امنیت

'خیانت' طالبان باعث تخریب شدن تأسیسات بندر در کلیفت شد

گزارش از هدایت الله

این تصویر بدون تاریخ، تخریب باقی مانده توسط طالبان در بندر کلیفت، ولایت جوزجان را نشان می دهد. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین]

این تصویر بدون تاریخ، تخریب باقی مانده توسط طالبان در بندر کلیفت، ولایت جوزجان را نشان می دهد. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین]

کندوز -- مقامات می گویند که نیروهای افغان پس از بیرون راندن طالبان از منطقه بندر کلیفت در ولایت جوزجان، اثرات ویرانی را دریافتند.

به گفته مقامات نظامی، نیروهای امنیتی بندر کلیفت را که در ۲۰ کیلومتری ولسوالی قرقین در مرز با ترکمنستان موقعیت دارد، از طالبان طی عملیاتی به تاریخ ۲۹ حمل به دست گرفتند. این منطقه به مدت دو سال تحت کنترل طالبان بوده است.

تورن محمد حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغان مستقر در مزارشریف گفت، «طالبان قصد داشتند حملاتی را بالای نیروهای امنیتی افغان در مربوطات بندر کلیفت انجام دهند.»

رضایی گفت، پس از آنکه سربازان از برنامه طالبان مطلع شدند، آنها تصمیم گرفتند که این عملیات را برای بیرون کردن شورشیان از این منطقه آغاز کنند.

به گفته مقامات افغان، در جریان دو سال اداره طالبان بر بندر کلیفت، این جنگجویان خط لوله گاز -- که در یک تصویر بدون تاریخ نشان داده شده است -- را قطع کردند و آنرا به عنوان ضایعات فروختند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین]

به گفته مقامات افغان، در جریان دو سال اداره طالبان بر بندر کلیفت، این جنگجویان خط لوله گاز -- که در یک تصویر بدون تاریخ نشان داده شده است -- را قطع کردند و آنرا به عنوان ضایعات فروختند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین]

رضایی گفت، «وقتی نیروهای ما وارد این بندر تجارتی شدند، دریافتند که طالبان تمام املاک بیت المال را در کارخانه نفت و گاز تخریب کرده اند که این خیانت است.»

تخریب وحشیانه

وی گفت، «طالبان تأسیسات ذخیره نفت و گاز، ساختمانهای اداری و تجارتی و سایر املاک موجود در بندر و همچنان خط لوله گاز را که آنها به عنوان ضایعات فروخته اند، نابود کرده است.»

دگرمن حامد سیفی، فرمانده کندک ۱ فرقه مرزی قول اردوی شاهین گفت، با تخریب کردن تأسیسات عامه، طالبان خیانتی را مرتکب شده و یک بار دیگر آنچه را که واقعاً هدف آنها است، به نمایش گذاشتند.

سیفی در مراسم دوباره بدست آوردن بندر کلیفت گفت، «تمام تأسیسات در این بندر نابود شده است و می بینید که هیچ چیزی نمانده است که آسیبی ندیده باشد.»

وی گفت، «فقط تصور کنید که این گروه بی رحم قصد دارد چه کارهایی را انجام دهد و چگونه این گروه توقع دارد که بر مردم شجاع افغانستان حکومت کند. آسیب رساندن به املاک عامه طبق هیچ قانونی مجاز نیست.»

رضایی گفت، پس از آنکه سربازان این بندر را دوباره بدست آوردند، نیروهای کافی را برای محافظت از این ساحه استراتیژیک در آنجا مستقر کردند.

وی گفت، «خوشبختانه سفارت آلمان آمادگی خود را برای بازسازی این تأسیسات در بندر کلیفت نشان داده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان برای مردم به یک گروه رنج و عذاب مبدل شده اند. آنها با جاگذاری ماین در زیر پل‌ها و پلچک‌ها، جاده‌ های را به شاهراه‌ خطرناک برای مردم افغانستان تبدیل کرده ‌اند. شما به جاده کابل کندهار و کندهار هرات نگاه کنید که این سرک از اثر ماین گذاری توسط طالبان در یک وضعیت خیلی بدی قرار دارند. روزانه بخاطر خراب بودن سرک، چندین حادثات ترافیکی صورت می گیرد و باعث کشته شدن دها مسافرین می گردد.

پاسخ

طالبان برای نابودی و ویرانی افغانستان گماشته شده اند. هیچ هدفی دیگری بای تشکیل طالبان نیست. آنها بخاطر این گماشته شده که در افغانستان یک حکومت قوی شکل نگیرد و افغانستان همیشه محتاج کشور های بیرونی خصوصاً پاکستان باشد. پاکستان میخواهد که افغانستان صوبه پنجم پاکستان باشد. از این جهت برای طالبان هر روز دستور می دهند تا همه تاسیسات را تخریب نمایند که برای خود کفایی افغانستان مفید اند. پاکستان طی چهال سال گذشته در امور داخلی افغانستان مداخله می کنند و آرزوی آن را در سر دارد که افغانستان جزء خاک پاکستان شود.

پاسخ

تخریب زیرساخت‌ها و وارد کردن زیان‌ های اقتصادی به مردم یکی از اهداف گروه‌های تروریستی است. آنان در کشتار بی ‌رحمانه غیرنظامیان، غارت و ویرانی زیرساخت‌ ها، موزیم، آثار فرهنگی و تمدنی را نیز در کارنامه‌ های خود دارند. طالبان در بیست سال نشان دادند که در جنگ آشکارا با مردم، تمدن و پیشرفت کشور به سر می‌برند. لعنت بر این گرهی شیطانی.

پاسخ

طی بیست سال، طالبان صد ها تاسیسات عام المنفعه را تخریب کردند. باید مردم در حفاظت از تاسیسات عامه و زیرساخت‌ها در کنار نیروهای امنیتی افغانستان قرار داشته باشند تا دشمنان این کشور دیگر نتوانند خساراتی را به تاسیسات عامه وارد نمایند. اگر مردم از تاسیسات شان حفاظت نکنند، حکومت نمیتوانند به تنهایی از آن نگهداری کنند. همه مردم کشور باید برعلیه این گروه وحشی بسیج شوند و آنها را از مناطق شان دور نمایند.

پاسخ

تخریب زیرساخت‌ها برای طالبان یک هدف است. طالبان همیشه تلاش می کنند تا تاسیسات را تخریب کنند که به افغانستان نفع می رسانند و برای خود کفایی افغانستان مثمر است. زیرا اگر افغانستان خود کفا شد، باز افغانستان از وابسته گی پاکستان خلاص می شود و برای پاکستان ضربه اقتصادی وارد می گردد. طالبان تنها در یک ماه، بیش از یک میلیارد افغانی به مردم و حکومت افغانستان ضربه اقتصادی وارد می کنند. از دست طالبان نه مردم تجار روز خوبی دارند ونه هم مردم عادی روز خوبی دارند.

پاسخ