تروریسم

۶ سال پس از حمله مرگبار داعش به مسجد در هرات، خانواده های غمدیده از خشونت های آینده هراس دارند

گزارش از عمران

زهرا حسینی، ۳۸ ساله، شش سال پیش زمانی که همسرش محمدنبی رضایی در حمله داعش به مسجد جوادیه شهر هرات به طرز فجیعی کشته شد، بیوه شد. از آن زمان، او تنها مراقب چهار فرزندش بوده و پسر بزرگش در زمان مرگ پدرش تنها ۱۲سال سن داشته است. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- زهرا حسینی، ۳۸ ساله، شش سال پیش شوهرش را در حمله مرگبار داعش به مسجد جوادیه در شهر هرات از دست داد و از آن زمان تاکنون به تنهایی از چهار فرزندش مراقبت می کند.

محمدنبی رضایی هنگام شرکت در نماز مغرب در مسجد جوادیه کشته شد و حسینی را بیوه و دو دختر و دو پسرش را که بزرگ‌ترین آنها فقط ۱۲ سال داشت، از سایهء پدر محروم ساخت.

در حمله خونین ۱۰ اسد ۱۳۹۶ حدود ۴۰ نمازگزار شیعه کشته و بیش از ۶۰ نفر دیگر زخمی شدند.

شش سال بعد، حسینی گفت که هنوز در غم از دست دادن همسرش است.

زهرا حسینی به تاریخ ۴ میزان تصویری از همسر مرحومش محمدنبی رضایی که شش سال پیش در حمله داعش به مسجدی در شهر هرات کشته شد در دستش گرفته است. [عمران/سلام تایمز]

زهرا حسینی به تاریخ ۴ میزان تصویری از همسر مرحومش محمدنبی رضایی که شش سال پیش در حمله داعش به مسجدی در شهر هرات کشته شد در دستش گرفته است. [عمران/سلام تایمز]

او گفت، «هر بار که یاد آن حمله می افتم، گریه می کنم و خیلی ناراحت می شوم. داعش در جوانی شوهرم را به شهادت رساند و با از دست دادن او تمام آرزوهایم را نیز از دست دادم.»

او به سلام تایمز گفت، «شوهرم مرد فقیری بود که با رانندگی ریکشا امرار معاش می کرد،»

وی گفت، «ما توانستیم گوزاره کنیم، اما بعد از شهادت ایشان زندگی ما واژگون شد، این اتفاق زندگی ما را تباه کرد و حالا نزدیکان ما از ما حمایت می کنند.»

حسینی گفت که دختر ۱۸ ساله اش از زمان مرگ پدرش از سندروم استرس پس از سانحه رنج می برد.

حسینی گفت، هر بار که صدای انفجار یا صدای بلندی را می شنود، انفجار جوادیه و از دست دادن پدرش را به یاد دخترش می اندازد و بیهوش می شود.

حسینی گفت، «من هنوز از حملات داعش می ترسم. من هر بار که فرزندانم از خانه بیرون می‌روند بسیار نگران هستم. همیشه دعا می‌کنم که صحیح سالم به خانه برگردند.»

وی افزود، «این گروه وحشی است و به هیچ کس رحم نمی کند. داعش جوانان بسیاری را کشت و خانواده های زیادی را ویران کرد. مانند من، بسیاری از زنان فرزندان و همسران خود را در حملات داعش از دست داده اند و زندگی خود را تباه کرده اند.»

ترس از حملات داعش

پسر کاکای رضایی، محمد ابراهیم، یک دوکاندار، گفت که او نیز نگران است که داعش بار دیگر او و نزدیکانش را هدف قرار دهد.

او گفت که «علیرغم ادعای اینکه این گروه افراطی از بین رفته است، داعش هنوز در افغانستان فعال است. این امکان وجود دارد که یک بار دیگر غیرنظامیان را بکشد.»

او گفت، «ما دیدیم که در دو سال گذشته مساجد، مکاتب و مردم در کابل، هرات و سایر ولایات مورد حمله قرار گرفته اند. من هنوز می ترسم که چنین حوادث خونینی تکرار شود.»

او به سلام تایمز گفت، «هر بار که جمعیتی را در شهر می بینم یا به مسجد می روم، از حمله داعش می ترسم.»

او گفت، «حملات داعش در چند سال گذشته آرامش را از مردم سلب کرده است. همه نگران تکرار چنین حملاتی هستند،»

وی افزود، «داعش گروه بی رحم و دشمن مردم افغانستان است،»

جعفر حسینی، باشنده شهر هرات، که ۳۵ سال دارد، پدر شوهرش را در بمب گذاری مسجد جوادیه از دست داد.

او گفت که اکنون هر بار که به مسجد می رود، نگران حمله دیگری از سوی داعش به نمازگزاران است.

او به سلام تایمز گفت، «متاسفانه لانه های داعش هنوز در افغانستان وجود دارد،»

او گفت، «هیچ اطمینانی وجود ندارد که دوباره به مساجد و مکاتب حمله نخواهد کرد. ما در چند سال گذشته شاهد چهار حمله داعش به غیرنظامیان در منطقه خود بوده ایم. همه قربانیان غیرنظامی بودند.»

وی افزود،‌ «ما خواهان مبارزه جدی با داعش هستیم تا این گروه تروریستی به طور کامل نابود شود. حتی اگر یک داعشی زنده باشد، مردم آرامش نخواهند داشت و از حمله می ترسند.»

حسینی گفت که افغان های عادی به همان اندازه که از فقر و بیکاری رنج می برند، از خطرات ناشی از داعش رنج می برند.

مثل آتش زیر خاکستر

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست ۳ سنبله از فعالیت های داعش شاخه خراسان در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

این سازمان تعداد جنگجویان داعش و اعضای خانواده آنها در افغانستان را بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تخمین زده است.

بر اساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل، تعداد جنگجویان داعش در افغانستان افزایش یافته است. در گذشته، بر اساس برخی گزارش ها تعداد عناصر داعش و خانواده های آنها در افغانستان ۳۵۰۰ نفر تخمین زده می شد.

شورای امنیت سازمان ملل خاطرنشان می کند که تهدید داعش به افغانستان محدود نمی شود، بلکه فراتر از مرزهای این کشور به سایر کشورهای منطقه نیز می رسد.

محمد نعیم غیور، تحلیلگر امور نظامی افغان مستقر در ایتالیا، گفت که داعش یک تهدید بزرگ برای امنیت افغانستان است.

او گفت، «داعش در ماه های اخیر در بیشتر مناطق افغانستان جنگجویان را جذب کرده است. می خواهد فعالیت های خود را در سراسر کشور از سر بگیرد. سکوت کنونی مانند آتشی در زیر خاکستر است که هر لحظه ممکن است شعله ور شود.»

او گفت، «تقویت داعش در افغانستان نه تنها منجر به وخامت امنیت در افغانستان می شود، بلکه امنیت سایر نقاط جهان را نیز تهدید می کند،»

وی هشدار داد، «داعش در تعدادی از کشورها حضور و فعالیت دارد و با توسعه شبکه های کوچک و بزرگ، فعالیت های خود را در بسیاری از کشورها گسترش خواهد داد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

امروز روز جهانی معلم است. روز معلم را به شما تبریک می گویم. از همه معلمان و روحانیون خانواده و مسجد و معلمان شریف مکتب و استادان پوهنتون که در حد توان خود ما را حمایت کردند و راه را برای ما هموار کردند، ممنونیم. خداوند به همه شما خیر و برکت دهد. خداوند برای آنهای که زنده‌ هستند، عمر طولانی و برای درگذشتگان بهشت برین نصیب کند. کاش می شد به معلمان و اساتید این مملکت آنطور که می بایست، ارزش قائل شد. معلمان و اساتید با انواع مشکلات مواجه بودند/ هستند. علاوه بر مشکلات دیگر، حکومت کنونی افغانستان مشکل دیگری را نیز اضافه کرده است که به دلیل نامعلومی معاشات تقاعدی تمام مقامات و معلمان را به تاخیر انداخته و همه منتظر آمدن حکم هستند. بیش از دو سال طول کشید تا این اتفاق بیفتد. پرداخت نشدن معاشات تقاعدی بیشتر بر مظلوم ترین و رنج دیده ترین مردم کشور تأثیر گذاشته و این افراد مسن و ضعیف را مجبور کرده است که از خود بپرسند که ما در این چهل سال بخاطر دیدن چنین مشکلات به فرزندان این مملکت خدمت کرده ایم؟ یعنی مشکل بزرگان و معلمان ضعیف و درمانده و مسئولان این مملکت آنقدر ناچیز است که تا دو سال از وضعیت آنها خبری نیست!؟ جالب تر از همه این است که حقوق و امتیازات همه مسئولان و معلمان فعلی به نام تقاعدی استفاده می شود. در استفاده از آن مشکل قانونی نمی بینند، اما در بازگرداندن آن مشکوک هستند. اگر حقوق تقاعدی معلمان و مسئولان این مملکت را بپردازید کمی از مشکلات آنها کاسته می شود و اعتمادی ایجاد می کنید که خدمت ما را از تقاعد مان محروم نمی کند.

پاسخ

جنگ در افغانستان از چهار و نیم دهه گذشته جاری است و تقریباً هر خانه وضعیت مشابهی دارد. خداوند لعنت جنگ را از سرزمین مادری ما دور کند. شرایط این خانواده من را بسیار ناراحت کرد زیرا اگر کسی قلب در سینه داشته باشد نمی تواند خاموش بماند. داعش یا هر گروه تروریستی افغان های بی گناه را در افغانستان کشته و دختران، پسران و زنان بی گناه را به گریه انداخته است. آنها فقط گریه نمی کنند. تمام زندگی آنها در ترس و ماتم می گذرد. چنین خانواده هایی که هیچ کس دیگری ندارند، تا آخر عمر برای فرزندانشان یا گدایی می کنند یا عزت خود را می فروشد، چون چاره دیگری ندارند. پیدا کردن نان برای خانواده اخیراً بسیار سخت بوده است. دیگر نباید چنین وضعیتی را بر سر مردم مظلوم ما آورد. ما شکنجه شده و عذاب کشیده ایم. جنگ ما را به طور قابل توجهی به جهان نیازمند کرده است. ما هر کاری می کنیم تا برای فرزندانمان نان پیدا کنیم. جنگ واقعاً ویرانی و خرابکاری به بار می آورد.

پاسخ

در آمدن حکومت طلبان در افغانستان فعالیت های گروه ترورستی داعش ختم شده است حکومت طلبان یکانه کار خوب را که انجام داده است یامدهید آن کار این است که فعالیت های گروه ترورستی داعش را نابود کرده و می کند. حکومت طلبان توانسته است که امنیت سرتا سری را در افغانستان قایم کند ومردم افغانستان در یک فضا آرام زندگی کنند. در دوران حکومت جمهوریت در افغانستان همه روزه خبرهای را مطالع می کردم که در اینجا انتحار شد چندین هم وطنان ما شهید شدن برای همه مردم تکلیف روانی پیدا شده بود زندگی آرام نداشتیم اطفال خود را به ترس به مکتب روان می کردم هر عضو فامیل ما که به شهر می رفت تمنا ابن را نداشتیم که به سلامتی به خانه دو باره برگردان .فعلان در تمام افغانستان جنگ نیست یکانه مشکلات که در این حکومت است که یکی از مشکلات مکتب های دخترانه بنداست و دوم فرصت های کاری نیست مردم اکثریت شان بیکار هستند و اقتصاد مردم بیسیار خراب است . خدا کند که حکومت طلبان این مشکلات ها ی مردم افغانستان راحل نماید .

پاسخ

جنگ چهار و نیم دهه اخیر در افغانستان تقریباً همه افغان ها را به نوعی تحت تأثیر قرار داده است. در این جنگ که توسط مزدوران اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد و نظام دموکراتیک افغانستان به رهبری محمد داود خان را سرنگون کرد، افغانستان با مشکلاتی مواجه شد. ده ها هزار افغان در ۲۰ ماه اول حکومت مزدور اتحاد جماهیر شوروی کشته شدند. پس از حمله مستقیم نیروهای شوروی به افغانستان، در روز اول تهاجم، حفیظ الله امین رئیس جمهور نظام دموکراتیک را کشتند. یعنی نفر خودشان را کشتند. سپس شخص دیگری به نام ببرک کارمل را آوردند و به او قدرت دادند. داستان طولانی است، اما همسایه ها دور و بر و دوستان دور به نوعی به افغانستان خیانت کردند و به دلیل آن خیانت ها، افغان ها هنوز با مشکلاتی روبرو هستند. افغانستان همیشه میدان جنگ های خارجی بوده است. ۱۰۰ - ۱۵۰ سال پیش، بریتانیا سه جنگ در افغانستان داشت که باعث کشته شدن تعداد زیادی از افغان ها شد. سپس اتحاد جماهیر شوروی آمد و آنها بسیاری از افغان ها را کشتند. سپس ناتو آمد. ناتو هم مرتکب قتل و قتال شد. اکنون که ایالات متحده و طالبان به توافق رسیده اند، هر دو طرف باید به توافق خود متعهد بمانند و هر چه زودتر برای رهایی افغانستان از محاصره اقتصادی، سیاسی، صحی، اجتماعی و نظامی کنونی کاری انجام دهند. افغان ها نیز حق دارند مانند سایر شهروندان جهان زندگی و سفر کنند. دولت باید به رسمیت شناخته شود و دروازه های افغانستان به روی جهان باز شود. با این حال، به رسمیت شناسی یک چیز یک طرفه نیست. هر دو طرف باید در این زمینه گام بردارند. در این راستا، دولت طالبان مسئول رهایی مردم از مشکلات آنهاست.

پاسخ

وای، این خبر بسیار ناراحت کننده ای است. افغانستان میزبان چنین رویدادهایی است، هیچ کشوری به اندازه این کشور که پنج دهه است مردم را کشتند و هنوز هم مردم به این مردم مظلوم رحم نمی کنند و آنها را می کشند. ترس این افراد حق است. داعش یک گروه وحشی و غارتگر است که به نام اسلام مردم را می کشد، در حالی که خود مسلمان نیستند. این گروه ضربه سختی به اسلام در دنیا زدند، آن کارها و آن مرگ ها را انجام دادند که اسلام تا آخر عمر اجازه چنین کارهایی را نمی دهد، اما این وحشی ها این کارها را کردند تا اسلام را به نام اسلام تحریم کنند. هنوز دارند آن را انجام می دهند. هر چه زودتر این گروه وحشی باید نابود شود تا مردمش از وحشت رها شوند.

پاسخ