محیط زیست

یونیسف با حمایت یو اس ای آی دی تشناب های عمومی را در شهر هرات ساخت

گزارش از عمر

صندوق اعانهء کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با حمایت مالی اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) ۱۸ تشناب عمومی را در بخش های مختلف شهر هرات ساخته است. کار ساخت این تاسیسات از سه ماه پیش آغاز شده است و تشناب ها از تاریخ ۵ دلو برای استفاده عموم باز شده است. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- صندوق اعانهء کودکان ملل متحد (یونیسف) با حمایت مالی اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) ۱۸ تشناب عمومی را در بخش های مختلف شهر هرات ساخته است.

کار ساخت این تاسیسات از سه ماه پیش آغاز شده و تشناب ها از تاریخ ۵ دلو برای استفاده عموم باز شده است.

هزینه ساخت هر تشناب عمومی حدود ۱.۵ میلیون افغانی (۱۶۹۰۰ دالر) بود.

عبدالواجد احیا، باشندهء شهر هرات، گفت، «داشتن تشناب های عمومی در شهرهای بزرگ یک نیاز جدی است. چنین امکاناتی در کنار سایر امکانات شهری که برای عموم مردم راحتی را فراهم می کند، اهمیت دارد.»

یک زن به تاریخ ۷ دلو از تشناب عمومی تازه ساخته شده توسط اداره توسعه بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) در شهر هرات می گذرد. [عمر/سلام تایمز]

یک زن به تاریخ ۷ دلو از تشناب عمومی تازه ساخته شده توسط اداره توسعه بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) در شهر هرات می گذرد. [عمر/سلام تایمز]

او گفت، «اجرای مدفوع در کنار جاده یا در پارک ها خلاف فرهنگ شهری مانند هرات است.»

او افزود کسانی که این کار را انجام دادند «چون هیچ تشناب عمومی در شهر وجود نداشت، چاره دیگری نداشتند.»

احیا گفت که کمک مالی ارائه شده توسط یو اس ای آی دی و یونیسف برای ساخت تشناب های عمومی بسیار مهم بود و به برخی از چالش های اجتماعی کلیدی در شهر هراتپرداخته است.

شهر هرات یکی از شهرهای بزرگ افغانستان است و روزانه هزاران تن از باشندگان ولسوالی ها و ولایات همجوار از آن دیدن می کنند. سال‌هاست که کمبود سرویس‌های بهداشتی یک چالش جدی در شهر بوده است.

شهر پاک و زیبا

باشنده گان شهر هرات خوشحال هستند که تشناب های عمومی تازه ساخته شده، شهر را پاک و زیبا کرده است.

عصمت الله احمدی، ۲۵ ساله، باشندهء شهر گفت، «فقدان تشناب های عمومی یک مشکل جدی در شهر هرات بود. نداشتن تشناب ها در شهری که روزانه هزاران نفر در آن رفت و آمد می کنند، واقعا سخت است.»

او گفت، «ساخت تشناب های عمومی به عموم مردم آسایش می‌داد.»

وی افزود که شهر هرات یکی از زیباترین و بافرهنگ ترین شهرهای کشور است و باید همیشه پاک بماند.

گل خان، ۲۹ ساله، یکی از بازدیدکنندگان از ولسوالی گلران، ولایت هرات، گفت که تشناب های عمومی برای بسیاری از مسافران راحتی را فراهم کرده است.

وی گفت، «زمانی که در گذشته به این شهر سفر می کردم، کمبود تشناب های عمومی خشم من را بر می انگیخت، اما این بار از دیدن تشناب های عمومی بسیار خوشحالم.»

او گفت که کمبود تشناب های عمومی در گذشته «بسیار زیاد و دردسرساز» بود.‌

او گفت، «ساخت تشناب های عمومی علاوه بر کمک به پاکیزگی شهر، آسایش زیادی را برای عموم به ارمغان آورده است.»

جلوگیری از گسترش امراض

داکتران می گویند که ساخت تشناب های عمومی از گسترش امراض در شهر هرات جلوگیری کرده است.

داکتر عبیدالله کاکر، متخصص بیماری های تنفسی در شهر هرات گفت که مدفوع های انسانی که در فضای باز رها می شوند، باکتری ها و سایر میکروب ها را پخش می کنند.

او گفت، «شهر هرات بادهای شدید دارد.»

او گفت که ذرات مدفوع های انسانی «هوا را آلوده می کند و مردم آن را تنفس می کنند. این یک چالش جدی برای صحت عمومی است و باعث گسترش امراض خطرناک می شود.»

وی گفت، «ساخت تشناب های عمومی از شیوع بسیاری از امراض جلوگیری می کند.»

کاکر افزود که آلودگی هوا سالانه جان ده ها تن را در شهر هرات می گیرد.

داکتر جواد فقیریار متخصص داخله در شهر هرات گفت، بیشتر ویروس ها از طریق رفع حاجت در فضاهای باز پخش می شوند و باعث بیماری های خطرناک می شوند.

وی گفت، «حفظ الصحهء عمومی در شهرها بسیار مهم است و باید امکاناتی مانند تشناب های عمومی وجود داشته باشد.»

او گفت، «ساختن تشناب های عمومی یکی از موثرترین و مناسب ترین رویکردها در شهر هرات است... و جان هزاران نفر را نجات می دهد.»

به همین ترتیب، چنین تسهیلاتی برای باشندگان ولسوالی ها و سایر ولایات که روزانه از شهر هرات بازدید می کنند، آسایش را فراهم می کند.

داکتر فقیریار هشدار داد، کسانی که به موقع حاجت خود را رفع نمی کنند، بیشتر در معرض خطر اختلالات کلیوی یا معده هستند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ساختن تشناب ها کار خوب است اما هزینه آن بسیار بالاست. این نشان می دهد که دزدی و فساد زیادی در این کار صورت گرفته است. امکان ندارد که ۱.۵ میلیون افغانی برای ساخت چنین ساختمان کوچکی مصرف شده باشد. حد اکثر ۵۰۰۰۰۰ افغانی می تواند برای آن هزینه شده باشد. به یک و نیم میلیون افغانی یک خانه بزرگ ساخته می شود. تشناب ها را بسازید، اما پول کمک هایی را که به نام افغان ها جمع آوری شده و توسط مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت می شود ضایع مسازید. با تشکر.

پاسخ

تشناب های شهری که در هر شهر/ناحیه ای ساخته می شوند و مردم را از رفع حاجت در فضای آزاد منع می سازند، از نظر صحی مفید هستند. چندی پیش سخنان داکتر شریف احمد احمدزی یکی از مقامات وزارت صحت عامه را شنیدم که ولسوالی دره نور ننگرهار از نظر صحی ولسوالی صحی اعلام شده است. وی گفت، کودکان مناطق دورافتاده در درجه اول به امراض ناشی از رعایت نکردن حفظ الصحه مبتلا می شوند. به گفته وی، دلیل این کار رفع حاجت در فضای آزاد است که باعث ایجاد بی نظمی می شود. وی افزود، به همین دلیل کودکان دچار اسهال، امراض تنفسی، خشکی و فلج اطفال می شوند که متاسفانه یکی از دو کشوری است که هنوز فلج اطفال در آن وجود دارد. همه اینها از ناپاکی، از رفع حاجت در فضای آزاد پيدا می شود. کارشناسان بخش صحی می گویند اگر از رفع حاجت در فضای آزاد خودداری شود، ترس از شیوع امراض عفونی کمتر می شود. در صورت رفع حاجت در فضای آزاد، اسهال، سوء تغذیه و سایر بیماری ها در جامعه به وجود می آید، و جلوگیری از آن چالش برانگیز خواهد بود.

پاسخ

ساختن تشناب های عمومی در پارک ها و جاده های شهر هرات واقعان یک کار خوب را موسسه یونیسف با حمایت یو اس ای آی دی انجام داده است . مردم های که به شهر هرات می‌رفتند و از شهر باستانی هرات دیدان می کردند از همین لحاظ کمبود تشناب های بیسیار رنج می بردند وحتا که ۱۰ یا ۱۵دقیقه پیاده روی می‌کردند که یکی از جاهایی مناسب را برای رفع مشکل خود پیدا کنند. باشنده گان ولسوالیهای هرات به دیدن این تشناب های عمومی بیسیار خوشحال هستند وبه یک احساس خوشی در شهر کشت وکذار می کنند. تمامی مردم که در شهر پور نفوس هرات کشت وکذار می کردند ازاین نگاه به مشکل جدی مواجه بودند فعلان تمامی مردم شهر هرات از این کار موسسه‌ یونیسف بیسیار احساس خوشبختی می کنند. مردم شهر نشینی همین قدر که به آب آشامیدنی ضرورت دارند همین قدر ضرورت به تشناب های عمومی هم دارند که این کار را خوشبختانه از طرف مو سسسه یونیسف با حمایت یو اس ای آی دی انجام دادند . یونیسف اگر امکانات مالی داشته باشد ما مردم افغانستان صمیمانه تقاضا می‌کنم که در شهر های دیگر پور نفوس افغانستان از این جمله شهرهای کابل ولایت ننگرهار ولایت بلخ ولایت کندز ولایت خوست که ضرورت ارشدی دارند تشناب های عمومی بسازند . اگر این کار را موسسه یونیسف انجام بدهید یو نیسف بفهمد که در زندگی روزمره میلیون ها نفر تغییر می‌آورد . من از روزنامه سلام تایمز خواهش میکنم که این بیغام من را به موسسه یونیسف برساند.

پاسخ

ساخت تشناب های شهری مهم است. برای محفوظ نگه داشتن این تشناب ها، هر استفاده کننده باید هزینه ای بپردازد. ما نباید تمام عمر منتظر کمک یونیسف و سایر موسسات باشیم. اگر مالیات دهندگان آمریکایی به یو اس ای آی دی پرداخت می کنند و آنها آن را در کشور ما خرج می کنند و به مردم ما نفع می رسانند، چرا ما هم همین کار را نکنیم؟ چرا ما برای کمک به آمریکایی ها و اروپایی ها تلاش نمی کنیم، کار سخت نمی کنیم؟ و این همه دانش و آموزش نمی گیریم؟ ما باید به بقیه دنیا کمک کنیم. اگر امروز نیست، فردا باید این توانایی را کسب کنیم. از طریق مجله سلام تایمز که همیشه مطالب مفیدی را منتشر می کند، از صمیم قلب از مردم آمریکا و سایر کشورهای کمک کننده برای کمک به مردم ما در علم، فرهنگ و سایر خدمات تشکری می کنم. تشکر از شما

پاسخ