امنیت

نیروهای افغان ولسوالی خم آب را که از سال ۱۳۹۷ بدینسو در تصرف طالبان بود، آزاد کردند

گزارش از هدایت الله

در این تصویر بدون تاریخ، نیروهای افغان در جریان یک عملیات نظامی در یک مکان نامعلوم در شمال افغانستان دیده می شوند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین]

در این تصویر بدون تاریخ، نیروهای افغان در جریان یک عملیات نظامی در یک مکان نامعلوم در شمال افغانستان دیده می شوند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین]

کندوز -- نیروهای افغان در یک عملیات مشترک به تاریخ ۲۱ حمل، ولسوالی خم آب ولایت جوزجان را از طالبان، که در سال ۱۳۹۷ این منطقه را تصرف کرده بودند، آزاد کردند.

عبدالمعروف آذر، سخنگوی والی جوزجان گفت، عملیات تصفیوی هنوز در حال انجام است زیرا هوای سخت باعث بطی شدن پیشرفت آنها شد و افزود که تلاشی های خانه به خانه در حالی پیش می رود که جنگجویان طالب در تعدادی از خانه های باشنده گان محلی پنهان شده اند.

آذر به تاریخ ۲۵ حمل (دوشنبه) گفت، در این عملیات ۳۱ جنگجوی طالبان به شمول ملا عبدالرحیم معروف به چوپان کشته، و ۲۴ نفر دیگر زخمی شده اند.

در آخرین جنگ، نیروهای افغان یک حمله طالبان را روز پنجشنبه (۲۸ حمل) در ولسوالی خم آب دفع کردند، که باعث کشته شدن دست کم هفت نفر جنگجویان و زخمی شدن چهار نفر دیگر شد.

آذر گفت، به دلیل ترس از طالبان، بیش از ۱۰۰ خانواده از ولسوالی خم آب به ولسوالی قرقین، روستاهای همجوار و شبرغان مرکز ولایتی نقل مکان کردند.

وی افزود، شهرکی به نام مهاجرین در شبرغان تأسیس شده است که خانواده های متأثرشده از جنگ ممکن است به طور مؤقف سکونت کنند.

آذر افزود، «اکنون، باشنده گان بیجا شده براثر جنگ از ولسوالی های مرادیان، درزآب، خم آب، قوش تپه و منگجک در این شهرک زندگی می کنند. آنها پس از عادی شدن امنیت در منطقه شان، به خانه های خود باز خواهند گشت.»

اخاذی طالبان

روزی مراد، یکی از باشنده گان محلی گفت، طالبان یک نوع سیستم مالیاتی را در ولسوالی خم آب ایجاد کردند.

مراد گفت، «طالبان، مردم کاروباری، تجار، دهقانان، فروشندگان قالین و ماهیگیران را مجبور کردند که به آنها عشر و زکات بدهند.»

وی گفت، مردم ملکی غیر از دادن پول به طالبان چاره ای نداشتند.

حاجی حفیظ الله، یک ریش سفید از ولسوالی خم آب که همراه خانواده خود به شبرغان، مرکز ولایتی نقل مکان کرده است گفت، «خانه ای که چهار مرد متاهل [همراه همسران خود] در آن زندگی می کردند هرکدام باید ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ افغانی (۶.۵ الی ۱۳ دالر) در ماه به طالبان بدهند.»

وی گفت، «طالبان تاجران و دکان دارانی را که در این ولسوالی صاحب زمین بودند، وادار کردند تا مالیات ماهانه به آنها بپردازند؛ در غیر این صورت، زمین آنها ضبط می شد.»

حفیظ الله گفت که اکنون که نیروهای امنیتی افغان کنترل را دوباره به دست آورده اند، آماده بازگشت به ولسوالی خود می شود.

احیای مجدد

بابر ایشچی، رئیس شورای ولایتی جوزجان گفت، فعالیت های انکشافی و احیا در زمان کنترل طالبان در این ولسوالی متوقف شده بود.

ایشچی گفت، «در زمان حکومت طالبان، مردم به برق، کلینک های صحی، سرک ها، پل ها، پلچک ها و سایر امکانات دسترسی ناچیزی داشتند.»

ایشچی از دولت خواست که بعد از دوباره گرفتن این ولسوالی خم آب از طالبان، خدمات اساسی را در این ولسوالی فراهم کند.

عبدالقادر مالیه، سرپرست ولایت جوزجان گفت، فعالیت های احیا و انکشاف پس از آن از سرگرفته خواهند شد که تمام مناطق ناامن ولسوالی خم آب توسط سربازان از طالبان تصفیه شوند.

وی افزود، «عملیات تصفیوی در روستاها و در طول مسیر به ولسوالی خم آب در حال انجام است و به زودی مناطق باقی مانده نیز تصفیه خواهند شد.»

وی گفت، «اگرچه برخی از کارهای [بازسازی]، که کافی نیست، در این ولسوالی انجام داده شده است، اما ما به رسیدگی به نیازهای باشنده گان شروع کرده ایم.»

محمد حنیف رضایی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغان گفت، «پس از پایان عملیات های تصفیوی و تلاشی در روستاهای ولسوالی خم آب، ما پوسته های جدیدی را برای جلوگیری از برگشت دوباره شورشیان ایجاد خواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغان مظهر اراده مردم افغانستان است. آنها واقعاً نشان دادند که آنها نترس هستند و قهرمان هستند و میتوانند که دشمنان این سرزمین را نیست و نابود نمایند. برای این نیرو های از بارگاه ایزد متعال موفقیت های مزیدی خواهانم.

پاسخ

ولسوالی خم آب ولایت جوزجان یکی از ولسوالی های سترتیژیک و مهم است که طی چند سال در تصرف طالبان بود. دوباره تصرف کردن این ولسوالی طالبان را در ولایت جوزجان تضعیف خواهد کرد. ما از حکومت تقاضا می کنیم که طالبان را از ساحات دیگری این ولایت نیز دور نماید تا ولایت جوز جان امن شود و کار های عمرانی و انکشافی در این ولایت آغاز گردد.

پاسخ

زنده باد نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغان که همیشه در برابر دشمن ایستاد هستند و آنها را شکست دادند. آنها قهرمانان واقعی کشور هستند بخاطریکه آنها برای حفظ اراضی کشور و نوامس میلی می جنگنند و جان های شرین شان در این راه از دست میدهند.

پاسخ

ما بر نیرو های دفاعی و امنیتی خود باور داریم. انها میتوانند که هم گروه های تروریستی را در افغانستان شکست دهند در صورتی که آنها درست اکمال شود. دست آورد های نیرو های امنیتی افغان در یک سال گذشته قابل ستایش اند. آنها چندین ولسوالی را که طالبان تصرف کرده بودند و طی چندین سال در تصرف خود داشتند دوباره بتصرف خود آوردند. باید همه سربازان و افسران که در دوباره تصرف کردن ولسوالی های کشور از طالبان نقش داشتند باید برای شان ترفیع فوق العاده داده شود و برای شان جایزه پول نقد داده شود. تا این نیرو ها تشویق شود و بیشتر ساحات را از دشمن بگیرند.

پاسخ

اردو ملی افغانستان این قهرمانان تاریخ افغانستان استند، وافتخار وطن ما که همیشه پرچم پیروزی را بلند داشتن و برضد تروریست ها و طالبان وحشی که کشتاری صدهاهزار هم وطن، جوانان و مردم بیگناه ملکی به دوش شان است و تا افغان های صادق زنده استند این وحشی و نوکران پاکستانی را نمیبخشند.

پاسخ