اقتصاد

هیئت افغان فرصت های تجارتی در پاکستان را ارزیابی نمود

گزارش از عالم زیب خان

اسد قیصر رئیس شورای ملی پاکستان به تاریخ ۶ عقرب در جلسه پایانی نشست تجارتی و سرمایه گذاری میان پاکستان و افغانستان ۲۰۲۰ در اسلام آباد، سخنرانی می کند. [عالم زیب خان]

اسد قیصر رئیس شورای ملی پاکستان به تاریخ ۶ عقرب در جلسه پایانی نشست تجارتی و سرمایه گذاری میان پاکستان و افغانستان ۲۰۲۰ در اسلام آباد، سخنرانی می کند. [عالم زیب خان]

اسلام آباد -- روابط بین مردم و حکومت های پاکستان و افغانستان با تلاش هایی مانند نشست سرمایه گذاری و تجارتی میان پاکستان و افغانستان ۲۰۲۰، که به روز سه شنبه (۶ عقرب) پایان یافت، تقویت می شود.

در این نشست، هر دو کشور برای پیشرفت تجارت و سرمایه گذاری میان پاکستان و افغانستان در تعدادی از سکتورها به شمول ساختمانی، منسوجات، استخراج معادن، زراعت، مالداری، سیاحت طبی، ادویه سازی، صنایع پلاستیکی و بانکداری، بیش از ۱۴۰ توصیه را پذیرفتند.

اسد قیصر رئیس مجلس شورای ملی پاکستان این تلاش ها را آغاز کرد و پس از آن میررحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه افغانستان یک سفر شش روزه را به پاکستان انجام داد. وی در این سفر که از تاریخ ۲ عقرب آغاز شد، هیئتی از مقامات، بزرگان، سرمایه گذاران و تجاران را رهبری می کرد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان به تاریخ ۵ عقرب در مراسم افتتاح این نشست دو روزه گفت، برای صلح و رونق منطقه، صلح در افغانستان لازمی است.

اسد قیصر رئیس شورای ملی پاکستان و میررحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه افغانستان به تاریخ ۲ عقرب درختی را در مقابل پارلمان پاکستان غرس می کنند. [عالم زیب خان]

اسد قیصر رئیس شورای ملی پاکستان و میررحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه افغانستان به تاریخ ۲ عقرب درختی را در مقابل پارلمان پاکستان غرس می کنند. [عالم زیب خان]

هیئت افغان به رهبری میرحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه به تاریخ ۲ عقرب با عمران خان نخست وزیر صحبت کرد. [دفتر مطبوعاتی حکومت پاکستان]

هیئت افغان به رهبری میرحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه به تاریخ ۲ عقرب با عمران خان نخست وزیر صحبت کرد. [دفتر مطبوعاتی حکومت پاکستان]

وی گفت، «آینده هر دو کشور به وحدت، تجارت دوجانبه و روابط اقتصادی پیشرفته آنها بستگی دارد.»

عمران خان بر اهمیت تسهیل تجارت و سرمایه گذاری افغانستان تأكید كرد، زیرا هر دو كشور ظرفیت زیادی برای رشد و انکشاف اقتصادی دارند.

قیصر در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه گفت، همکاری اقتصادی میان پاکستان و افغانستان و بهبود امکانات تجارتی و ترانزیتی، در وصل کردن خطوط حمل و نقل بحیره عرب با آسیای میانه، کمک خواهد کرد.

وی گفت، تماس پارلمان با پارلمان همچنان در کاهش موانع برای تجاران و سرمایه گذاران در دو طرف مرز، کمک خواهد کرد.

قیصر گفت، «هر دو کشور با آفت افراط گرایی، تروریزم و محرومیت اقتصادی روبرو هستند و فقط تلاش های هماهنگ توسط هر دو شریک، شدت مشکلات اقتصادی-اجتماعی هر دو کشور را کاهش خواهد داد.»

رحمانی از تلاش های پاکستان برای کمک کردن به ایجاد صلح در افغانستان، تقدیر به عمل آورد.

وی گفت، «افغانستان روابط خود با پاکستان را بسیار ارزشمند می داند زیرا هر دو کشور دارای ارزش های دینی و فرهنگی مشترک هستند و افغانستان به روابط نزدیک خود با پاکستان افتخار می کند.»

رحمانی گفت، «برای استفاده از ظرفیت هر دو کشور که برای تجارت و سرمایه گذاری فرصت های گسترده ای دارند، نیاز مبرم وجود دارد.»

صديق سنجرانی، رئيس مجلس سنای پاکستان در جلسه پايانی به تاریخ ۶ عقرب گفت، انکشاف منطقه ای و رونق اقتصادی به اتصال، افزايش روابط تجارتی و فرصت های سرمايه گذاری بهتر بستگی دارد.

وی گفت، «اکنون زمان آن فرا رسیده است كه برای بهبود و رفاه مردم و همچنان منطقه خود، روابط دوجانبه و اقتصادی خود را به یک مشاركت استراتیژیک تبدیل كنیم.»

سنجرانی برای مطابقت با ظرفیت بسیار زیاد همکاری اقتصادی، بر لزوم تجارت بیشتر میان این دو کشور تأکید کرد.

رفع موانع بر سر راه تجارت

دیپلوماتان و تجاران این نشست را پیشرفت بزرگی در روابط پاکستان و افغانستان می دانند.

منصور احمد خان سفیر پاکستان در افغانستان گفت، «من به طور منظم با طرف افغان در تماس هستم و ما تلاش می کنیم که این روند خوش بینانه را ادامه دهیم تا در روزهای آینده اقدامات عملی بیشتری را انجام دهیم.»

وی گفت، حکومت پاکستان همچنان تلاش هایی را برای تجدید سند هماهنگی تجارت ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان آغاز کرد، که در سال ۱۳۸۹ امضا شده بود، و احتمالاً توافقنامه مجدد به زودی امضا خواهد شد.

سید ابرار حسین سفیر پیشین پاکستان در افغانستان، در مورد تحولات اخیر و سفرهای رسمی هر دو طرف مانند سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به پاکستان، ابراز خوش بینی کرد.

وی گفت، «در آینده نزدیک چنین بازدیدهای دیگری را نیز مشاهده خواهیم کرد. هدف این دیدارها پایان دادن به عدم اعتماد گذشته و ایجاد اقدامات اطمینان، دوستی و روابط تجارتی بین دو کشور است.»

تجاران هر دو طرف مرز امیدوار اند تا توافقات اخیر به زودی عملی شوند.

زاهد شینواری رئیس اتاق مشترک تجارت و صنعت میان پاکستان و افغانستان گفت، «پس از آنکه نشست تجارتی و سرمایه گذاری در اسلام آباد برگزار شد، ما مشکلات را تشخیص و شناسایی کردیم، اکنون ما به تداوی یعنی تطبیق عملی این توصیه ها نیاز داریم.»

وی گفت، «در سال ۱۳۹۱، ما به ارزش ۲.۷ میلیارد دالر تجارت دوجانبه داشتیم که متأسفانه در سال ۱۳۹۳ به حدود ۱.۳ میلیارد دالر کاهش یافت. با این حال، من باور دارم که اگر هر دو حکومت به تطبیق این توصیه ها مؤفق شوند، می توانیم این تجارت دوجانبه را در مدت بسیار كوتاه به حد اقل ۵ میلیارد دالر [در سال] برسانیم.»

شینواری گفت، «این فقط زمانی امکان پذیر است که هر دو حکومت موانع موجود را بردارند که بر سر راه تجارت دوجانبه ما با آنها روبرو هستیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خبر خوش برای هر دو کشور است. افغانستان نمیخواهد که با هیچ کشور در تقابل باشد. پاکستان یک کشور بسیار نزدیک با افغانستان است که بیشتر مرز را با افغانستان دارد. صلح در افغانستان صلح در پاکستان است. اگر در افغانستان صلح وجود نداشته باشد در پاکستان صلح نخواهد بود. شما دیدید که در طی بیست سال جنگ در افغانستان پاکستان را نیز آسیب رساندند. در آنجا نیز گاهی اوقات انفجارات صورت می گیرد و در طی چند سال اخیر تجارت بین افغانستان و پاکستان بنابر تیره گی روابط این دو کشور کاهش یافته بود که هم به افغانستان و عم پاکستان زیان وارد شد زیاد تر زیان را پاکستان دید. از این رو پاکستان اکنون ناگزیر است که روابطش را با افغانستان بهبود ببخشد و این کار به نفع هر دو کشور است. پاکستان نسبت به هند با افغانستان مشترکات زیاد دارد. بزرگترین مشترکات بین ما و پاکستان اسلام است. پاکستان یک کشور اسلامی است. ما باید روابط خور را با پاکستان بهتر سازیم. اگر پاکستان واقعاً تلاش کند که طالبان را به میز گفتگو ها دولت افغانستان بکشاند، میتواند و مردم افغانستان ممکن همه بدی های که پاکستان با افغانستان انجام داده فراموش کند زیرا مردم افغانستان احسان فراموش نیستند.

پاسخ

پاکستان هرگز دوست افغانستان نمی شود. پاکستان از ۴۵ سال گذشته بدینسو تروریست ها را برای نابودی افغانستان وکشتن افغان ها آموزش می دهد. بودجه ای را که ارتش پاکستان از جامعه جهانی به نام مبارزه با تروریزم دریافت کرد، همه ای آن را صرف آموزش تروریست ها کردند. حتی اکنون نیز اکثر رهبران گروه های تروریستی از جمله هبت الله یکجا با خانواده های شان در پاکستان نشسته اند. اینگونه ملاقات ها با آنها هیچ فایده ای ندارد. افغان ها باید چنین دیدارها را متوقف کنند. با این کار تنها پاکستان کریدت می گیرد.

پاسخ