جوانان

سفیران جوانان افغان و پاکستانی در جهت همگرایی و هماهنگی تلاش می کنند

نوشتهء سلیمان

سفیران جوان پاکستان و افغانستان جهت حصول روابط بهتر بین دو کشور بتاریخ ۲۹ قوس در کابل ملاقات کردند. [سلیمان]

سفیران جوان پاکستان و افغانستان جهت حصول روابط بهتر بین دو کشور بتاریخ ۲۹ قوس در کابل ملاقات کردند. [سلیمان]

کابل -- سفیران جوانان افغان و پاکستانی بتاریخ ۲۹ قوس در کابل ملاقات کردند تا یک فضای سالم را برای گفتگو و بهبود روابط میان دو کشور ایجاد کنند.

ده ها تن از جوانان در نخستین کنفرانس سفیران جوان در افغانستان و پاکستان که به عنوان بخشی از تلاش برای دستیابی به صلح دایمی در هر دو کشور برگزار شد،‌ شرکت کردند. این نشست با میزبانی میدیوتیک که یک نهاد غیر دولتی فعال در زمینه صلح و دموکراسی در افغانستان است برگزار شد.

حمید الله زازی، مدیر اجرایی مدیوتیک و هماهنگ کننده این کنفرانس به سلام تایمز گفت: «بعد از یک سال تلاش نهاد ما با جمع کردن جوانان افغانستان و پاکستان، توانست گام های عملی را در راستای آماده سازی بستر های صلح و مستحکم کردن روابط حسنه میان کابل و اسلام آباد بردارد.»

زازی گفت: «افغانستان و پاکستان مشابهت های زیاد فرهنگی، اجتماعی و تاریخی دارند. نماینده های جوانان افغان و پاکستانی در این نشست تصمیم گرفتند که با اجرای رویکرد های تازه، فضای ناسازگاری و بی باوری را از بین ببرند و برای اعتماد سازی بیشتر میان ملت های دو کشور کوشش نمایند.»

جوانان پاکستان و افغانستان به تاریخ ۲۹ قوس در یک کنفرانس در کابل شرکت کردند. [سلیمان]

جوانان پاکستان و افغانستان به تاریخ ۲۹ قوس در یک کنفرانس در کابل شرکت کردند. [سلیمان]

زازی افزود: «در این نشست چهارده تن از نماینده های جوانان، محصلین و نهاد های مدنی از ایالت های پنجاب، سند، بلوچستان و خیبر پشتونخواه پاکستان و ده ها جوان از هفت ولایت افغانستان به هدف تقویت روابط حسنه بین دو کشور اشتراک کرده بودند.»

در این کنفرانس بیشتر از ۲۰۰ تن از جوانان افغان به شمول مقامات حکومتی، مسوولین نهاد های مدنی و فعالان حقوق جوانان اشتراک کرده بود.

زازی گفت: «هدف دیگر این نشست به وجود آوردن نفرت از جنگ میان مردمان دو کشور و یافتن راه های دست یابی به منافع مشترک بوده است.»

مقابله با مشکلات به همراه یکدیگر

امیر خان، یکی از جوانان پاکستانی که در این نشست اشتراک کرده بود به سلام تایمز گفت که پاکستان و افغانستان مشکلات مشابه دارند.

او گفت:‌ «برای فایق شدن بر آن، جوانان هر دو کشور باید مسوولیت بهبود روابط میان دو کشور را بر دوش بگیرند.»

خان گفت: «پاکستانی ها و افغان ها مسلمان و برادران هم استند و مشترکات فرهنگی و اجتماعی زیاد دارند. آنها باید به جای افتراق، وفاق و همگرائی داشته باشند.»

جاوید احمد، یک جوان دیگر پاکستانی به سلام تایمز گفت: «تروریزم، افراط گرایی، بیکاری و فقر چالش مشترک افغانستان و پاکستان می باشد و هیچ یک از این کشور ها به تنهایی نمی توانند که این چالش را حل کنند. همگرائی و همبستگی هر دو کشور تنها راه برای پیروزی در برابر این چالش می باشد.»

احمد گفت: «هزاران پاکستانی و افغان در جنگ ها کشته شده اند. اکنون زمان آن است تا هر دو کشور در مبارزه با تروریزم و افراط گرائی و همچنان برای برقراری صلح و ثبات همکاری کنند

احمد گفت: «ما به محض برگشت به کشور مان از طریق رسانه ها، گفتمان ها و نشست ها به مقامات پاکستانی می گویم که جنگ به ضرر هر دو کشور است و تنها روابط حسنه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر دو کشور را به پیروزی و ثبات می رساند.»

به دنبال روابط خوب

سمیرا خیر خواه، یک خانم جوان افغان و از اشتراک کننده های این نشست به سلام تایمز گفت: «یکی از هدف های این نشست، تشویق جوانان به سوی همزیستی مسالمت آمیز، همگرائی، تقویت روابط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بین افغانستان و پاکستان بود.»

وی گفت: «بعد از این تلاش جوانان هر دو کشور فراوان می کنند تا سیاسیون و رهبران هر دو کشور را بیشتر از گذشته تشویق به روابط نیک نمایند.»

سمیرا گفت: «جوانان هر دو کشور شاید بعد از یک دهه یا بیشتر سمت های رهبری را در کشور هایشان به دست بگیرند. بنابرین چنین نشست ها می تواند ذهنیت آنها را برای یک آینده خوب و روابط استراتیژیک در آینده آماده کند.»

محمد علی، یک جوان دیگر افغان به سلام تایمز گفت: «افغان ها و پاکستانی ها بر علاوه زبان و فرهنگ مشترک، درد مشترک نیز دارند. ما نباید به حلقات که در صدد ایجاد تفرقه و دشمنی میان ملت های ما استند اجازه فعالیت دهیم.»

علی گفت: «نهاد های مدنی، جوانان تحصیل کرده و سایر نهاد های دموکراتیک در هر دو کشور وجود دارند. آنها نیز مثل اشتراک کننده های نشست امروز کوشش می کنند تا ملت ها و دولت ها را به یکدیگر نزدیک کنند و راه های مسالمت آمیز را برای دوستی و همزیستی برادرانه جستجو نمایند.»

سید آقا حسین فاضل سانچارکی، معاون نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست به سلام تایمز گفت: «هر دو کشور برای بیرون شدن از وضعیت کنونی ... خود به تلاش و همکاری جوانان شدیدا نیازمند استند.»

وی گفت:‌ «منافع افغانستان و پاکستان به روابط خوب و همبستگی دو کشور وابسته است و باید هر دو کشور منافع یک دیگر را درک کرده به آن احترام بگذارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500