تحلیل

روسیه در اندیشه سانسور فلم ناخوشاید مربوط به جنگ افغانستان

خبرگزاری فرانسه و سلام تایمز

یک تصویر گرفته شده از «برادری» قوای شوروی را در افغانستان نشان می دهد.

یک تصویر گرفته شده از «برادری» قوای شوروی را در افغانستان نشان می دهد.

مسکو -- روسیه به مسدود کردن انتشار یک فلم درباره حضور قوای شوروی در افغانستان می اندیشد. برخی می گویند که این فلم غیروطن پرستانه است، در حالی که کارگردان فلم تاکید دارد روایت صادقانه از این جنگ ویرانگر را بازگو کرده است.

فلم «برادری» که قرار است توسط یکی از شعب محلی شرکت والت دیزنی پخش شود، اختلافات فاحش در لحن اش با فلم های معروف میهن پرستانه اخیر مانند «پل کریمه، ساخته شده با عشق» دارد. تعداد از جمهوری های سابق شوروی به دلیل قصد بشدت پروپاگندای آن فلم حاضر به پخش آن نشدند.

فلم «برادری» که توسط دایرکتور روس پاول لانگین ساخته شده،‌ عساکر شوروی را در آخرین ماه های جنجالی جنگ شوروی با افغانستان طی سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ نشان می دهد که مست می شوند و غارت می کنند. در این جنگ بالغ بر ۱۴۰۰۰ عساکر شوروی جان شان را از دست دادند.

ابتدا قرار بود این فلم بتاریخ ۱۸ حمل، یعنی زمانی که روسیه هر سال پیروزی اش بر نازی ها در جنگ دوم جهانی با یک رژٰه عظیم نظامی در میدان سرخ جشن می گیرد، اکران شود.

لاشه یک چرخبال دوران شوروی بتاریخ ۱۶ دلو در سریچه، ولایت پنجشیر افغانستان در شمال کابل دیده می شود. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

لاشه یک چرخبال دوران شوروی بتاریخ ۱۶ دلو در سریچه، ولایت پنجشیر افغانستان در شمال کابل دیده می شود. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کهنه سربازان و سایر اشتراک کننده گان بتاریخ ۲۴ دلو در مسکو و در یک مراسم ۳۰امین سالگرد خروج قوای شوری از افغانستان سان می بینند. [الکساندر نمنوف/ خبرگزرای فرانسه]

کهنه سربازان و سایر اشتراک کننده گان بتاریخ ۲۴ دلو در مسکو و در یک مراسم ۳۰امین سالگرد خروج قوای شوری از افغانستان سان می بینند. [الکساندر نمنوف/ خبرگزرای فرانسه]

مگر کهنه سربازان و اقارب کسانی که در جنگ افغانستان کشته شده اند و می گویند این فلم به آنها که جنگیده اند، اهانت می کند، موجب شده اند تغییر ایجاد شود.

بتاریخ ۲۶ حمل یلینا رودسکایا، نماینده بازاریابی شرکت دیزنی در روسیه، به آژانس های روسی گفت که این فلم طبق توافق با وزارت فرهنگ یک روز دیرتر از زمان برنامه زیری شده اصلی اکران می شود.

همچنان سایت روسی زبان رسمی دیزنی نیز روز ۱۹ ثور را بحیث تاریخ اکران این فلم اعلام کرده است.

بوریس گروموف، قومندان سابق قوای اصلی شوروی در افغانستان، در نامه ای به وزارت فرهنگ که فلم های نمایش داده شده در سینماها را کنترول می کند، این فلم را محکوم کرد.

وی نوشت که این «یک نمونه از روس هراسی سیاه کلاسیک» است.

وی افزود که «برادری» نیروهای شوروی را بحیث «مشتی افراد منحرف، دزد، غارتگر، قاتل، و بدون صداقت» به تصویر می کشد.

گروموف، ریاست یک انجمن متشکل از بیش از ۱۰۰۰۰ کهنه سرباز را بر عهده دارد که آنها تقاضا دارند که وزارتخانه متذکره مجوز نمایش این فلم را لغو کند.

ایگور موروزوف، معاون ریاست کمیته علوم، معارف، و فرهنگ مجلس اعلای پارلمان که یکی دیگر از جنگجویان سابق است، به خبرگزاری فرانسه که لانگین «یک فلم غیروطن پرستانه ساخته که جوانان را از خدمت در اردو می ترساند. »‌

وی گفت که این فلم «نیروهای ما را در حال غارت کاروان ها، جنگیدن، و صرف مشروبات در گوشه هر سرک نشان داده است.» این فلم «به خاطره کشته شده گان شوروی صدمه زده» و «تصویر کشور را مخدوش می کند

این جنگ با خروج فضاحت بار مسکو از کشور خاتمه یافت و در آن زمان حتی توسط خود رهبران شوروی بحیث یک شکست در سیاست خارجی محکوم شد.

کاهش آزادی بیان

خشم عمومی نسبت به فلم شدیدالحن لانگین پس از سال ها کاهش آزادی بیان تحت حکومت رئیس جمهور ولادمیر پوتین اتفاق افتاده است. رژیم پوتین از مدت ها پیش خفقان را بر روزنامه و شبکه های تلوزیونی مستقل را اعمال کرده و حالا ظاهرا انترنت هدف بعدی سانسورهای روسیه است.

طی ماه های حوت و حمل کرملین اقدام به محدود کردن آزادی بیان در انترنت کرد.

به گزارش رویترز، در ماه حمل، مجلس سفلی پارلمان [روسیه] پیش نویس قانونی را تصویب کرد که در صورت تبدیل شدن به قانون «تسلط مسکو بر بخش انترنت را افزایش خواهد داد.»

به گزارش «پروژه گزارش جنایات سازمان یافته و فساد»، پوتین در ماه حوت یک قانون را امضا کرد که به موجب آن مطاللب انترنتی با بی احترامی گستاخانه» نسبت به «جامعه، حکومت، علائم رسمی کشور، و قانون اساسی روسیه» ممنوع می باشد.

نوع جدیدی از سانسور

مقامات فرهنگ روسیه کوشش ها برای تامین بودجه و ترویج سینمایی که تاریخ شوروی بشمول جنگ جهانی دوم، را به شکل مثبت به تصویر می کشد، را بالا برده اند.

فلم های دیگر که اخیرا با هزینه حکومت ساخته شده، پیروزی های ورزشی و رقابت فضایی را برجسته کرده و جلوه مثبت از جداسازی غیرقانونی کریمه را به نمایش گذاشته است.

سال پار وزارت فرهنگ پخش کمیدی سیاه «مرگ استالین» ساخته نویسنده و کارگردان بریتانیایی آرماندو لانوچی را ممنوع کرد.

امسال مدیر یک مجموعه کمیدی روسی درباره در جریان اشغال لنینگراد در جنگ جهانی دوم ترجیح داد بعد از ابراز خشم قانونگذاران به جای درخواست مجوز پخشس سینمایی، فلم اش را در انترنت نمایش دهد.

لانگین فلم «برادری» به خبرگزاری فرانسه گفت که او «از بابت این نوع جدید سانسور از پایین» به رهبری گروه های بانفوذ کهنه سربازان -- و نه مقامات وزارت فرهنگ -- متحیر شده است.

او گفت: «من می خواستم یک فلم صادقانه برای جوانان بسازم تا آنها بتوانند با کسانی که در دل آن جنگ از بین رفته بودند، همذات پنداری کند.»

لانگین تاکید کرد که ایده این فلم از سوی یک نیکولای کابالیوف، رئیس سابق سرویس امنیت فدرال روسیه، که در بخش هایی از جنگ حضور داشت، به او منتقل شده بود.

لانگین گفت که کابالیوف کمی قبل از مرگ اش که همین ماه در سن ۶۹ سالگی روی داد، «به من به خاطر نتیجه کارم تبریک گفت و این فلم را تایید کرد.»

وی افزود: «ما باید از خوب جلوه دادن تاریخ مان دست برداریم و درباره زخم های به جای مانده از جنگ در افغانستان و چچن حرف بزنیم.»

رنگ آمیزی دوباره تاریخ

خشم عمومی بر سر پخش فلم اندک زمانی پس از ۳۰امین سالگرد خروج شوروی از افغانستان در ماه دلو اتفاق افتاده است.

بعض از جنگجویان سابق کوشش کرده اند آن برهه تاریخی دردناک را با تکیه بر منافع امنیت ملی متفاوت جلوه دهند.

پوتین در سال ۲۰۱۵ ظاهرا از این مداخله حمایت کرده و گفت که رهبران شوروی کوشش داشتند تا با «تهدیدات واقعی» مقابله کنند، اما با این وجود او به وجود اشتباهات بسیار اعتراف کرد.

در اواخر ماه جدی کمیته دفاع پارلمان روسیه از پیش نویس یک قطعنامه حمایت کرده بود که گفته بود نیروهای شوروی به نیروهای افغان در مبارزه با «گروه های تروریستی و افراطی» کمک کردند.

با این حال پیش نویس این قطعنامه هنوز در یک جلسه با حضور اعضاء به رای گذاشته نشده و این نشان دهنده تردید مقامات برای بازنگری رسمی این فصل دردناک است.

ایرینا شکرباکوا، یکی از بنیانگداران سازمان یادبود، که یک سازمان حقوق بشری روسی است، در ماه دلو به خبرگزاری فرانسه گفت که همزمان تنش های فزاینده با قدرت های غربی در سال های اخیر «روسیه گذشته خود بحیث شوروی را احیاء می کند تا مخالفت جدید خود با غرب را توجیه کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500