت دادن به نیروهای امنیتی و وقتی آنها اسیر باشند نجات دادن آنها، در بلند بردن روحیه سربازان کمک می کند.»

وی گفت، انجام دادن این کار اراده آنها را در میدان جنگ تقویت خواهد کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نیروی های امنیتی قابل تحسین هستند. ازاینکه آنها شجاعت دارند و بهترین تعلیمات نظامی را در حصه مسلک خود کسب کرده اند کدام تردیدی نیست. اما چندی قبل دریکی از شبکه های انترنتی خوانده بودم که یک سرباز اردو در ولایت زابل همراه 30 نفر دیگر خودشان اقدام به فرار کردند. بگفته خودش قراربود که فردا ان روز کشته شود. به قول معروف که میگویند ( یا تخت یا تابوت) زماینکه به نمازخفتن میرفتند بالای نوکروال طالبان حمله کردند و به شکلی از اشکال فرارکردند. ان سرباز به کابل رسید و به فامیل و بعدا به قطعه سربازی خود برگشت و داستان را برای شان تعریف کرد که بعدا در رسانه بنام فعالیت های حکومتی انعکاس یافت که یک دروغ محض بود. و ان سرباز وظیفه را ترک کرد.سوال اینجاست که چطور یک قطعه خاص نظامی حکومت به یک محوطه عظیم وتحت حاکمیت طالبان ان هم حتما با طیاره رفتن - داخل میشود و طالبان هیچ اگاهی ندارند. طالبان که ازالف تا ی حکومت را میداند.

پاسخ