تروریسم

حملات گروه داعش در سال ۲۰۲۱ میلادی کاهش یافتند اما مرکز الازهر در مورد استراتیژی پهپادی این گروه هشدار می دهد

گزارش از ولید ابوالخیر

یک مرد به تاریخ ۴ ثور در هنگام طلوع آفتاب در نزدیکی شهر ناصریه در جنوب ولایت ذی قار عراق یک پهپاد را به پرواز در می آورد. [اسعد نیازی/ای اف پی]

یک مرد به تاریخ ۴ ثور در هنگام طلوع آفتاب در نزدیکی شهر ناصریه در جنوب ولایت ذی قار عراق یک پهپاد را به پرواز در می آورد. [اسعد نیازی/ای اف پی]

قاهره -- تعداد حملاتی که گروه داعش مسؤلیت آنها را بر عهده گرفته است در سال ۲۰۲۱ میلادی در عراق، سوریه و مصر کاهش یافته اند. این در حالیست که کارشناسان هشدار می دهند که اراده های خصمانه این گروه تغیری نکرده و یک تهدید محسوب می شود.

به گفته رصد خانه الازهر مصر برای مبارزه با افراط‌ گرایی، گروه داعش برای برنامه ‌ریزی و تطبیق حملات جدید، از پیشرفت ‌های تکنالوژیکی به شمول هواپیماهای بدون سرنشین که معمولاً به عنوان «پهپادها» شناخته می ‌شوند، استفاده می‌ کند.

کول بونزل یک محقق شرق میانه به تاریخ ۱۹ قوس در گزارشی در مرکز ویلسون در مورد وضعیت گروه داعش در سال ۲۰۲۱ میلادی گفت، «از نظر تعداد حملات و تلفات، خط السیر آن تا حدی در سال گذشته کاهش یافته است، اما نه به حدی که باور شود که این موج در حال تغیر است.»

در این گزارش آمده است، این گروه در عراق تا کنون در هر ماه سال جاری مسؤلیت ۸۷ حمله و ۱۴۹ نفر تلفات را بر عهده گرفت که این از تعداد اوسط ۱۱۰ حمله و ۲۰۷ نفر تلفات ماهانه در سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش یافته است.

یک هیئت اروپایی از رصد خانه الازهر در شهر قاهره بازدید می کند تا از تلاش های آن برای مبارزه با افراط گرایی آگاهی حاصل کند. [رصدخانه الازهر برای مبارزه با افراط گرایی]

یک هیئت اروپایی از رصد خانه الازهر در شهر قاهره بازدید می کند تا از تلاش های آن برای مبارزه با افراط گرایی آگاهی حاصل کند. [رصدخانه الازهر برای مبارزه با افراط گرایی]

اسکرین شات یک ویدیوی تبلیغاتی گروه داعش یکی از عناصر این گروه را نشان می دهد که برای انجام دادن حملات در خاک اروپایی، در مورد طریقه تهیه کردن مواد منفجره با استفاده از روش های ابتدایی توضیحات می دهد. [رصدخانه الازهر برای مبارزه با افراط گرایی]

اسکرین شات یک ویدیوی تبلیغاتی گروه داعش یکی از عناصر این گروه را نشان می دهد که برای انجام دادن حملات در خاک اروپایی، در مورد طریقه تهیه کردن مواد منفجره با استفاده از روش های ابتدایی توضیحات می دهد. [رصدخانه الازهر برای مبارزه با افراط گرایی]

در گزارش همچنان آمده است، «این کاهش تا حدی تشویق کننده است، اما هنوز هم تعداد حملاتی که به طور متواتر اتفاق می افتد، بلند است.

برخی از این حملات پیچیده تر و مرگبارتر از حملات دیگر بودند، مانند بمبگذاری انتحاری تاریخ ۲۸ سرطان که در یک بازار مزدحم در بغداد قبل از عید الاضحی رخ داد و دست کم ۳۶ نفر را کشت.

بر اساس گزارش مرکز ویلسون، گروه داعش در سوریه، در سال جاری تاکنون به طور اوسط مسؤلیت ۳۱ حمله و ۷۴ نفر تلفات را بر عهده گرفته است که نسبت به ۴۵ حمله و ۹۵ نفر تلفات ماهانه در سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش یافته است.

در مصر، که انصار بیت المقدس وابسته به گروه داعش در شبه جزیره سینا فعالیت می کند، این گروه در سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون به طور اوسط مسؤلیت ۹ حمله و ۱۷ نفر تلفات را بر عهده گرفته است که نسبت به ۱۶ حمله و ۴۰ نفر تلفات ماهانه در سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش یافته است.

در افغانستان، گروه داعش حضور قوی خود را حفظ کرده و در سال ۲۰۲۱ میلادی حملات مرگباری را انجام داد و ارتش ایالات متحده هشدار داده است که این گروه در این کشور با سرعت به پیش می رود.

استراتیژی پهپادی

رصدخانه الازهر به تاریخ ۸ قوس هشدار داد که گروه داعش برای انجام دادن حملات تروریستی و استخدام کردن پیروان جدید، از پیشرفت های تکنالوژیکی استفاده می کند.

این رصد خانه گزارش‌ هایی را نظارت، ترجمه، تحلیل و تجزیه می کند که از سوی گروه‌ های افراطی صادر می شوند و گزارش‌ های مراکز تحقیقاتی را مورد نظارت قرار می دهد که در مورد افراط‌ گرایی تحقیق می کنند.

این رصد خانه گفت، مهمترین ابزار جدید گروه داعش این است که در برنامه ریزی و تطبیق حملات از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کند.

این رصد خانه همچنان گفت، «این ضروری است که از پیشرفت ‌های تکنالوژیکی در زمینه ساختن پهپادها از نزدیک نظارت صورت گیرد تا مشخص شود که چگونه به این گروه‌ ها می ‌رسند.»

رصد خانه افزود، این همچنان حتمی است که از طریق عملیات های امنیتی و کمپاین های آگهی دهی به فشار بالای گروه های تروریستی ادامه داده شود تا قربانیان احتمالی قربانی روش های استخدام فریب دهنده آنها نشوند.

شیخ عبدالطاهر شحاته استاد فاکولته شرعیات پوهنتون الازهر گفت که این اعلامیه «بخشی از اشتیاق پوهنتون الازهر برای گسترش آگاهی در مورد خطرات گروه های تروریستی و افراطی، به ویژه گروه داعش» است.

وی گفت، تهدید گروه داعش «هنوز وجود دارد. متأسفانه این گروه همچنان پیروانی دارد که ایدیولوژی و ذهنیت آنها مسموم شده و ممکن است برای این گروه حملات تروریستی انجام دهند».

حملات تنهایی

یحیی محمد علی یک تحلیلگر امور استراتیژی و متخصص گروه های تروریستی گفت، «جنگ علیه گروه داعش هنوز تمام نشده است.»

وی گفت، «رویارویی با آن در این زمان شاید حتی سخت ‌تر از رویارویی‌ های قبلی در سوریه و عراق باشد، زیرا این گروه دیگر سنگرهای واقعی ندارد و اکنون کاملاً به حملاتی متکی است که به طور انفرادی انجام می ‌شوند.»

علی خاطرنشان کرد که نوع این حملات ممکن از یک منطقه با منطقه دیگر متفاوت باشد.

در سوریه، عراق و برخی کشورهای آفریقایی، این گروه ممکن از پهپادهای تجارتی موجود استفاده کند و یا از وسیله ‌های تعبیه شده انفجاری استفاده کند.

وی گفت، حملات ممکن توسط گروه های کوچک دو یا سه نفری انجام شود.

وی گفت، در این زمان برای مقابله با استراتیژی جدید گروه داعش کار استخباراتی مهم است، و افزود که این کار استخباراتی باید با تلاش های افزایش آگاهی همراه باشد تا مردم هر گونه فعالیت مشکوک را به مقامات امنیتی گزارش دهند.

گسترش آگاهی

استاد عبدالنبی بکر استاد فاکولته شرعیات پوهنتون الازهر گفت، گروه داعش می داند که «این گروه توانایی به دست آوردن پیروزی های نظامی در میدان جنگ را ندارد و بنابراین حملات این گروه محدود اما متمرکز خواهند بود».

وی گفت، با حملات در آینده، این گروه در تلاش برای ایجاد کردن بی ثباتی، به ویژه در شرق میانه، اروپا و برخی کشورهای آفریقایی، به دنبال ایجاد کردن وحشت و تضعیف امنیت خواهد بود.

وی افزود، بنابراین، «این بسیار حیاتی است که انستیتوت های الازهر به کار مبارزه با تروریزم ادامه دهند، به ویژه از آنجا که این پوهنتون در ارتباط با جنگ جهانی علیه تروریزم فعالیت می کند».

وی گفت، «الازهر یک انستیتوت برجسته در مصر و جهان می باشد و آنچه را که منتشر می کند، به طور گسترده مورد استقبال و پذیرش گسترده جمعیت ها قرار می گیرد.»

بکر گفت، جنگ عقیدتی ایکه الازهر با تمام امکانات و توانایی هایش برای مبارزه با افکار افراطی و فتاوا به پیش می برد، در حال به ثمر رسیدن است.

وی گفت، الازهر با توجه به این مسائل، «به آگهی دهی علیه این گروه ها و به ویژه گروه داعش افزایش می دهد و با تلاش های مصری، منطقه ای و بین المللی برای مبارزه با افراط گرایی و تروریزم یکجا می شود».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من فکر می کنم که منشأ اصلی تروریزم در منطقه پاکستان و ایران هستند. بالخصوص پاکستان بنیانگذار و پرورش دهنده گروه های تروریستی است که برای دستیابی به عمق استراتیژیک خود در منطقه به ویژه در افغانستان و هندوستان از آنها استفاده می کند. همچنان پاکستان برای باج گیری از سایر نقاط جهان از گروه های تروریستی استفاده می کند. تا زمانی که قدرت ‌های جهانی تحریم‌ های اقتصادی علیه پاکستان را به شکلی وضع نکنند که علیه ایران عملی کردند، آموزش، تسلیح و تمویل تروریست ‌ها ادامه خواهند داشت و مردم بی‌ گناه جهان ترور خواهند شد.

پاسخ