امنیت

نگرانی ها در مورد بازگشت احتمالی القاعده به افغانستان افزایش یافته است

گزارش از عمران

یک مرد افغان به تاریخ ۱۳ ثور سال ۱۳۹۰ روزنامهء را در کابل می خواند که جزئیات مرگ اسامه بن لادن رهبر القاعده را شرح می دهد. [مسعود حسینی/ خبرگزاری فرانسه]

یک مرد افغان به تاریخ ۱۳ ثور سال ۱۳۹۰ روزنامهء را در کابل می خواند که جزئیات مرگ اسامه بن لادن رهبر القاعده را شرح می دهد. [مسعود حسینی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- تحلیلگران هشدار می دهند که اگر القاعده خود و پناهگاه های امن خود را در این کشور جنگ زده بازگرداند، افغانستان می تواند دوباره به عنوان یک مرکز جهانی برای گروه های تروریستی ظاهر شود.

آنها می افزایند که خیزش دوباره القاعده در افغانستان به طور قابل توجهی امنیت جهانی را به خطر می اندازد.

احمد ضیا سراج، رئیس پیشین ریاست امنیت ملی افغانستان از جمله کسانی است که چنین هشدار می دهد.

سراج در مصاحبهء در ماه ثور که توسط مرکز مبارزه با تروریزم (سی تی سی) در ویست پوینت منتشر شد، هشدار داد که القاعده قصد دارد افغانستان را به مرکز برنامه ریزی و سازماندهی حملات تروریستی خود علیه کشورهای دیگر تبدیل کند.

او گفت، «القاعده اکنون در موقعیتی است که افغانستان را به مرکز فرماندهی و کنترل خود تبدیل می کند،» و می افزاید که حمایهء مالی آن از دیگر جنگجویان یک دلیل اضافی برای نگرانی است.

او گفت، «برای حفظ رهبری القاعده، آنها در سایر گروه‌های تروریستی مانندجنبش اسلامی ترکستان شرقی (ای تی آی ام)، تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی)، جنبش اسلامی ازبکستان (آی ام یو) سرمایه‌ گذاری کردند،»

وی افزود، بسیاری از این گروه ها تحت هدایت القاعده فعالیت می کنند و خاطرنشان کرد که القاعده ریشه های عمیقی در مناطق قبیله ای پاکستان و بخش هایی از افغانستان دارد و در ایران نیز حضور پیدا کرده است.

او گفت، «القاعده همچنین به طور جداگانه رابطه قوی با گروه های جنایت های سازمان یافته فعال در مرزهای بین افغانستان، پاکستان و ایران برقرار کرده است،»

او گفت، «ساحات مشترک مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، قاچاق اسلحه، و انواع دیگر تجارت غیرقانونی سودآور وجود دارد که برای هر دو طرف سود دارد.»

سراج گفت، «تهدید در حال افزایش است،»

یک تهدید بزرگ جهانی

لین اودونیل روزنامه نگار استرالیایی در ماه حمل در مقابله ای برای مجله فارین پالیسی نوشت که القاعده به تاکتیک های قبلی خود در افغانستان بازگشته است.

او گفت، آنها بار دیگر کمپ های آموزشی جنگجویان را راه اندازی کرده و سود حاصل از تولید مواد مخدر غیرقانونی، استخراج معادن و قاچاق را به اشتراک می گذارد و درآمد حاصل از این فعالیت ها را به شرکت های وابسته خود در سراسر جهان هدایت می کند.

محمد نعیم غیور، تحلیلگر امور نظامی افغانستان در ایتالیا، گفت که القاعده، درست مانند قبل از حملات ۱۱ سپتمبر به ایالات متحده، یکبار دیگر افغانستان را به پناهگاه خود تبدیل کرده است.

او گفت، «در طول تقریباً سه سال گذشته، در کنار تقویت سایر گروه های تروریستی در افغانستان، القاعده برای بار دیگر احیا شده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، افغانستان بار دیگر به یک تهدید بزرگ برای جهان تبدیل خواهد شد.»

غیور گفت، «وضعیت در افغانستان با سایر کشورهایی که القاعده در آن حضور دارد، متفاوت است.در کشورهایی مانند یمن، سومالیا یا لیبیا، خطر حملات هوایی خارجی وجود دارد، اما در حال حاضر، چنین تهدیدی برای القاعده در افغانستان وجود ندارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500