حقوق زنان

ملل متحد از مبارزه حکومت افغان با خشونت علیه زنان ستایش کرد

ای اف پی

در تصویر، زنان افغان از تیم واکسیناسیون فلج اطفال دیده می شوند که، به تاریخ ۲۲ میزان در جریان یک کمپاین واکسیناسیون در هرات با هم قدم می زنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

در تصویر، زنان افغان از تیم واکسیناسیون فلج اطفال دیده می شوند که، به تاریخ ۲۲ میزان در جریان یک کمپاین واکسیناسیون در هرات با هم قدم می زنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

کابل -- مأموریت همکاری ملل متحد در افغانستان (یوناما) به روز دوشنبه (۴ قوس) از حکومت افغان و سارنوالان برای افزایش تلاش ها راجع به محکوم کردن عاملان تجاوز و آزار جنسی، ستایش کرد و در عین حال مقامات را ترغیب کرد که برای مقابله با خشونت علیه زنان اقدامات بیشتری در کشور انجام دهند.

یوناما روز دوشنبه در اعلامیه ای با عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان گفت، «انجام دادن این کار نشان می دهد که چنین رفتاری جنایتکارانه و غیرقابل قبول است.»

موضوع رعایت امسال پایان دادن به خشونت و تجاوز جنسی است، که یک مشکل بزرگ در افغانستان است و بسیاری از زنان به دلیل جنسیت خود هنوز هم بطور معمول با بدرفتاری و تجاوز روبرو هستند.

تادامیچی یاماموتو، رئیس یوناما گفت، «معافیت کنونی از مجازات و عادی شدن فراگیر خشونت جنسی و جنسیتی باید پایان یابد.»

الیتا میلر، رییس اداره زنان ملل متحد در افغانستان گفت، باید کار بیشتری انجام شود و گفت که حکومت باید قانونی را با هدف کاهش خشونت علیه زنان بازنگری کند.

میلر گفت، «ما از حکومت می خواهیم كه تلاش های خود را برای تطبیق كامل قانون و پایان دادن به مصؤنیت از مجازات برای انجام دادن جنایات خشونت آمیز علیه زنان و دختران، افزایش دهد.»

افزایش در خشونت علیه زنان

بر اساس تحقیقات منتشر شده در آخر هفته توسط کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، میزان خشونت علیه زنان در ماه های اخیر افزایش یافته است.

این کمیسیون ۲۷۶۲ حادثه را در دوره حمل - سنبله ثبت کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸.۲٪ افزایش یافته است.

بیشترین حادثات (۳۷.۷٪) به شکل خشونت کلامی یا روانی بوده اند، در حالی که بدرفتاری فزیکی ۲۶٪ از تمام موارد را تشکیل کرده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر کمیسیون جهانی، ارزیابی تنها ۱۲۳ مورد خشونت جنسی را انجام داده است که احتمالاً فقط یک کسر جزئی از تعداد حوادث واقعی است، زیرا بسیاری از خانم ها از روی ترس شکایت نمی کنند.

هیدر بار، از اداره نظارت بر حقوق بشر گفت، گزارشگری کمتر از واقعیت راجع به خشونت علیه زنان مشکلی است که تقریباً در هر کشور وجود دارد.

بار به ای اف پی گفت، اما در افغانستان، چنین گزارشگری به دلیل مجموعه ای از عوامل، به شمول واکنش ضعیف نظام عدلی، کمبود افسران زن پولیس، عدم دسترسی به سرپناه برای زنان و دخترانی که نیاز به فرار از تجاوز دارند .. [و فقدان] سایر ترتیبات محافظتی از قربانیان خشونت، «وخیم» است.

در حالی که زنان از زمان طالبان دستاوردهای چشمگیری داشته اند، آنها هنوز هم مورد اعتقادات تبعیض جنسیتی عمیقی قرار می گیرند که در سراسر افغانستان جریان دارند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اولترازهمه قتل هایکه بین احزاب و دوگروه یعنی دولت وطالب جریان دارد به یک صلح پایداروامنیت در سراسرکشورتأمین شودوریشه فسادازبین برود بازآزار واذیت جنسی وخشونت بازنان کارساده خواهدبود

پاسخ