امنیت

رهبر القاعده از حامیان خود خواست تا برای آموزش به افغانستان مهاجرت کنند

گزارش از عمران

یک جنگجو به تاریخ ۱ دلو سال ۱۳۹۰ در مقابل تصویری از اسامه بن لادن، رهبر فقید القاعده، در رداع، یمن ایستاده است. [عکس از خبرگزاری فرانسه/اس تی آر]

یک جنگجو به تاریخ ۱ دلو سال ۱۳۹۰ در مقابل تصویری از اسامه بن لادن، رهبر فقید القاعده، در رداع، یمن ایستاده است. [عکس از خبرگزاری فرانسه/اس تی آر]

کابل -- روزنامه لانگ وار ژورنال به تاریخ ۱۹ جوزا گزارش داد که سیف العدل، رهبر فعلی القاعده،از حامیان خود در سراسر جهان خواست تا برای آموزش به افغانستان مهاجرت کنند.

لانگ وار ژورنال بر اساس خبرنامه اخیر القاعده گزارش داده است، که العدل با استفاده از نام مستعار سلیم الشریف، از پیروان خود خواست تا به افغانستان بروند و از شرایط آنجا بیاموزند.

العدل نوشت، «مردم وفادار امت که علاقمند به تغییر هستند باید به افغانستان بروند، از شرایط آن درس بگیرند و از تجارب آنها [حکام کنونی افغان] بهره ببرند،»

این دعوت واضح ترین درخواست از سال ۱۴۰۰ هجری شمسی برای پیوستن خارجی ها به القاعده در افغانستان است.

گفته می شود، العدل که پس از مرگ ایمن الظواهری رهبری القاعده را بر عهده گرفت، در ایران زندگی می کند.

الظواهری در سال ۱۴۰۱ در یک حملهء هواپیمای بدون سرنشین امریکایی در کابل کشته شد.

یک هشدار برای همه

ظریف همتا، یک فعال جامعهء مدنی در ولایت بادغیس، با ابراز نگرانی، هشدار داد که هزاران تروریست ممکن است به زودی وارد کشور شوند.

همتا گفت، «شبکه القاعده کشور ما را دوباره به پناهگاه امن خود تبدیل می کند. بدون شک... تعداد زیادی از تروریست های خارجی به افغانستان خواهند آمد.»

وی افزود، «جنگجویان وابسته به القاعده یک تهدید جدی برای افغانستان و جهان هستند. ما نمی خواهیم کشورمان به محلی برای آموزش یا فعالیت گروه های تروریستی تبدیل شود.»

فرهاد عزیزی، باشنده شهر هرات از این خبر ابراز شوکه کرد.

وی گفت، «من عمیقا نگران هستم... و نمی فهمم چه اتفاقات بدی ممکن است در کشور ما رخ دهد.»

به نظر می رسد که تعداد گروه های تروریست در افغانستان روز به روز در حال افزایش است. ما در حال حاضر بسیار نگران فعالیت های هستیم، اما اکنون به نظر می رسد که القاعده در حال تبدیل شدن به یک تهدید افزایش شدنی نیز است،»

عبدالقدیر خادم، یک تحلیلگر نظامی در ولایت فراه، دعوت از سوی رهبر القاعده را زنگ خطری برای امنیت جهانی توصیف کرد.

او گفت، «حملات ۱۱ سپتمبر... در افغانستان برنامه ریزی شده بود،»

او گفت، «اگر القاعده بازگردد... این شبکه ممکن است حملات خونین تر و خطرناک تر را سازماندهی و اجرا کند.»

سید اشرف سادات، یک فعال جامعه مدنی مستقر در سویدن، گفت در حالی که القاعده در طول سه سال گذشته کمپ های آموزشی را در برخی ولایات ایجاد کرده است، درخواست العدل حضور چشمگیر آن در افغانستان را تایید می کند.

سادات گفت، «حضور و فعالیت های القاعده در افغانستان به یک تهدید واقعی برای جهان تبدیل شده است. اگر این تهدیدات نادیده گرفته شوند، القاعده کشورهای غربی و متحدان ایالات متحده در منطقه را هدف قرار خواهد داد،»

این نگرانی‌ها توسط احمد ضیا سراج، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان زمانی مطرح شد که او در مصاحبه با مرکز مبارزه با تروریسم در وست پوینت هشدار داد که القاعده در تلاش است تا افغانستان را به مرکز سازماندهی حملات به کشورهای دیگر تبدیل کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک تبلیغ است افغانستان هیچ ګاهی تلاش نه می کند که در امور دیګران دخالت کند وهمچنان افراد ممالک دیګر نمی توانند بین افغانها وقت سپری نمایند زیرا آنها شناخته می شود این تبليغات تلاش است برای سبوتاژ کردن کنفرانس دوحه

پاسخ