امنیت

علمای دینی در شرق افغانستان از طالبان خواستند تا برای دستیابی به صلح کوشش کنند

نوشتهء خالد زیری

در حدود ۵۰۰ عالم دینی از ولایت های ننگرهار، کنر و نورستان در یک جلسه مشورتی با مقامات شورای عالی صلح در جلال آباد بتاریخ ۸ حوت حمایت شان را از پروسهء صلح افغانستان ابراز نمودند. [خالد زیری]

ننگرهار -- علمای دینی در شرق افغانستان بر اساس مجوز اخیر شورای عالی صلح افغانستان مذاکره با جنگجویان طالبان برای متقاعد کردن آنها جهت یکجا شدن با پروسهء صلح را شروع کرده اند.

در حدود ۵۰۰ تن از علمای دینی از ولایت های ننگرهار، کنر، لغمان و نورستان در یک جلسه مشورتی با یک هیأت رهبری شورای عالی صلح در جلال آباد بتاریخ ۸ حوت حمایت شان را از پروسهء صلح تحت هدایت افغانستان ابراز نمودند.

آنها به اتفاق از طالبان خواستند تا جنگیدن را متوقف کند و گفتند که خشونت مشکلات جنگجویان را حل نخواهد کرد و تنها روش های مسالمت آمیز آنها را قادر خواهند ساخت تا به اهداف شان برسند.

مولوی عطاءالرحمان سلیم، معاون شورای عالی صلح، به اشتراک کننده گان گفت: «شما می توانید در ساحات خود با ستیزه جویان گفتگو کنید و [تشویق شان کنید] تا بیایند و با پروسهء صلح یکجا شوند

علمای دینی بتاریخ ۸ حوت در جلال آباد گرد آمدند تا حمایت شان را از پروسهء صلح تحت هدایت افغانستان ابراز نمایند. [خالد زیری]

علمای دینی بتاریخ ۸ حوت در جلال آباد گرد آمدند تا حمایت شان را از پروسهء صلح تحت هدایت افغانستان ابراز نمایند. [خالد زیری]

این کوشش ها که اخیرا اجازه آنها صادر شده، نتایجی را به همراه داشته اند.

مالک نذیر، رئیس شورای ولایتی ننگرهار، جمعه (۲۵ حوت)‌ به سلام تایمز گفت: «علمای دینی در گذشته با طالبان و [دولت اسلامی (داعش)] تماس داشته اند. اما بعد از جلسهء جلال آباد تعداد شان دو برابر شده است.»

او گفت: «بعضی از علمای دینی واسطه ارتباط بین ما و برخی جنگجویان طالبان شده اند و ما در تلاش هستیم تا آنها را به پروسهء صلح بیاوریم.»

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بتاریخ ۹ حوت در جریان یک کنفرانس بین المللی در کابل پیشنهاد یک پلان صلح را به طالبان ارائه داد. او خواستار برقراری یک آتش بس شد تا بعد از آن طالبان بتوانند به یک حزب سیاسی تبدیل شوند.

اهمیت علمای دینی

سلیم در این رویداد در ماه حوت گفت: «هدف از این جلسه ابراز نقش علمای دینی و کسب حمایت آنها در سراسر کشور است.»

او گفت: «ما این گونه جلسات و تجمعات علمای دینی را در ولایت های مختلف کشور برگزار می کنیم تا بتوانیم یک اجماع متحد و ملی برای صلح را در میان همه علما به وجود آوریم.»

محمد گلاب منگل، والی ننگرهار در این جلسه گفت: «جنگ روان در کشور توسط بیگانه گان تحمیل شده است و فقط علمای دینی می توانند افغان ها را از این بدبختی ها نجات دهند.»

وی گفت که علمای دینی نقش اساسی را در ایجاد صلح ایفا می کنند. او از اشتراک کننده گان خواست تا پیام دعوت به صلح را به اقصی ساحات افغانستان، مخصوصاً به ستیزه جویان برسانند.

محمد امین وقد، از اعضای شورای هیأت اجرایی شورای عالی صلح، گفت که اسلام دین صلح است و مبارزه این جنگجویان به نام اسلام نامشروع می باشد.

وی در این جلسه گفت: «اگر جنگ در افغانستان برای پاسداری از ارزش های [مشروع] اسلامی و ملی است، پس به من بگویید که کدام از کشورهای همسایه بهتر از [حکومت افغانستان] از ارزش های ملی و اسلامی محافظت کرده اند؟ جنگیدن به منافع دیگران خدمت می کند.»

یک پروسهء صلح آبرومندانه

مولوی عبدالبصبر بصیرت،‌ یک نماینده علمای دینی ننگرهار به حاضران در این جلسه گفت: «تمام علمای دینی این ولایت و مخصوصاً خطیبان و امامان مساجد از کوشش های انجام شده برای رسیدن به صلح حمایت می کنند.»

وی گفت که علمای دینی مستقل استند و می توانند به سهولت نزد ستیزه جویان بروند و مذاکرات صلح را برگزار کنند و ارزش صلح را برای آنان تشریح نمایند.

مولوی رحیم الله، یک نماینده علمای دینی ولایت کنر، خواستار شفافیت در شورای عالی صلح شد.

وی گفت:‌‌ «این شورا نباید اعضای داشته باشد که با ستیزه جویان جنگیده اند» که منظور اش این بود که باید افرادی در این شورا باشند که کدام نوع کینه نسبت به طالبان ندارند. او افزود:‌ «[افغان های] مستقل و معتمد باید به عضویت شورای صلح دربیایند.»

مولوی گل نبی، نماینده علمای دینی ولایت لغمان گفت که پروسهء صلح باید به شیوه محترمانه ترتیب داده شود.

وی گفت که به جنگجویانی که با پروسهء صلح یکجا شده اند یک عدد بیل برای کارگری نه،‌ بلکه باید فرصت های شغلی آبرومندانه داده شود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500