جنایت و عدالت

طالبان از یک دهقان معیوب بخاطر ندادن عشر در سرپل سر بریدند

گزارش از هدایت الله

یک دهقان به تاریخ ۳۱ حمل در مزرعه اش در ولایت بدخشان با بیل قلبه می کند. طالبان در این ماه یک دهقان معیوب را در ولایت سرپل بخاطر نه پرداختن عشر کشتند. [شریف شایق/ای اف پی]

یک دهقان به تاریخ ۳۱ حمل در مزرعه اش در ولایت بدخشان با بیل قلبه می کند. طالبان در این ماه یک دهقان معیوب را در ولایت سرپل بخاطر نه پرداختن عشر کشتند. [شریف شایق/ای اف پی]

کندز -- به گفته مقامات محلی، جنگجویان طالب در اوایل این ماه یک دهقان ۵۰ ساله را در یک رویداد در ولایت سرپل پس از تیرباران کردن مرگبار اش سر برید.

نقیب الله دقیق ولسوال سانچارک گفت، طالبان به تاریخ ۱۳ اسد یک دهقان را که معلولیت داشت پس از ربودن او دو هفته قبل از ولسوالی متذکره سر برید.

دقیق به تاریخ ۱۵ اسد گفت، «نام این مرد ۵۰ ساله نور احمد بود. او از قریه مسجد سبز این ولسوالی بود.»

وی گفت، «باشنده گان ولسوالی سانچارک جسد این مرد را در قریه گاجوا یافتند و به خانواده اش تسلیم دادند.»

باشنده گان ولسوالی سانچارک به تاریخ ۱۴ اسد در قریه مسجد سبز بخاطر به خاک سپاری نوراحمد میرزایی، کسی را که طالبان پس از رد کردن عشر به ضرب گوله به قتل رساندند گردهم آمدند. [رسانه های اجتماعی]

باشنده گان ولسوالی سانچارک به تاریخ ۱۴ اسد در قریه مسجد سبز بخاطر به خاک سپاری نوراحمد میرزایی، کسی را که طالبان پس از رد کردن عشر به ضرب گوله به قتل رساندند گردهم آمدند. [رسانه های اجتماعی]

ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل گفت، میرزایی بخاطر ندادن عشر به طالبان کشته شد.

او گفت، این قتل بی رحمی اخیر طالبان در برابر غیرنظامیان در ساحه متذکره می باشد.

وی علاوه کرد، «طالبان در ماه گذشته چهار دهقان را بخاطر ندادن عشر و زکات یا دیگر تادیه های غیرقانونی به قتل رساندند.»

امانی گفت، «طالبان نخست این مرد معلول را از مزرعه اش برد و او را به مدت دو هتفه قبل از اینکه او را به ضرب گوله بقتل برسانند و سر بزنند توقیف کردند.»

اسدالله خرم یک عضو شورای ولایتی سرپل قتل این مرد بی گناه را که اقارب وی می باشد تقبیح نمود.

او گفت، «نوراحمد یک چشم و یک پاهش را در یک انفجار بمب در سال ۱۳۷۶ از دست داد و صحت روانی او نیز خوب نبود. طالبان به ضرب۲۲ مرمی او را کشتند و سپس سرش را از تن جدا کردند.»

وی علاوه نمود، «این مرد شش طفل خورد سال داشت و اکنون خانواده اش بدون سرپرست [نان آور] باقی مانده است.»

بزور گرفتن پول و اسارت

یک تعداد از بزرگان قومی در ولایت سرپل گفتند، طالبان از باشنده گان بزور پول می گیرند و آنها را در زندانهایشان بخاطر ندادن عشر توقیف می کنند.

محمد اکبر یک باشنده شهر سرپل مرکز ولایت سرپل که از گرفتن تخلص اش خودداری کرد گفت، «هر سال طالبان بالای افغانها خصوصآ دهقانان ظلم روا میدارند. طالبان از آنها بزور عشر می گیرند و پول آن را در تجهیز کردن خود شان بخاطر مبارزه در برابر مردم و حکومت مصرف می کنند.»

یک بزرگ قومی ۶۲ ساله گفت، «طالبان زندانهای شخصی دارند جایکه آنها افغانها را بنابر دلایل مختلف نگهداری می کنند.»

غلام صدیق خیرخواه یک کسبه کار ۳۴ ساله شهر سرپل گفت، باشنده گان از کشتار افراد ملکی بی گناه توسط طالبان به تنگ آمده اند.

او گفت، «خداوند صلح پایدار را بزودی در کشو ما بیاورد تا اینکه ما بتوانیم از ظلم این تروریست ها رهایی یابیم. این جنایتکاران هر روز جوانان، اطفال، زنان، خواهران و حتی بزرگان ما را بنابر دلایل گوناگون به قتل میرسانند.»

او گفت، «ما امسال شاهد یک حمله مرگبار در ولایت سرپل بر غیرنظامیان بودیم که در آن حتی اطفال جان های شان را از دست دادند.»

او گفت، «ما تا کی منتظر باشیم و کشتار بی رحمانه افراد بی گناه توسط این گروه دست نشانده را تماشا کنیم؟ ما باید در برابر آنها ایستاد شویم و از آنها انتقام شهدای خود را بگیریم.»

جواب بالمثل

مقامات می گویند، حکومت و نیروهای محلی دارد کار می کنند تا در برابر طالبان مبارزه کنند و این گروه جنگجوی را شکست دهند.

به گفته محمد حنیف رضایی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغان، اعضای گروه طالبان به تاریخ ۲۱ سرطان سه دهقان را به بسیار بی رحمی به رگبار بستند و خرمن یکی از آنها را آتش زدند‍‍. طالبان این کار را بعد از آن انجام دادند که آنها از دادن عشر و زکات در قریه شیر آباد واکورک که مربوط مرکز ولایت سرپل است خودداری کردند.

نورآقا فیضی سخنگوی قوماندانی امنیه سرپل به تاریخ ۲۵ سرطان به خبرنگاران گفت، «نیروهای خیزش های مردمی اعضای گروه طالبان را که سه دهقان را کشتند شکست دادند.»

او گفت، «طالبان تلفات داشتند اما ما جزئیات در دست نداریم.»

امانی سخنگوی والی سرپل گفت، نهاد های امنیتی دارد اقدام می کنند تا این گروه جنگجوی را شکست بدهند.

او گفت، «نیروهای امنیتی ما بشمول اردو، پولیس ملی، ریاست امنیت ملی و پولیس محلی عملیات های مشترک را بخاطر دور راندن این گروه از ولسوالی های گوناگون ولایت سرپل راه اندازی نموده اند.»

او گفت، «این عملیات ها در چندین مراحل در مرکز ولایت و دامنه های ولسوالی های مختلف ولایت سرپل خصوصآ در سانچارک دارد انجام می شوند و این عملیات ها تا زمانیکه شورشیان از مرکز و ولسوالی های سرپل محو نشوند ادامه خواهند داشت.»

امانی علاوه نمود، «نیروهای ما این عملیات ها را با بسیار دقت و احتیاط انجام میدهند تا از هر گونه تلفات و خسارات ملکی جلوگیری شود.»

او گفت، «باالعکس، طالبان در جنگ علیه حکومت از باشنده گان و خانه هایشان به حیث سپر استفاده می نمایند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500