حقوق بشر

یک زن افغان که توسط شوهرش مثله شده است، درصدد عدالت و تداوی در خارج از کشور می باشد

خبرگزاری فرانسه

زرینه 23 ساله که شوهرش او را لت و کوب کرده و گوش هایش را برید و سپس متواری شد، در 13 دلو در مزار شریف تداوی می شود. مرد متذکره همچنان متواری است. مگر مقامات مسئول می گویند که آنها تحقیقاتی را جهت دستگیری او شروع کرده اند. [فرشاد عصیان/ خبرگزاری فرانسه]

زرینه 23 ساله که شوهرش او را لت و کوب کرده و گوش هایش را برید و سپس متواری شد، در 13 دلو در مزار شریف تداوی می شود. مرد متذکره همچنان متواری است. مگر مقامات مسئول می گویند که آنها تحقیقاتی را جهت دستگیری او شروع کرده اند. [فرشاد عصیان/ خبرگزاری فرانسه]

مزار شریف -- به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک زن افغان که شوهرش گوش های او را بریده است، برای تداوی در خارج از کشور تقاضای اعانه کرده است. در همین حال فعالان حقوق بشری جهت جدیدترین نمونه خشونت خانگی بی رحمانه در کشور تقاضای اجرای عدالت کردند.

زرینه 23 ساله در حالی که گوش های بریده شده اش باندپیچی شده و صورتش متورم است، در شفاخانه ای در مزارشریف در پنجشنبه (13 دلو) تحت تداوی می باشد.

او گفت که شوهرش نصف شب سه شنبه بدون کدام دلیل به او حمله کرد.

«او ساعت سه بجا برخاست، پاها و دستانم را با روبندم بست ... من به او التماس می کردم که [دست بردارد] مگر او هیچ به من گوش نمی کرد.»

او گفت که شوهرش چندین بار با مشت به او کوبید و بعد یک کارد تیز را برداشت و هر دو گوش او را برید و بعد از خانه شان در یک ولسوالی دوردست در ولایت بلخ متواری شد.

زرینه تمام شب را خونریزی کرد تا یک همسایه هنگام صبح او را پیدا کرد و به سرعت نزد فامیلش برد و آنها هم او را به یک شفاخانه در مزارشریف بردند.

داکتر شافر شایک، رئیس این شفاخانه، گفت: «او در ساعت 9:30 صبح به بخش آی سی یو آمد، در حالی که هر دو گوش هایش بریده شده بودند. او شوکه شده بود ... تصور کنید که چه قدر خون از او رفته بود.»

زرینه گفت که او نمی دانست چرا شوهرش بر او حمله برده است.

او گفت: «او بسیار قصی القلب و خشن و بی رحم بود و وقتی غضب می کرد، همه -- حتی پدر و مادرش را لت و کوب می کرد و برایش تفاوت نداشت.»

مسئولین شفاخانه گفتند که مرد متذکره از خاطر استعمال مواد مخدر معروف بود. اما آنها نوع ماده مهدر را تعیین نکردند.

زرینه و شوهرش وقتی او فقط 13 سال داشت نامزد شدند و هفت سال بعد ازدواج کردند.

زرینه از روی تحت شفاخانه به خبرگزاری فرانسه من دیگر نمی خواهم با او زندگی کنم. من طلاق می خواهم. می خواهم او حبس شود.

مقامات مسئول در تعقیب شوهر متواری

شیرجان دورانی، سخنگوی والی بلخ، گفت که مرد متذکره تا روز پنجشنبه هنوز متواری بود.

او گفت: «شوهرش فرار کرده و متواری می باشد. ما تحقیقات خود را برای دستگیری او شروع کرده ایم.»

زرینه گفت که او تقاضای اعانات و تمویل خصوصی کرده تا هزینه سفرش به خارج جهت تداوی تأمین گردد. او گفت که اگر نتواند این پول را جمع کند، برای کمک «به مقامات مسئول افغان متوسل خواهم شد.»

فهیمه رحیمی، یک فعال حقوق زنان در بلخ، گفت که این حمله «فقط جدیدترین» نمونه «خشونت شنیع» علیه زنان افغان بود.

او گفت: «مسئولین افغان باید عامل این جنایت را مجازات کنند تا درس عبرتی برای دیگران باشد.» وی افزود که تعداد کلانی از این جنایتکاران بعد از رشوه دادن به پلیس یا څارَنوال خلاص شده اند.

افغانستان همچنین کماکان عرصه خشونت علیه زنان محسوب می شود که در اکثر اوقات توسط شوهر یا فامیل شوهر اجرا می گردد و آنها هم به ندرت دستگیر می شوند.

در ماه جدی سال 2016 یک شوهر در ولایت فاریاب بینی زن خود موسوم به رضاگل را بعد از دعوا بریده بود. تابستان قبل هم یک مرد زن 14 ساله آبستن خود را در ولایت غور آتش زده بود. این زن در شفاخانه ای در کابل جان خود را از دست داد.

رحیمی گفت که موارد بسیار زیاد دیگری از خشونت علیه زنان وجود دارند که راپور داده نمی شوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500