کسب و کار

تجارت با ازبکستان از طریق بندر حیرتان افزایش یافته است

گزارش از محمد قاسم

یک کرین به تاریخ اول جوزا تولیدات افغانی را در بندر حیرتان افغانستان در سرحد با ازبکستان به داخل کانتینرها بار می کند. [شبکه های اجتماعی]

یک کرین به تاریخ اول جوزا تولیدات افغانی را در بندر حیرتان افغانستان در سرحد با ازبکستان به داخل کانتینرها بار می کند. [شبکه های اجتماعی]

کندز -- تاجران افغان و مقامات محلی می گویند که مبادلات وارداتی و صادراتی از طریق بندر حیرتان ولایت بلخ در سرحد بین افغانستان و ازبکستان بعد از ۱۰ ماه کاهش، افزایش یافته است.

عبدالستار رشید رئیس عمومی بندر حیرتان گفت، «حجم صادرات ما بسیار خوب است، در عین حال ما روزانه به تعداد ۱۲۰ الی ۱۴۰ واگن قطار اجناس مختلف را از ازبکستان وارد می کنیم

وی گفت، «تاجران افغان قالین ها، شیرین بیان، بته های طبیعی، میوه های خشک و میوه های مغز دار مانند، بادام، کاجو، کشمش و سبزیجات را صادر می کنند. در عین حال، افغانستان مواد غذایی مانند آرد، برنج، روغن، سیخ گول و سایر اقلام ضروری را وارد می کند.»

وی گفت، «تاجران افغان همه روزه از چهار تا پنج تیلر اجناس را که از تعرفه معاف هستند از سرحد به خارج می فرستند. ما تلاش می کنیم تا حجم صادرات خود را از این بیشتر بسازیم.»

رشید گفت، در بندر حیرتان هیچ گونه محدودیت در مقابل صادرات و واردات روزانۀ اجناس تجارتی و جود ندارد.

شیراحمد سپاهی زاده، آمر بخش پارک های صنعتی ریاست تجارت و صنایع بلخ گفت، «ما از ماه اسد سال گذشته بدینسو از طریق بندر حیرتان، ۶۴۰۰۰۰ تون کچالو، پیاز، شیرین بیان، قالین، گلیم، کنجد، بذر کتان، پنبه و پوست حیوانات را صادر کرده ایم.»

وی گفت، «در ماه های اخیر حجم صادرات از طریق این بندر ۸۲٪ افزایش یافته است. قبل از این به دلیل جنگ و نا امنی مقدار صادارات ما به این اندازه نبود

به نقل از ادارۀ خدمات سرحدی حیرتان که از بارگیری، تخلیه و ذخیره سازی اجناس تجارتی در این بندر نظارت می کند، عواید دولت در کنار افزایش تجارت بین افغانستان و ازبکستان، نیز افزایش یافته است.

علی جان عمری رئیس این اداره گفت، «عواید روزانۀ این اداره که به خزانۀ دولت سرازیر می شود در سال های گذشته یک میلیون افغانی (۱۱۰۰۰ دالر) بود، اکنون به بیشتر از ۳ میلیون افغانی (۳۴۰۰۰ دالر) رسیده است.»

وی گفت، «نظارت قوی بر معاملات تجارتی، جلوگیری از فساد و فراهم ساختن تسهیلات به شرکت های بزرگ باعث افزایش عواید گردیده است.»

عمری از آن عده سرمایه گذاران و تاجران که کشور را ترک کرده اند خواست تا به کشور خود بازگشته و دربازسازی و انکشاف افغانستان سرمایه گذاری کنند.

امیدواری میان تاجران

تاجران در شمال افغانستان می گویند که آنها شاهد معاملات اسان، و افزایش حجم واردات و صادرات از طریق بندر حیرتان هستند.

محمد عمران احمدی یک تاجر افغان در ولایت بلخ گفت، در جریان سال گذشته تجارت در این ولایت کند شده بود، اما در این اواخر حجم واردات و صادارات از طریق بندر حیرتان افزایش یافته و برخی از تسهیلات به تاجران افغانی فراهم شده است.

وی گفت، به مسایل مرتبط به واردات و صادرات رسیدگی شده است، تنها یک مشکل باقی مانده است و آن «انتقال پول و صدور به موقع ویزه برای تاجران است.»

وی گفت، مسلۀ صدور ویزه برای تاجران افغان مشکل جدی بوده است و اضافه کرد از آن جاییکه تجار مجبور بودند تا معاملات را از راه دور ودر غیابت خود انجام دهند شمار زیادی از آنها خسارات بزرگی را متقبل گردیده اند.

وی گفت، «سرحدات باز نیست و باشندگان با مشکلات مواجه هستند. اگر به تجار افغانی ویزه داده شود، سرحدات باز شوند و امکان صادرات به موقع فراهم گردد، اقتصاد کشور نیز رونق خواهد گرفت.»

محمود رامین یک تجار در بندر حیرات گفت، «در مقایسه با قبل، تسهیلات بیشتر برای تاجران فراهم گردیده است و آنها مجبور به پرداخت مصارف اضافی نمی شوند.»

رامین گفت، «فراهم نمودن تسهیلات بیشتر به تجار باعث افزایش اجناسی چون مواد غذایی، گز و نفت در بازارها می گردد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من چند روز قبل در یکی از رسانه ها گفته های رئیس جمهور روسیه پوتین را خواندم. او گفته است که ایالات متحده باید خسارات جنگ در افغانستان را بپردازد. من می گویم که نه تنها ایالات متحده بلکه روسیه هم باید خسارهء ویران کردن افغانستان را بپردازد. زمانیکه روسیه ادعا دارد که این کشور وارث اتحاد جماهیر شوروی سابق است، در این صورت باید خسارات تجاوز وحشیانه شوروی به افغانستان، ترور حفیظ الله امین رئیس جمهور سابق افغانستان، قتل یک ونیم میلیون افغان، ویرانی افغانستان و عقب نگهداشتن افغانستان از کاروان انکشاف و توسعه جهانی را بپردازد. در عین حال، ایالات متحده باید به افغان ها خسارات تهاجم سال ۱۳۸۰ خود به افغانستان را که تحت عنوان جنگ علیه تروریزم نمود، بپردازد. سیاستمداران آمریکایی نه تنها در مقابل افغانها پاسخگو هستند، بلکه در قبال خانواده‌های سربازان امریکایی که در جنگ افغانستان کشته شده‌اند نیز مسئولیت دارند. این مثل آفتاب روشن است که پاکستان در جریان ۲۰ سال گذشته در عقب مخالفین حکومت افغانستان قرار داشت و آنها را حمایت می کرد. پاکستان پول و اسلحه را از روسیه و چین دریافت نموده و آنرا به مخالفین می داد. علاوه بر این، پاکستان پولی را که از ایالات متحده و سایر کشورهای غربی به نام جنگ با تروریزم دریافت می کرد به گروه های مسلح (طالبان و گروه داعش) که افغانها را می کشتند تادیه می کرد، اما با وجود این همه، ائتلاف بین المللی به جای اینکه از پاکستان در مورد جنایاتش توضیح بخواهند، به ارزش ۳۰ میلیارد دالر پول، اسلحه و سایر امکانات را به این کشور مساعدت نمود.

پاسخ

این گزارش یک بار دیگر ثابت می سازد که پلان های رئیس جمهوراسبق افغانستان تا چی اندازه مفید بوده می توانند. رئیس جمهورغنی همیشه در مورد اتصال منطقه ای صحبت می کرد و به همسایگان افغانستان می گفت که منافع و بقای شان در اتصال منطقه ای تضمین خواهند شد، اما کشورهای همسایۀ افغانستان فکر می کردند که با موجودیت جمهوریت به سایر منافع شان رسیده نمی توانند، به همین اساس همه دست به دست هم داده و جمهوریت را بوسیلۀ یک توطیۀ بین المللی سرنگون کردند. اینک با گذشت نزدیک به یک سال، در کنار تطبیق پلان های اتصال منطقه ای رئیس جمهور غنی، کشورهای همسایه با تهدید تروریزم جهانی و منطقه ای رو برو هستند. به نظر من اگر این تهدیدات افزایش پیدا کنند، خواب اتصال منطقه ای به سر نخواهد رسید و هیچ وقت به واقعیت تبدل نخواهد شد.

پاسخ

یک خبر بسیار عالی. این گزارش ثابت می سازد که امنیت و ثبات در افغانستان به نفع امنیت و ثبات در سراسر منطقه است. تا اکنون با وجودیکه افغانستان دارای ثبات اقتصادی نیست، حاکمیت آن توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است و وضعیت امنیتی هم شکننده است اما باز هم با وجود همین امنیت نسبی تجارت افغانستان با کشور های همسایه در حال افزایش است. بنا تمام کشورهای همسایۀ افغانستان بخصوص ایران و پاکستان که در جریان ۴۰ سال گذشته تمام انرژی شان را برای ویران کردن و تخریب افغانستان به کار برده اند باید پالیسی های تخریبی شانرا در افغانستان تغیر دهند تا هم باعث شکوفایی اقتصاد کشورهای خودشان شود و هم از سرازیر شدن موج مهاجرت ها به کشورهای شان جلوگیری نمایند. علاوه بر این اگر این کشورها تروریستان به تجهیز و تمویل تروریستان در افغانستان ادامه بدهند یک روز خودشان در همین آتش خواهند سوخت. خوب است که یکبار بخاطر صلح و ثبات خودشان هم فکر کنند و دست از تخریب افغانستان بردارند. تشکر. شیرین علیزی

پاسخ

با وجودیکه این یک خبر خوش است اما این را باید واضح ساخت که واردات افغانستان از سایر کشور ها به مراتب بیشتر از صادارات آن است. این افزایش ۸۲٪ در صادرات افغانستان به از بکستان راکه شما در ګزارش تان از آن یاد آوری کرده اګر با واردات افغانستان از ازبکستان مقایسه کنیم خواهیم دانست که صادرات افغانستان با وجود این پیشرفت قابل ملاحظه باز هم بسیار ناچیز است. افغانستان با تاسف به مارکیت اموال تجارتی کشورهای منطقه به خصوص ایران و پاکستان تبدیل شده است و همین دو کشور همیشه تلاش می کنند تا جلو پیشرفت زراعت و صنعت در افغانستان را بګیرند تا افغانستان برای همیشه به اموال صادراتی آنها محتاج باشند و همچنان افغانستان یک مارکیت سربسته برای اموال تجارتی آنها باشد.

پاسخ

چه یک خبر امیدوار کننده است! این خبر باعث خوشحالی من شد. هر افغان در حال حاضر از شنیدن این گونه خبرها خوشحال می شود چون جامعۀ ما در حال نزدیک شدن به یک بحران است. امیدوارم این گونه خبرها افزایش یابد. ما از جامعۀ جهانی می خواهیم که کمک های شان را با افغانها در راستای احیای اقتصاد افزایش دهد. اکثریت سرمایه گذاران افغان آمادۀ سرمایه گذاری در افغانستان هستند، اما این کار به افغانها کمک نمی کند. تجار افغان و جامعۀ جهانی باید در افغانستان سرمایه گذاری کند و در صورتیکه اقدامی در این زمینه صورت نه گیرد، دور از انتظار نیست که افغانستان یک بار دیگر به میدان جنگ تبدیل گردیده که باعث ایجاد مشکلات نه تنها در داخل کشور بلکه در سراسر جهان خواهد شد. افغانها حق دارند که زندگی بهتر داشته باشند و بعد از این نه باید جنگ های خارجی به افغانستان آورده شوند.

پاسخ

از سلام تایمز بخاطر نشر نمودن این گونه خبرهای خوب بسیار زیاد تشکر میکنم. من از طریق سلام تایمز از جامعۀ جهانی می خواهم که به مردم افغانستان کمک کنند تا اقتصاد خود را بازسازی نمایند. من از سرمایه گذاران افغان و شرکت های خارجی می خواهم تا با سرمایه گذاری در افغانستان اجازه ندهند که افغانستان به میدان جنگ میان گروه های نیابتی پاکستان، ایران، چین و روسیه تبدیل شود. افغانها حق دارند که مانند مردم سایر نقاط جهان در صلح و آرامش زندگی کنند. به امید صلح دایمی ـــ مرگ بر پاکستان و ارتش پاکستان که از تروریست ها حمایت می کنند.

پاسخ