سلامتی

یونیسف و دبلیو اچ او در هلمند کلینیک های محلی ای را تمویل می کنند که برای نجات جان خدمات فراهم می کنند

گزارش از عبدالخالق همیم

یونیسف و دبلیو اچ او ۵۳ کلینیک صحی را در شهر لشکرگاه و همچنین در شماری از ولسوالی های ولایت هلمند ایجاد کرده اند که خدمات صحی ضروری را به ساکنان محلی ارائه می کنند. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

هلمند -- یونیسف و دبلیو اچ او ۵۳ کلینیک صحی را در شهر لشکرگاه و شماری از ولسوالی های دورافتاده ولایت هلمند ایجاد کرده اند.

این مراکز صحی که در سال گذشته ساخته شده‌ اند، در مناطق دور افتاده‌ای ایجاد شدند که ساکنان آن قبلاً به خدمات صحی دسترسی نداشتند.

داکتر سید احمد سعید رئیس صحت عامه ولایت هلمند گفت که آنها برای ارائه خدمات صحی معیاری و تخصصی با امکانات و پرسونل مجهز شده هستند.

وی گفت، «این مراکز صحی علاوه بر شهر لشکرگاه در ولسوالی های نادعلی، گرشک، سنگین، موسی قلعه، کجکی، ناوه، مارجه و نهر سراج ایجاد شده است.»

مریضان و اعضای خانواده هایشان به تاریخ ۴ حوت در بیرون یک کلینیک محلی در ولسوالی سنگین، ولایت هلمند که توسط یونیسف و دبلیو اچ او تمویل می‌شود، منتظر هستند. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

مریضان و اعضای خانواده هایشان به تاریخ ۴ حوت در بیرون یک کلینیک محلی در ولسوالی سنگین، ولایت هلمند که توسط یونیسف و دبلیو اچ او تمویل می‌شود، منتظر هستند. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

این عکس که به تاریخ ۳۱ سرطان گرفته شده است، کودکانی را نشان می دهد که در بیرون از شفاخانه ولسوالی موسی قلعه در موسی قلعه ولایت هلمند قدم می زنند. یونیسف و دبلیو اچ او ۵۳ کلینیک را در مناطق دورافتاده این ولایت افتتاح کرده اند تا به جوامع محروم خدمات فراهم کنند. [لیلیان سووانرومفا/ خبرگزاری فرانسه]

این عکس که به تاریخ ۳۱ سرطان گرفته شده است، کودکانی را نشان می دهد که در بیرون از شفاخانه ولسوالی موسی قلعه در موسی قلعه ولایت هلمند قدم می زنند. یونیسف و دبلیو اچ او ۵۳ کلینیک را در مناطق دورافتاده این ولایت افتتاح کرده اند تا به جوامع محروم خدمات فراهم کنند. [لیلیان سووانرومفا/ خبرگزاری فرانسه]

پیش از این ساکنان این مناطق به خدمات صحی دسترسی نداشتند و برای آوردن مریضان به شفاخانه ولایتی در شهر لشکرگاه، راه های زیادی را طی می کردند.

وی با بیان اینکه بیشتر داکتران را زنان تشکیل می دهند، گفت، «در هر مرکز صحی داکتر متخصص، نرس و قابله حضور دارند.»

مراقبت های صحی شبانه روزی

شیرمحمد، ۴۶ ساله، باشنده ولسوالی موسی قلعه، اخیراً نوزاد یک ماهه اش را که دچار سوءتغذیه شده بود، برای تداوی به مرکز صحی منطقه اش آورده است.

او به تاریخ ۴ حوت گفت، «دو روز پیش پسرم در کلینیک بستری شد و داکتران به خوبی از او مراقبت می‌کنند. آنها به پسرم دارو و غذای رایگان می‌دهند که وضعیت او را بهتر کرده است.»

شیرمحمد گفت، «در گذشته که کلینیک وجود نداشت، مجبور بودیم مریضان خود را به مرکز ولسوالی یا شهر لشکرگاه ببریم.»

او گفت، «در صورت حادثهء عاجل...در شب، برای انتقال آنها به شفاخانه با مشکلات زیادی مواجه می شدیم. اما اکنون با راه اندازی کلینیک، به خدمات صحی شبانه روزی نزدیک خانه من دسترسی داریم.»

وی افزود، «موجودیت داکتران زن در این کلینیک خدمات صحی را برای زنان و کودکان بسیار بهبود بخشیده است.»

وی گفت، «مهمتر از همه، بخش نسایی و ولادی در کلینیک به نجات جان مادران و نوزادان کمک کرده است. قبل از این، مادران و نوزادان جان خود را از دست می دادند زیرا نمی توانستند به موقع به کلینیک برسند.»

صاحب خان، ۴۸ ساله، باشنده ولسوالی سنگین، به تاریخ ۶ حوت، پسر چهار ساله خود را برای تداوی به کلینیک تازه تاسیس در منطقهء خود که توسط یونیسف اداره می شود، آورد.

پسرش از شکم درد رنج می‌برد. پس از دو روز تداوی، وضعیت صحی وی بهبود یافت.

صاحب خان گفت، ایجاد کلینیک در منطقه او زندگی را راحت تر کرده است.

وی افزود، «در گذشته که در منطقه ما کلینیک وجود نداشت، مجبور بودیم مریضان خود را به شفاخانهء شهر لشکرگاه منتقل کنیم... بسیار ناامن و دور بود و ساعت ها طول کشید تا به آنجا برسیم، اما اکنون هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.»

وی گفت، «داکتران بسیار ماهری به کلینیک آمده اند و خدمات خوبی به مریضان ارائه می دهند. قبلاً هیچ داکتر زن در منطقه ما وجود نداشت، اما اکنون داکتران زن به زنان منطقه ما خدمات صحی ارائه می دهند.»

عبدالحنان، ۵۶ ساله، باشنده ولسوالی سنگین نیز از داشتن یک مرکز صحی در منطقه اش که به صورت ۲۴ ساعته باز است، ابراز آرامش کرد.

او گفت، «موجودیت داکتران زن در کلینیک در منطقه ما آن را برای ساکنان جامعه ما بسیار راحت کرده است. اکنون زنان و کودکان می توانند به تنهایی به کلینیک مراجعه کرده و تحت تداوی قرار گیرند.»

او گفت، «ما در گذشته مریضان را به کلینیک های مرکز ولسوالی یا شهر می بردیم که بسیار سخت بود. اما اکنون، حتی شب ها، بسیار راحت مریضان را به کلینیک نزدیک خانه هایمان می بریم.»

نجات جان انسان ها

داکتران زن و مردی که در کلینیک ها کار می کنند، جان مریضانی را که در مناطق دور افتاده و محروم از خدمات زندگی می کنند، نجات می دهند.

داکتر دوست محمد پکتین یک داکتر اطفال است که در یکی از کلینیک های ولسوالی موسی قلعه کار می کند.

وی گفت، «امراض مانند سینه وبغل... در بین کودکان شایع است. اما روزانه کودکان مبتلا به سوء تغذیه نیز پیش ما می ایند.»

وی افزود، «این منطقه که کلینیک در آن قرار دارد از مرکز ولسوالی بسیار دور است. در گذشته، برخی از کودکان و نوزادان مبتلا به سینه و بغل و سایر امراض جان خود را از دست می‌دادند زیرا نمی‌توانستند به موقع به کلینیک برسند.»

وی پیش‌بینی کرد، با راه‌اندازی مراکز صحی در روستاها و مناطق دورافتاده، میزان مرگ و میر کاهش می‌یابد.

پکتین گفت که کلینیک او منابع کافی دارد و دواها برای همه مریضان در دسترس است.

داکتر حیات الله رنجبر، متخصص طب داخله در یک کلینیک در ولسوالی سنگین، گفت که مرکز صحی وی در تعدادی از زمینه ها به صورت شبانه روزی خدمات ارائه می دهد.

وی گفت، «در بخش زنان متخصص و قابله موجود هستند و به طور ۲۴ ساعته خدمات ارائه می دهند. واکسیناتوران زن نیز در این مرکز صحی موجود است و کودکان را به صورت روزانه واکسین می کنند.»

وی افزود، «تجهیزات صحی کافی در همه مناطق موجود است که برای تداوی همه مریضان کافی است. قبل از تمام شدن دوا و تجهیزات، ما اجناس تازه را دریافت می کنیم.»

رنجبر گفت، برای موارد شدیدتر و حوادث عاجل جدی‌تر، امبولانسی وجود دارد که هر مریض را که نیاز به مراقبت‌های طبی بیشتر دارد، بدون پرداخت هزینه به شفاخانه شهر لشکرگاه منتقل می‌کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کاری که تاکنون در حوزه صحی انجام شده است، بسیار خوب و قابل تقدیر است، اما هنوز ناکافی است و نمی تواند دردی از افغان ها را دوا کند. یکی از امیدهای ما حل مشکلات اساسی در حوزه سلامت است. چنین بیمارستان هایی نساختند که نتوانیم برای درمان به پاکستان، هند و ترکیه برویم.

پاسخ

هیچ شفاخانه معیاری و منظم در سرتاسر افغانستان نیست که مریضان را تشخیص و تداوی کند. به جای ارائه خدمات صحی سیار در هر روستا، یونیسف و سازمان جهانی صحت باید تنها یک شفاخانه معیاری در سطح هر ولایت بسازند یا پول تمام پروژه ها را جمع آوری کنند و یک شفاخانه معیاری در سطح افغانستان بسازند تا خدمات واقعی به مردم ارائه شود و مشکل حل شود. مردمان مریض ما از طریق تورخم و اسپین بولدک به سختی به پاکستان می روند. نیروهای سرحدی پاکستان آنها را می زنند و اگر نه از آنها پول می گیرند. ما امیدواریم که به جای شفاخانه های سیار، یک مرکز طبی معیاری در افغانستان یا چندین منطقه ایجاد شود تا مریضان ما بتوانند در آن تداوی شوند.

پاسخ

شما درست می گویید که در افغانستان شفاخانه با معیارهای بین المللی وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که شفاخانه های کوچک ساخته نشود. دیگر اینکه هر سازمان و نهادی برنامه های خود را دارد. هر سازمانی طبق برنامه خود کار می کند. برای مثال اف ای او یک سازمان زراعت است. معمولاً با پناهندگان کار نمی کند. یا مثلیکه یو ان اچ سی آر سازمانی است که با کشاورزی سروکار ندارد. نکته دیگر این است که نباید انتظار داشته باشیم که سازمان های جهانی هر کاری را برای ما انجام دهند. ما باید در بازسازی کشورمان کمک کنیم. اگرچه دولت فعلی هنوز به رسمیت شناخته نشده است، اما این دولت باید شفاخانه های معیاری در سطح کشور و منطقه بسازد. زنده باد افغانستان مرگ بر چین که معادن کشور ما را می دزدد.

پاسخ

ولایت هلمند یکی از ولایت های است که در چند سالهای گذشته متضرر زیادی شده است و نسبت به ولایت های دیگر کارهای ترقیاتی دراین ولایت کم صورت گرفته شده است. این کار یونیسف و دبلیو اچ او یک کار انسان دوستی است. ایجاد کردن کلینیک های صحی در ولسوالی های گرشک نادعلی موسی قلعه ناوه کجکی لشکرگاه مارجه و نهرسراج بهترین کمک انسان دوستی از طرف موسسه یونیسف و دبلیو اچ او می باشد. یونیسف و دبلیو اچ او به همین کمک مالی خود شان مشکلات زیادی از مریضان نسای و داخله را حل می کند کمک های اولیه صحی جان های هزاران مرد وزن را در این ولسوالی ها نجات داده است . مردم این ولایت بسیار فقیر هستند اکسریت شأن توان تدوی خود را ندارند و نمی توانستند که خود را یا اعضای فامیل شأن را در شهر لشکرگاه تداوی کنند . داکتران کلینیک های شخصی بیسیار ظالمانه برخورد می کنند همراه مریضان برای مریضان معاینات های لابراتواری را میدهد که اصلان رابطه به مریضی مریضان ندارد صرف به خاطر یک چند پول سر سرنوشت مریض بازی می کنند اصلأ ن داکتران کلینیک های شخصی چیب های مردم را خالی می کنند نه تداوی مریض را‌. حالی مردم فقیر این ولسوالی ها متوانند که بر سر واقت مر یضان خود را بدون مصرف پولی رایگان به کمک موسسه یونیسف و دبلیو اچ او تداوی کنند . مردم فقیر این ولسوالی ها ولایت هلمند از ایجاد کلینیک های صحی بیسیار احساس خوشبختی می کنند .

پاسخ