جامعه

فلمسازان بغلان تلاش می ورزند تا صنعت سینمای چند دهه قبل را دوباره احیا کنند

گزارش از محمد قاسم

در این عکس بدون تاریخ، تعدادی از فلمسازان بغلان در یک صحنه فلم در ولایت بغلان نشان داده شده اند. [با تشکر از سید فرهاد وحدت]

در این عکس بدون تاریخ، تعدادی از فلمسازان بغلان در یک صحنه فلم در ولایت بغلان نشان داده شده اند. [با تشکر از سید فرهاد وحدت]

بغلان -- انجمن فلمسازان و بازیگران بغلان در تلاش آنستتا صنعت سینما و تئاتر محلی را پس از ماه ها رکود و از دست دادن اعضا دو باره احیا کند.

سید فرهاد وحدت بازیگر افغان که اخیراً به ریاست اتحادیه انتخاب شده است، گفت که حدود ۲۰۰ هنرمند مرد و زن در این اتحادیه ثبت نام کرده اند، اما بسیاری از اعضا در یک سال گذشته فعال نبوده اند.

او گفت که هدف این اتحادیه «افزایش تلاش ها برای احیای سینما» است.

او گفت، «من ۱۵ سال است که با دیگر فلمسازان در بغلان کار می کنم و بیش از ۱۳ فلم آموزشی ساخته ایم. همچنین چندین فلم در دست تولید داریم که برای مردم ما پخش می شود.»

او گفت، «حدود ۲۰۰ هنرمند، به شمول تعداد محدودی زن، در گذشته در سراسر ولایت بغلان کار می کردند، اما اکنون تنها ۵۰ هنرمند فعال هستند.»

او گفت که چالش اصلی که فلمسازان در بغلان با آن مواجه هستند کمبود بودجه است و افزود که امیدوار است سازمان فلم افغانستان و سایر مقامات حمایت مالی بیشتری را ارائه کنند.

اسدالله مصطفی هاشمی، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ بغلان گفت، «ما تلاش می کنیم تا با همکاری نزدیک با فلم سازان و هنرمندان خود از آنها حمایت کنیم.»

تاثیر مثبت

محمد اکمل رحمانی، رئیس اتحادیه فلمسازان شمال شرق مستقر در کندز، در ۲۰ سال فعالیت خود در این صنعت، ۲۵ فلم و نمایشنامه را برای تماشاگران عمومی تولید کرده است.

وی گفت، «هنرمندان ما در گذشته دستاوردهای بزرگی داشته اند و اگر فرصت داشته باشند باز هم می توانند فلم های بزرگ بسازند،» وی افزود که در گذشته ۱۲۰ بازیگر سینما در کندز فعالیت داشتند.

وی افزود، «افغان فلم به ما قول داده است که تولید نمایش های اسلامی را آغاز خواهد کرد.»

نامبرده گفت، «اگر فعالیت تولید فیلم در کشور از سر گرفته شود، خوشحال خواهیم شد.»

سینما و تئاتر ابزارهای مهم ارتباط جمعی هستند زیرا زندگی روزمره مردم، تعاملات اجتماعی آنها، نحوه ارتباط آنها در درون و فراتر از گروه ها و حتی فلسفه زندگی افراد را به تصویر می کشند.

محمد عمر راحل، روانشناس در ولایت کندز گفت که فیلم ها و سینما می توانند ایدئولوژی ها، دیدگاه ها و فلسفه ها را شکل دهند، تغییر دهند، اصلاح کنند یا به آنها آسیب برسانند.

او گفت، «تماشای فیلم تاثیر مثبتی بر ذهن انسان دارد.»

راحل گفت، «سینما در کشور ما هم مخاطبان خود را دارد.»

وی گفت، «اگرچه این تعداد در مقایسه با گذشته و با کشورهای همسایه کوچک‌تر است، اما نمی‌توان تأثیر عمیق سینما را بر زندگی مردم و تعاملات اجتماعی نادیده گرفت.»

از بین بردن موانع

صنعت فلم در بغلان حدود ۴۰ سال است که فعال بوده و بازیگران، فلمسازان و کارگردانان زیادی را به کار گرفته است که علیرغم چالش های فراوان، فلم های عالی خلق کرده اند.

عین الدین سمندری، بازیگر سینما در ولایت بغلان می گوید، «متاسفانه ما هیچ وقت مکان مناسبی برای فلمبرداری نداشتیم. اگر امکانات بیشتری داشته باشیم می توانیم فلم های خیلی خوبی تولید کنیم.»

وی گفت، «با وجود همه این چالش ها، ما فلم تولید می کردیم و تاجران فیلم های ما را می خریدند و برای نمایش به سینماها می فروختند.»

یکی دیگر از موانع نبود سینما در ولایت است. به گزارش رسانه های محلی، تنها سالن سینما در مرکز ولایت پلخمری در سال ۱۳۹۶به جای پارکینگ تبدیل شد.

با وجود نداشتن مکان عمومی برای تماشای فلم، هنرمندان دست از کار کشیدند. آنها کار خود را از طریق سایت های رسانه های اجتماعی از جمله یوتیوب با بینندگان به اشتراک می گذارند.

عبدالفتاح احمدی، بازیگر سینما در ولایت بغلان گفت، «ما در گذشته مکان امنی برای تماشای فلم هایمان داشتیم، اما به آرامی و به تدریج توسط افراد قدرتمند تسخیر شد. ما خیلی تلاش کردیم... تا آن را پس بگیریم بدون هیچ موفقیتی.»

احمدی گفت، «ما خواهان بازگشت سینمای بغلان هستیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان بسیار حرامزاده هستند. هدف من این است که آنها بسیار هوشیار و چالاک هستند. :) باور کنید که آنها از نظام قبلی قویتر هستند. آنها فقط دزدی کردند. من از حمایت نظام قبلی احساس پشیمانی میکنم. :) من همین حالا این خبر را خواندم که طالبان کار اعمار یک شفاخانۀ بزرگ تداوی معتادین را به پایان رسانیده اند و بزودی آنرا افتتاح خواهند کرد. به این خبر توجه کنید: حکومت طالبان اعلان کرده است که یک شفاخانۀ ۵۰۰۰ بستر را غرض تداوی معتادین در شهر کابل اعمار نموده است. مهاجر فراهی معین رسانه های وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان امروز در یک رشته تویت های خود نوشت که ۹۰٪ کار ساختمانی این شفاخانه تکمیل گردیده است و به زودی قابلیت پذیرفتن مریضان را خواهد یافت. وی در مورد تاریخ دقیق افتتاح این شفاخانه چیزی نه گفت. افغانستان از آن عده کشورهایی است که تعداد معتادین در آن زیات بوده و در عین حال بیشتر از هر کشور دیگر در جهان تاریاک در آن تولید می شود. معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان می گوید که تعداد معتادین در افغانستان به شمول کودکان و زنان به نزدیک به سه میلیون نفر می رسد. طالبان در سال جاری کشت خشخاش را ممنوع نموده اند و گزارش ها می رسانند که این ممنوعیت تا حد زیادی عملی گردیده است. بر اساس گفته های آقای فراهی، این شفاخانۀ جدیدالتاسیس در عین حال پروگرام های آموزش های مسلکی را برای معتادین آغاز خواهد کرد. هدف از این برنامه بازگرداندن مریضان به کار پس از تداوی و ترک اعتیاد دایمی عنوان شده است. در اکثر موارد معتادین مواد مخدر پس از تداوی دوباره به اعتیاد بر می گردند.

پاسخ

در چنین شرایطی فلم ساختن فایده ای ندارد. مردم غمگین هستند، اقتصاد ضعیف است، کار نیست، فقر و آن وقت در فلم ها چه چیزی نشان خواهند داد؟ آنها ترانه و رقص طالبان را پخش خواهند کرد. وظایفی که استخبارات پاکستان می خواهد در افغانستان اجرا کند؟ افغانستان در دهان یک هیولا است.

پاسخ

فکر نه کنم که در این وضعیت و شرایط سینما از اولویت های مردم افغانستان باشد. مردم نان خوردن ندارند و یک عده فلم می سازند که مطمین هستم محتوای آن نیز خوب نیست. طالبان در اولین هفته های حضور شان در قدرت حضور زنان در فلم ها را ممنوع کردند و هر فلمی که بعد از این تولید خواهد شد محتوای آن مردانه و زن ستیز خواهد بود و تنها اجندای طالبان را بازتاب خواهند داد. طالبان به جز از انفجار، کشتن، انتحار و تخریب هیچ چیز دیگری را یاد ندارند و می خواهند که همین وحشت های شانرا با استفاده از نام سینما در داخل فلم ها بگنجانند. سینمای افغانستان نه باید آلۀ دست طالبان شود تا آنها وحشت شانرا بوسیله آن تبلیغ نمایند.

پاسخ