تروریسم

نیروهای امنیتی افغان طالبان را از جاده های غزنی دور نگهداشته اند

نوشتهء سلیمان

منسوبین امنیتی افغانستان بتاریخ ۵ جدی در یک شاهراه که شهر غزنی را به ولسوالی قره باغ متصل می کند، گزمه می کنند. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت غزنی]

منسوبین امنیتی افغانستان بتاریخ ۵ جدی در یک شاهراه که شهر غزنی را به ولسوالی قره باغ متصل می کند، گزمه می کنند. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت غزنی]

کابل -- بعد از عقب راندن جنگجویان طالبان از ولسوالی قره باغ توسط نیروهای امنیتی حالا افغان ها در ولایت غزنی آزادانه و بدون ترس از اذیت و آزار رفت و آمد می کنند.

طالبان در اوایل ماه قوس به مدت دو هفته به باشنده گان دستور داده بودند تا به آنها عشر، زکات و انواع دیگر مالیه های اجباری را بپردازند.

اما وقتی باشنده گان با خواسته های طالبان مخالفت کردند، آنها برخی موانع را در جاده نصب کردند و در بعضی از قریه ها ماین های زمینی را جابجا نموده و مردم را به مرگ و اختطاف تهدید نمودند.

حسین، باشنده ولسوالی قره باغ به سلام تایمز گفت: «طالبان [بتاریخ ۱۴ قوس] از ساکنین این ولسوالی خواهان مالیه و عشر و زکات شدند.»

او گفت: «باشنده های این ولسوالی اکثرا فقیر اند و از اینرو حاضر نشدند که به طالبان عشر و زکات بدهند. در نتیجه [طالبان] به خاطر وادار کردن مردم به پرداخت عشر و زکات، مسیر های رفت و آمد آنها را بر علاوه ماین گذاری، مسدود نیز کردند.»

حسین گفت: «در حدود ۳۰۰۰ خانواده با بسته شدن راه های مواصلاتی با مشکلات جدی مثل عدم دسترسی به مراکز صحی و کمبود مواد غذائی مواجه [گردیدند.]»

انتقام نیروهای افغان

نیروهای امنیتی افغانستان در ماه قوس دو عملیات را در ساحات شمالی و غربی این ولسوالی اجرا کردند. عملیات اول، در اواسط ماه بود و به پاکسازی ماین های طالبان ختم شد. عملیات دوم، بتاریخ ۷ جدی جاده ها را مجددا باز کرد.

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی به اشاره به عملیات نخست به سلام تایمز گفت: «نیروهای امنیتی در یک عملیات که دو روز طول کشید ... بعضی راه های که ماین گذاری شده بود را پاکسازی نموده اند.»

پولیس ولایتی غزنی بتاریخ ۶ دلو طی یک خبرنامه به سلام تایمز گفت که از آن زمان «سه پوستهء امنیتی در ساحهء قره باغ ایجاد شده است و تهدیدات طالبان دیگر وجود ندارد.»

در این خبرنامه آمده است: «ما متعهد به حفظ امنیت برای مردم خود استیم و طالبان دیگر چنین تهدید را ایجاد کرده نمیتوانند.»

طالبان هزاره ها و دهاقین فقیر را هدف قرار می دهند

خالق داد اکبری، عضو شورای ولایتی غزنی گفت که تمام قریه های که راه های آنها بسته شده بود، مناطق هزاره نشین بودند.

او به سلام تایمز گفت: «ترور های هدفمند و گروگان گیری هزاره ها توسط طالبان به بزرگترین نگرانی خانواده ها مبدل شده است.»

او گفت: «طالبان می خواهند از پول مالیه و عشر و زکات به جنگ شان ادامه بدهند و از این پول به حیث منبع درآمد خودشان و همچنین در خرج خوراک شان استفاده نمایند.»

عادل رضایی، از بزرگان قومی ولسوالی قره باغ به سلام تایمز گفت: «اکثر باشنده های قریه های قره باغ از طریق زراعت زنده گی شان به پیش میبرند د و توان پرداخت عشر و زکات را ندارند. طالبان با مسدود کردن راه ها باشنده های این قریه ها را با کمبود مواد غذایی رو به رو کرده و همچنان قیمت مواد خوراکی افزایش یافته است.»

رضایی گفت: «[ماه عقرب گذشته] آنها سه باشنده این ولسوالی را که از قوم هزاره بودند به قتل رساندند. آنها همچنان در مدت چهار ماه گذشته بیشتر از ۱۰ باشنده دیگر این ولسوالی را که به طرف شهر غزنی می رفتند در مسیر راه از موتر پائین کرده با خود برده اند. هیچکسی نمی داند که آنها حالا زنده اند یا مرده.»

محکوم کردن جنایات طالبان

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به سلام تایمز گفت: «کشتن افراد ملکی به دلایل مختلف از سوی گروه طالبان، محدودیت وضع کردن بالای زنده گی مردم، گروگان گیری و اخاذی زیر عنوان های مختلف ... همه در تضاد با اصول بشردوستانه بین المللی بوده و جنایت محسوب می شوند.»

محمد نظری، یک محصل پوهنتون کابل گفت: «مسدود کردن راه ها به روی ملکی ها، قتل و گروگان گیری آنها در هر دین و مذهبی محکوم است.»

او به سلام تایمز گفت: «اعمال طالبان نشان می دهد که آنها برخلاف اصول اسلام و بر خلاف تمام ارزش های انسانی عمل می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500