امنیت

نیروهای افغان طی حملات متعدد اسیرانی را از زندان های طالبان آزاد کردند

گزارش از عمر

وزارت دفاع ملی گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به تاریخ ۴ جوزا طی حملات متعددی در ولایات هرات و بغلان، تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و مردم ملکی را از زندان های طالبان آزاد کردند. [عمر/سلام تایمز/وزارت دفاع افغانستان]

هرات -- وزارت دفاع گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان طی چندین حمله در این هفته، تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و مردم ملکی را از زندان های طالبان آزاد کرده اند.

این وزارت به روز چهارشنبه در یک اعلامیه گفت، کوماندوهای افغان به شام سه شنبه (۴ جوزا) ۶۲ نفر را به شمول ۳۶ نفر منسوبین نیروهای امنیتی، از زندان طالبان در ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان نجات دادند.

در این اعلامیه آمده است، کوماندوها چهار نفر جنگجویان را کشتند.

این وزارت در یک اعلامیه جداگانه گفت، این عملیات پس از یک عملیات دیگری صورت گرفت که به روز دوشنبه در همان ولسوالی انجام شد، و در نتیجه آن نیروهای امنیتی هشت نفر منسوبین امنیتی را از زندان طالبان نجات دادند.

کوماندوهای افغان با زندانیانی که آنها به تاریخ ۴ جوزا از زندان طالبان در ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان نجات دادند، برای عکس گرفتن ایستاده اند. [وزارت دفاع افغانستان]

کوماندوهای افغان با زندانیانی که آنها به تاریخ ۴ جوزا از زندان طالبان در ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان نجات دادند، برای عکس گرفتن ایستاده اند. [وزارت دفاع افغانستان]

کوماندوهای افغان با زندانیانی که آنها به تاریخ ۴ جوزا از زندان طالبان در ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات نجات دادند، در ولسوالی گذره برای عکس گرفتن ایستاده اند. [عمر/سلام تایمز]

کوماندوهای افغان با زندانیانی که آنها به تاریخ ۴ جوزا از زندان طالبان در ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات نجات دادند، در ولسوالی گذره برای عکس گرفتن ایستاده اند. [عمر/سلام تایمز]

مقامات امنیتی محلی گفتند، نیروهای کوماندو به روز سه شنبه بالای یک زندان مخفی طالبان در قریه مارآباد ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات تعرض کرده و ۱۸ نفر منسوبین امنیتی و ۲۳ فرد ملکی را آزاد کردند.

این عملیات هوایی و زمینی شب هنگام صورت گرفت و نیروهای امنیتی هفت نفر جنگجویان طالب را که از زندان محافظت می کردند، کشتند.

دگروال فردین سپاه فرمانده غند ۲ کوماندو در حوزه غرب به خبرنگاران گفت، این عملیات برای نجات اسیران پیچیده بود و هیچ تلفاتی در میان نیروهای امنیتی و یا زندانیان در پی نداشت.

وی گفت، «ما این عملیات را در قلب قلمرو طالبان انجام دادیم. طالبان ادعاهای بزرگی داشتند اما نیروهای امنیتی ما آنها را با قدرت خود شرمنده ساختند.»

سپاه گفت، «این عملیات مؤفق برای نجات زندانیان این پیام را به طالبان ارسال کرد که آنها در هر جاییکه باشند نیروهای امنیتی به دنبال آنها خواهند آمد و آنها را از بین خواهند برد.»

به گفته سید وحید قتالی والی هرات، کوماندوها این عملیات را در منطقه ای از ولسوالی پشتون زرغون در نزدیکی ولسوالی اوبه انجام دادند، جاییکه طالبان چند هفته پیش یک زن را طی محکمه صحرایی بی رحمانه مجازات کرده بودند.

نیروهای امنیتی پس از آن بالای این زندان حمله کردند که یک ویدیو در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و خشم مردم در افغانستان را برآنگیخت. این ویدیو نشان می داد که گروهی از مردان طالبان را در حال شلاق زدن این زن تماشا می کردند.

قتالی گفت، «طالبان مردم ملکی و منسوبین امنیتی را به یک شیوه وحشیانه و غیراسلامی در این زندان شکنجه می کردند.»

کوماندوهای افغان طی یک حمله قبلی به تاریخ ۱۳ حوت، ۳۴ نفر منسوبین امنیتی و مردم ملکی را از زندان طالبان در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات نجات دادند.

شکنجه و کار اجباری

منسوبین امنیتی و افراد ملکی ای که سربازان آنها را از زندان های طالبان نجات داده اند، گزارش دادند که شکنجه دیده و طالبان با آنها رفتار غیرانسانی می کردند.

وکیل احمد یک افسر پولیس ملی افغان که دو ماه پیش در جریان درگیری با طالبان دستگیر شد گفت، شورشیان طالب دست و پاهای زندانیان را با زنجیر بسته و آنها را در یک زیرزمینی تاریک نگه می داشتند.

وی گفت، طالبان هر روز آنها را ۲۰، ۳۰ و حتی گاهی ۴۰ ضربه شلاق می زدند.

وی گفت، «طالبان هر شب ۵۰ الی ۶۰ نفر را با هم می بستند، آنها را شلاق می زدند و آنها را با قنداغ تفنگ می زدند.»

احمد گفت، «طالبان سپس زندانیان را به مساجد می بردند تا شب را همه در یک اطاق بگذرانند. ساعت ۵ صبح آنها دوباره شروع به لت و کوب ما می کردند و ما را پس به زندان می بردند.»

وی در اشاره به اخاذی طالبان از خانواده های اسیران گفت، «طالبان از هر زندانی روزانه ۱۰۰ افغانی (۱.۲۶ دالر) برای غذا می خواستند، اما آنها فقط غذای كافی برای زنده ماندن به ما می دادند و بقیه پول را خودشان می گرفتند.»

محمد داؤد یک باشنده ولسوالی پشتون زرغون که یک ماه را در زندان طالبان گذراند گفت، طالبان همه زندانیان خود را به طور وحشیانه ای شکنجه می کردند.

وی گفت، «طالبان در زندان دست ها و پاهای ما را با زنجیر بسته کرده بودند که کبود شده اند.»

داؤد گفت که طالبان یکی از دوستان وی را هر روز به مدت سه ساعت شکنجه می کردند و از وی می پرسیدند که چرا برای حکومت افغانستان کار می کرد.

وی گفت، طالبان علاوه بر اینکه زندانیان را شکنجه می کردند، تهدید نیز می کردند که آنها و نیروهای امنیتی یا کوماندوهایی که تلاش نجات آنها را بکنند، خواهند کشت.

نذیر احمد یک سرباز اردوی ملی افغان که یک ماه را در بازداشت طالبان گذراند گفت، «به دلیل شکنجه و رفتار غیر انسانی یک ماه در زندان طالبان مانند یک سال احساس می شود.»

وی گفت، «طالبان ما را مجبور می کردند تا در طول روز کار کنیم. آنها خانه هایی را برای خود می ساختند، اما ما را مجبور می کردند که از طلوع تا غروب آفتاب گل و خشت را بالای شانه های خود حمل کنیم.»

وی گفت، «پس از آنکه ما از محل کار به زندان بر می گشتیم، طالبان ما را به طور وحشیانه با شلاق و زنجیر می زدند.»

بیرق سفید

نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان پس از آتش بس سه روزه مؤقت در عید الفطر و افزایش خشونت طالبان، عملیات های تعرضی را در حوزه غرب آغاز کرده اند.

دگروال محمد امین برومند معاون قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان به روز سه شنبه به خبرنگاران گفت، تمام حملاتی که توسط طالبان در هفته گذشته در حوزه غرب آغاز شده بودند، ناکام شده و نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان بالای این گروه تلفات زیادی را وارد کرده اند.

وی گفت، «پس از آنکه طالبان پس از عید به حملات و جنگ خود شدت بخشیدند، عملیات تهاجمی علیه طالبان بر اساس دستورات رهبری در سراسر حوزه غرب آغاز شده اند.»

وی افزود، «طالبان توانایی جنگیدن با نیروهای امنیتی را ندارند و به بمبگذاری روی آورده اند.»

برومند گفت، افغان ها نباید نگران وضعیت امنیتی باشند زیرا نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان شجاع اند و عملیات های مؤفقانه ای را علیه طالبان انجام می دهند.

زمری اسدی یک سرباز در غند ۲ کوماندو در هرات گفت، مردم باید در مورد خروج نیروهای خارجی نگران نباشند زیرا نیروهای امنیتی افغان از کشور دفاع می کنند.

وی گفت، «پیام ما به طالبان این است که آنها خواب تصرف کردن افغانستان را فراموش کنند زیرا در این كشور به نام نیروهای امنیتی قهرمانانی وجود دارند كه شما را نابود كرده و از این كشور بیرون خواهند کرد.»

اسدی گفت، «طالبان نباید دیگر در مورد نابودی افغانستان فکر کنند. ما نخواهیم گذاشت که طالبان با نقشه های شیطانی خود مردم ملکی ما را بکشند.»

وی گفت، یگانه گزینه طالبان این است که صلح را انتخاب کنند.

امیرالله خوگیانی یک سرباز در غند ۲ کوماندو گفت، اگر جنگجویان طالبان به ظلم بالای مردم ملکی ادامه دهند، آنها توسط نیروهای امنیتی نابود خواهند شد.

وی گفت، «یگانه بیرقی که در طول تاریخ در افغانستان همیشه برافراشته خواهد شد، بیرق سه رنگ جمهوری اسلامی افغانستان خواهد بود. طالبان باید رویای برافراشتن بیرق سفید خود را برای همیشه فراموش کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نیرو های کماندو به خاطر شکستاندن زندان های دشمن در یک ماه اخیر باید مورد تقدیر قرار گیرد. آنها صد ها تن از نیرو های امنیتی را که در اسارت دشمن به سر می بردند رها ساختند و خوشی های را به خانواده های آنها به ارمغان آوردند.

پاسخ