امنیت

جامعه جهانی در رابطه به تروریزم در افغانستان ابراز نگرانی کرد

گزارش از عمر

منسوبین امنیتی به تاریخ ۲۷جوزا در آستانه عید سعید اضحی از یک پوستهء بازرسی در قندهار محافظت می کنند. [ثناءالله صیام/ خبرگزاری فرانسه]

منسوبین امنیتی به تاریخ ۲۷جوزا در آستانه عید سعید اضحی از یک پوستهء بازرسی در قندهار محافظت می کنند. [ثناءالله صیام/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- نمایندگان چندین کشور در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد هفته گذشته نگرانی خود را در مورد فعالیت های تروریستی در افغانستان ابراز کردند.

نشست ویژه ۱ سرطان در نیویارک در حالی برگزار شد که مقدمات سومین کنفرانس به میزبانی سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در دوحه پایتخت قطر که قرار است از ۱۰ الی ۱۱ سرطان برګذار ګردد، در جریان است.

این نشست عمدتاً بر امنیت، حقوق بشر و اقتصاد متمرکز بود، در حالی که برخی از نمایندگان منطقه بر لزوم اقدام علیه تروریزم تاکید کردند.

منیر اکرم نماینده پاکستان تاکید کرد که گروه های تروریستی مانند شاخه خراسان داعش، القاعده و تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) هنوز هم در افغانستان فعال هستند.

بر اساس اعلامیه سازمان ملل متحد، او گفت که «بزرگترین اولویت برای جامعه بین المللی، همسایگان افغانستان و خود افغانستان حذف تروریزم در داخل و از سوی افغانستان است،»

نماینده هند گفت که افغانستان نباید برای تشویق ایدیولوژی های افراطی یا گسترش بی ثباتی در منطقه استفاده شود.

نماینده فرانسه گفت که وضعیت امنیتی شکننده است و گروه های تروریستی همچنان فعال هستند.

حملات داعش

سازمان ملل متحد به تاریخ ۲۴جوزا در گزارشی گفت که شاخهء خراسان داعش بین ۹حوت و ۲۶ ثور شش حمله را در افغانستان انجام داده است.

به تاریخ ۲ حمل یکی از اعضای وابسته به شاخهء خراسان داعش یک وسیلهء منفجرشدنی تعبیه شده را در یکی از شعبه کابل بانک در شهر قندهار منفجر کرد که در نتیجه آن ۲۵ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

شاخهء خراسان داعش به تاریخ ۲۱حمل مسئولیت آتش زدن تانکرهای نفت در کابل را بر عهده گرفت.

این گروه به تاریخ ۱ماه ثور گفت که یک حمله مواد منفجره را به یک موتر بس حامل غیرنظامیان شیعه در کابل انجام داد و چهار نفر را زخمی کرد.

شاخهء خراسان داعش به تاریخ ۱۰ ماه ثور یک مسجد اهل تشیع را در ولسوالی گذره ولایت هرات هدف قرار داد که حداقل شش کشته و یک زخمی برجای گذاشت.

در این گزارش آمده است، «شاخهء خراسان داعش در تبلیغات خود، به تهدید جامعه بین‌المللی و در عین حال ترویج حملات در منطقه گسترده‌تر ادامه داده است،»

پناهگاه امن برای تروریست ها

نگرانی ها در مورد گسترش فعالیت های تروریستی در افغانستان افزایش یافته است، به ویژه پس از آن که سیف العدل، رهبر فعلی القاعده از پیروان خود در سراسر جهان خواست تا برای آموزش تروریستی به افغانستان سفر کنند.

احمد ضیا سراج، رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان ماه گذشته در مصاحبه ای با مرکز مبارزه با تروریزم در وست پواینت گفت که القاعده قصد دارد افغانستان را به مرکز برنامه ریزی حملات تروریستی خود علیه سایر کشورها تبدیل کند.

عبدالواحد خواجه زاده، تحلیلگر امور نظامی افغان مستقر در ترکیه به سلام تایمز گفت، «شکی نیست که افغانستان به پناهگاه امن تروریست ها تبدیل شده است،»

او گفت، «تا زمانی که فعالیت‌های تروریستی گروه‌هایی مانند القاعده و داعش از بین نرود، لازم است جامعه بین‌المللی وارد عمل شود،»

خواجه زده گفت، «ما نباید اجازه دهیم تروریست ها احساس پیروزی کنند و امنیت جهانی را به خطر بیندازند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خوبی

پاسخ