دین

علمای دینی با تجمع در قندهار از طالبان خواستند که صلح کنند

نوشته صفت الله ذاهدی

علمای دینی و مقامات افغانستان بتاریخ ۱۴ حمل در شهر قندهار دیدار کردند تا طالبان را به صلح تشویق کنند. [صفت الله ذاهدی]

قندهار -- صد ها تن از علمای دینی از سراسر افغانستان هفته گذشته در قندهار گرد هم آمدند تا ضمن دعوت به صلح، بگویند که گروه های ستیزه جوی مخالف حکومت از دیدگاه اسلام نامشروع محسوب می شوند.

بتاریخ ۱۴ حمل علمای دینی از ولایت های قندهار، هلمند، زابل و اروزگان به اتفاق مقامات شورای عالی صلح افغانستان و شورای علمای افغانستان در تالار غازی امان الله خان در شهر قندهار گرد هم آمدند.

این گردهمایی در حالی صورت گرفته که اقشار مختلف جامعه افغانستان بر ضد طالبان مظاهره کرده و از آنها می خواهند با پروسه صلح یکجا شده و خشونت شان علیه مردم ملکی را متوقف کنند.

گروه های ستیزه جو غیراسلامی محسوب می شوند

عبدالله اسحاقزی، یک عضو شورای علمای ولایت هلمند، گفت که همه گروه های ستیزه جو در افغانستان شورشی استند و برخلاف موازین اسلام عمل می کنند.

علمای دینی و مقامات افغانستان بتاریخ ۱۴ حمل در شهر قندهار گرد آمدند تا طالبان را به صلح تشویق کنند. [صفت الله ذاهدی]

علمای دینی و مقامات افغانستان بتاریخ ۱۴ حمل در شهر قندهار گرد آمدند تا طالبان را به صلح تشویق کنند. [صفت الله ذاهدی]

او به سلام تایمز گفت: «کشتن مسلمانان حرام است و گروه هایی که در برابر یک حکومت اسلامی می ایستند ستیزه جو می باشند.» او از جنگجویان پرسید: «شما برای کی می جنگید؟ قرآن و اسلام به شما این اجازه را نداده است. در قرآن و احادیث آمده است: برادران تان را نکشید.»

قیام الدین کشاف، رئیس شورای علمای افغانستان و عضو شورای عالی صلح، در این رویداد گفت: «اکنون همه علمای دینی و مردم افغانستان می دانند چه کسانی ستیزه جو استند. ما دیگر فریب نخواهیم خورد. دشمنان کشور مصروف جنگ با سربازان ما استند.»

او گفت: «صلح رُکن اسلام است. همه باید این را قبول کنند. آنان که این را قبول نکنند در واقع با اسلام و قرآن مخالفت کرده اند.»

کشاف گفت: «اگر دو طرف درگیر جنگ باشند و یکی به دیگری کند، شما باید با مظلومان که خواستار صلح است ایستاده شوید.»

فضل الحق فضلی، یک عضو شورای علمای ولایت قندهار، در این گردهمایی گفت: «بم گذاران انتحاری حمله می کنند و مردم ملکی را می کشند. آنها از راه الله منحرف شده اند و مسلمان نیستند.»

او طالبان را تشویق کرد: «بیایید و صلح کنید و دیگر برادران تان را نکشید. شما با کی می جنگید؟ همه کسانی که این جا استند مسلمان اند. اگر شما این را قبول نکنید خودتان از راه اسلام منحرف شده اید.»

وی گفت: «ما از برادران طالب مان می خواهیم از کشتار افغان های که در سرک ها راه می روند و مظنون به مشارکت با حکومت استند دست بکشند ... زیرا همه افغان ها برادرند.»

عبدالسلام احمدی، یک عالم دینی از ولایت زابل و عضو شورای علمای این ولایت، به سلام تایمز گفت: «طالبان در شاهراه ها مسافران را از بس بیرون آورده و آنان را بدون محاکمه به قتل رساندند که این امر خلاف مقررات اسلام است.»

او گفت:‌ «عمل طالبان برخلاف دین اسلام است. علمای دینی اقدامات آنها را تخلف از قرآن دانسته اند. همه اعمال آنان کارهای ستیزه جویان و شورشیان است و حکومت باید با آنها بجنگد.»

در جستجوی صلح

در ولایت قندهار نیز مانند سایر ولایت ها شورای عالی صلح، علمای دینی را مامور ساخته است تا در تلاش برای یکجا شدن جنگجویان طالب با پروسهء صلح با آنان صحبت کند.

اکرم خپلواک، مشاور رئیس جمهور اشرف غنی و رییس دارلانشای شورای عالی صلح افغانستان به اشتراک کننده گان گفت: «ما به شما مسؤولیت مطلق می دهیم تا هر جا که [جنگجویان] می خواهند با آنان مذاکره کنید.»‌

عبدالحمید اروزگانی، ملا امام مسجد مرکزی ولایت اروزگان و عضو شورای علمای این ولایت گفت: «علمای دینی همیشه تصمیماتی را در ارتباط با صلح اتخاذ کرده اند.»‌

او به سلام تایمز گفت: «طالبان که با حکومت اسلامی در جنگ استند، باید هر چه زودتر این مسیر را تغییر داده و صلح کنند. خارجی ها به کمک ما آمده اند. قرآن و قانون شریعت کمک آنان به مسلمانان در هر زمینه را مجاز کرده است.»‌

اروزگانی گفت: «آنان که با حکومت می جنگند،‌ مسلمانان نیستند. آنان نشان داده اند که همیشه بیگناهان را هدف قرار داده و شهید کرده اند.»‌

او گفت: «اگر طالبان صلح را نپذیرند حکومت باید اقدام کرده و با آنها بجنگد.»‌

عبدالخالق بالا کرزی، یکی از بزرگان قومی و از علمای دینی ولایت قندهار به سلام تایمز گفت: «همهء کسانی که اینجا جمع شده اند، از علمای دینی استند و همهء حرف های شان بر مبنای قرآن و حدیث می باشد.»‌

او گفت: «جنگجویان مسلمان نیستند؛ زیرا مخالف اسلام می باشند. طالبان باید صلح کرده و جنگیدن را متوقف کند.»‌

محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح ابراز امیدواری کرد که باشنده گان قندهار در آوردن صلح موفق شوند.

او در این گردهمایی گفت: «صلح طلبی به معنای تسلیم شدن به طالبان نیست، بلکه به معنای داشتن یک زنده گی صلح آمیز است.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500