امنیت

تحقیقات در مورد استفاده نظامی احتمالی چین از بندر گوادر هشدار می دهد

گزارش‌ از زرک خان

یک منسوب نیروی دریایی پاکستان در هنگام افتتاح یک پروژه تجارتی در بندر گوادر به تاریخ ۲۳ عقرب سال ۱۳۹۵ در کنار کشتی حامل کانتینر نگهبانی می‌دهند. اخیراً تردیدهایی در مورد نیات واقعی چین در بندر استراتژیک اقیانوس هند ظاهر شده است. [عامر قریشی/ خبرگزاری فرانسه]

یک منسوب نیروی دریایی پاکستان در هنگام افتتاح یک پروژه تجارتی در بندر گوادر به تاریخ ۲۳ عقرب سال ۱۳۹۵ در کنار کشتی حامل کانتینر نگهبانی می‌دهند. اخیراً تردیدهایی در مورد نیات واقعی چین در بندر استراتژیک اقیانوس هند ظاهر شده است. [عامر قریشی/ خبرگزاری فرانسه]

اسلام اباد -- گزارش های اخیر مرکزهای مطالعات برجسته بین المللی که در مورد استفاده نظامی احتمالی چین از بندر گوادر پاکستان هشدار می دهند، بحثی را در مورد نیات ارتش چین برای گسترش حضور دریایی خود در منطقه دوباره برانگیخته است.

توقع می رود که گوادر، یک شهر ساحلی در ایالت بلوچستان، که بخش عمده ای از طرح کمربند و جاده چین (بی آی آی) که به نام یک کمربند یک جاده (او بی او آر) نیز شناخته می شود، باشد، و پاکستان را به روی پروژه های تجارتی و انکشافی باز کند.

اما بسیاری از پاکستانی ها دهلیز اقتصادی چین و (سی پیک) را که جزء پاکستانی بی آر آی است، برای کشورشان مضر و برای چین مفید می دانند.

گزارش های انستیتیوت صلح ایالات متحده (یو اس آی پی) و مرکز مطالعات بحران و سیاست انقره (ای سی سی پی اس) نشان می دهد که چین از بندر گوادر برای ارائه قدرت نظامی در منطقه اقیانوس هند استفاده خواهد کرد.

بندر گوادر در بلوچستان درعکسی که تاریخ آن معلوم نیست، نشان داده شده است. تحلیلگران ابراز نگرانی می کنند که چین می تواند از بندر پاکستان برای ارائه قدرت نظامی در اقیانوس هند استفاده کند. [ادارهء بندر گوادر]

بندر گوادر در بلوچستان درعکسی که تاریخ آن معلوم نیست، نشان داده شده است. تحلیلگران ابراز نگرانی می کنند که چین می تواند از بندر پاکستان برای ارائه قدرت نظامی در اقیانوس هند استفاده کند. [ادارهء بندر گوادر]

یو اس آی پی در گزارشی در ماه حوت گفت، «چشم‌انداز قدرت نظامی چین بر اقیانوس هند از سواحل غربی پاکستان در حال افزایش است.»

گزارش گفته است، «طبق گزارش اخیر پنتاگون، پاکستان یکی از ۱۳ کشوری است که در مورد قدرت نظامی چین به عنوان مکانی بالقوه برای تأسیسات نظامی و واحدهای لوژستیکی اضافی چین برای استقرار در پشتیبانی از قدرت دریایی، هوایی، زمینی، سایبری و فضایی نام برده شده است.»

موسسه مذکور افزوده است، «آنچه ممکن است محدود به نظر برسد، دسترسی اضطراری که از نزدیک توسط کشور میزبان نظارت می شود، می تواند به سرعت به پایگاه تبدیل شود.»

زمینه سازی برای ارتش چین

به گفته یو اس آی پی، بندر گوادر در عمق دریا به دلایل متعددی برای چین مفید است.

پشتی آن می‌تواند حتی بزرگترین کشتی‌های نیروی دریایی ارتش چین را در خود جای دهد و یک منطقه آرام در مجاورت آن وجود دارد که می‌تواند تجهیزات نظامی را در آنجا جمع کرد و مواد و تدارکات را از پیش تعیین کرد.

این گزارش می افزاید، «از آنجایی که نیروی دریایی پاکستان علاوه بر شناورهای رزمی سطحی و ساحلی، زیردریایی های جدید را از چین وارد می کند، تأسیسات، قطعات و تکنیشن های آن به طور بالقوه می توانند وظیفه پشتیبانی بخشی از ناوگان نیروی دریایی پی ال ای را بر عهده بگیرند.»

در این گزارش آمده است، «میدان هوایی و رن وی جدید گوادر که در سال ۱۴۰۲ تکمیل می‌شود، برای عمله حمل و نقل هوایی استراتژیک چین نیز مناسب خواهد بود.»

این گزارش به «غیبت آشکار فعالیت تجارتی در گوادر - که شک ناظران متخصص را برانگیخته است» اشاره کرد.

این کار بدون جلب توجه، «افزایش ردپای نیروی دریایی» را آسان‌تر می سازد و افزود که «تحلیل تصاویر ماهواره‌ای منبع ازاد مجتمع‌های چینی در گوادر را با امنیت فوق‌العاده بالا شناسایی کرده است.»

گزارش ای سی سی پی اس از ماه حوت ۱۴۰۰ همچنین پیشنهاد کرد که «انگیزه اصلی چین برای ایجاد بندر در گوادر تجارتی نیست، بلکه برای سیاست امنیت داخلی و خارجی چین» ضروری تشخیص داده می شود.

این بندر حدود ۳۰۰۰ کیلومتر از منطقه سینکیانگ چین و حدود ۳۵۰۰ کیلومتر تا سواحل شرقی چین فاصله دارد. همچنین با اقیانوس هند، تنگه هورموز و خلیج عربی مجاور است.

بر اساس گزارش ای سی سی پی اس، «گوادر در خط مقدم پایگاه های نظامی که چین در نظر دارد بسازد، خواهد بود».

در صورت تکمیل بهبود زیرساخت های مربوطه، گوادر ممکن است عوض مناسب برای تکمیل و انتقال تجهیزات و افراد اردوی چین باشد.

در این گزارش آمده است، «این کشور همچنین نقش مهمی در تأمین امنیت نظامی برای منافع تجارتی چین دارد.»

نگرانی های امنیتی فزاینده

رشد تصاعدی نفوذ چین در پاکستان، به‌ویژه در بلوچستان - با بهره‌برداری شرکت‌های چینی از منابع محلی بدون توجه یا نگرانی برای تأثیر بر مردم محلی - به ناآرامی‌های جدی در این ایالت منجر شده است.

در مطالعه دیگری در ماه جدی، ای سی سی پی اس به نگرانی های امنیتی ناشی از ساخت و ساز چینی در گوادر اشاره کرد.

در این مطالعه آمده است، «به ویژه، حضور سازمان‌های تروریستی مذهبی تندرو-قومی جدایی‌طلب در منطقه بین گوادر و چین به طور قابل توجهی سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های زیربنایی خارجی را تهدید می‌کند.»

مطالعه می افزاید، «در مقاطع زمانی مختلف اعتراضاتی در منطقه صورت گرفته است، مهم ترین انتقاد مردم این است که نمی توانند مستقیماً از سرمایه گذاری های انجام شده و اشتغال ایجاد شده بهره مند شوند».

در ماه قوس، به گفته مردم محلی مقامات پاکستانی به دستور بجینگ یک جنبش اعتراضی در گوادر را به شدت سرکوب کردند.

معترضان به دنبال پایان دادن به ماهیگیری غیرقانونی در اعماق دریا توسط کشتی های بزرگ محلی و چینی و آزار و اذیت مردم محلی در پوسته های بازرسی امنیتی منتهی به بندر گوادر بودند.

مولانا هدایت الرحمان، رهبر جنبش، در سال ۱۴۰۱ در سمیناری در لاهور گفت، سی پیک به جای فراهم کردن معلمان و مکاتب برای ساکنان گوادر، به پست های بازرسی نظامی و پرسنل نظامی منجر شده است که از اتباع چینی و منافع آنها محافظت می کنند.

خشم از نفوذ فزاینده چین در بلوچستان، سازمان‌های شبه‌نظامی بلوچ و سندی را برانگیخت تا با یکدیگر متحد شوند و منافع چین را در این کشور هدف قرار دهند.

خشونت علیه منافع چین

در آخرین مورد خشونت، چهار پولیس به روز سه شنبه (۲۲ حمل) در درگیری مسلحانه با ستیزه جویان در ایالت بلوچستان، ساعاتی پس از کشته شدن چهار نفر در انفجار بمب در کویته پایتخت این منطقه، کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ستیزه جویان که توسط پولیس عناصر تحریک پاکستان طالبان (تی تی پی) شناسایی شده اند، در کچلاک برعلیه یک گزمه تیراندازی کردند.

روز دوشنبه، دو پولیس و دو غیرنظامی بر اثر انفجار موتور سیکلت بمب گذاری شده در بازار شلوغ کویته کشته شدند.

ارتش آزادیبخش بلوچستان (بی ال ای) مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت که مسئول تعدادی از حملات در این ایالت از جمله علیه منافع چین بوده است.

به گفته پولیس، در ماه سنبله، یک مرد مسلح در حمله ای در کراچی یک مرد چینی نژاد را کشت و دو نفر دیگر را زخمی کرد.

در حمل سال ۱۴۰۱، بی ال ای مسئولیت کشتن چهار نفر از جمله سه معلم چینی را در یک حمله انتحاری در داخل یک پوهنتون دولتی در کراچی به عهده گرفت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی دولت چین در سالگرد آغاز ابرپروژه راه ابریشم جدید موسوم به یک کمربند یک جاده همکاری کشورها در این پروژه دستاوردهای واقعی برای آن ها درپی داشته است. این امر توسعه صحیح جهانی شدن اقتصادی را تسهیل و به حل چالش های توسعه و بهبود سیستم حکمرانی جهانی کمک کرده و مسیر جدیدی نیز برای کشورها در مسیر مدرن شدن گشوده است. چین با بهره گیری از تخصص خود در انرژی های تجدیدپذیر، حفظ منابع انرژی، حفاظت از محیط زیست و به کارگیری فناوری، توسعه سبز را نیز ترویج می کند و از آسیا تا آفریقا، آمریکای لاتین تا اقیانوس آرام جنوبی با اولویت قرار دادن ساخت جاده ها، راه آهن، مدارس، بیمارستان ها و تأسیسات کشاورزی به کاهش فقر و بهبود رفاه مردم کمک کرده است. بر اساس چارچوبی متشکل از «شش راهگذر، شش مسیر و چندین کشور و بندر»، یک شبکه زیرساختی چند بعدی و چند بعدی در حال شکل گیری و اتصال در زمین، دریا، هوا و فضای سایبری برقرار است. مسیرهای حمل و نقل بین المللی زیادی در راه ابریشم چین تعریف شده است. برخی از این مسیرها عبارتند از: قطار سریع السیر چین-اروپا، خط سریع السیر زمینی-دریایی چین-اروپا، یک کریدور جدید تجارت بین المللی زمینی-دریایی و بزرگراه خشکی-دریایی اوراسیا با نام لیانیونگانگ-خورگوس. علاوه بر این، در امتداد پل زمینی جدید اوراسیا، بخش بلگراد-نووی ساد از راه آهن مجارستان-صربستان در صربستان به پایان رسیده و ریل گذاری در بخش بوداپست-کلبیجا در مجارستان آغاز شده است. بزرگراه اروپای غربی-غرب چین تکمیل شده است. بخشی از بزرگراه بار-بولجاره در مونتی نگرو نیز تکمیل شده است. در امتداد راهگذر اقتصادی شبه جزیره چین-هندوچین، راه آهن چین-لائوس احداث شده است.

پاسخ

... قدرت را از طریق توافق دوحه به مردمی داد که ده ها هزار افغان به خاطر آنها کشته شدند. به لینک ذیل نگاه کنید، که تلفات افغان ها، سربازان غربی و پیمانکاران آنها را واضح می سازد. https://apnews.com/article/Middle-east-business-afghanistan-43d8f53b35e80ec18c130cd683e1a38f خوب، این همه برای چه است؟ موضوع به سمت دیگری رفت. این بدان معناست که بریتانیا، امریکا و اتحاد جماهیر شوروی یا نتوانستند به بازسازی افغانستان کمک کنند یا نمی‌خواستند یا برنامه‌ای برای کار در افغانستان در آینده ندارند. با این حال، چین به یک واقعیت تبدیل شده است و چین کل منطقه را درک کرده است. این احتمال وجود دارد که پروژه چین به نفع افغانستان نیز باشد. البته یک چیز هست که دولت افغانستان نباید از چین قرض بگیرد. مردم ما فقیر هستند. اگر آنها مانند پاکستان در بدهی فرو روند، بالا بردن سرشان آسان نخواهد بود.

پاسخ

اگر به تاریخ گذشته و حال منطقه و سپس به طرح ها و پروژه های چین نگاهی بیندازیم، از خود می اندیشیم که چه اتفاقی افتاده و چه باید کرد. بریتانیا ده ها سال بر منطقه از جمله افغانستان حکومت کرد، اما به جای سود بردن به کشورهای منطقه، مردم را شکنجه، ضرب و شتم کرد و کشت. او پس از رفتنش، این ماموریت را به فرزند حرامزاده اش پاکستان سپرد که هم هندوستان و هم افغانستان هنوز از آن ناراحت هستند. آنها تروریست ها را آموزش می دهند، سپس به نام مجاهدین به افغانستان و هند می فرستند که مردم را می کشند. در طول ۲۰ سال گذشته، اگر به سلطه آمریکا در منطقه به بهانه القاعده نگاه کنیم، جنایاتی در جنوب آسیا و خاورمیانه صورت گرفته است که بشریت از آن احساس شرم می کند. عکس ها و فیلم های زندان ابوغریب که در آن افراد شکنجه و انباشته شده اند، هیچ کس فراموش نخواهد کرد. کدام بخش از منشور حقوق بشر اجازه ادرار کردن سربازان انگلیسی بر اجساد مخالفان مسلح در هلمند را می دهد؟ چند وقت پیش در انترنت خواندم که دولت بریتانیا تصمیم گرفت ۱۶۰۰ پاوند به خانواده های کودکان افغانی که سربازان انگلیسی کشته اند پرداخت کند. آیا این انسانیت است؟ آیا این حق بشر است؟ آیا این تمدن است؟ آیا این اسلام است؟ آیا این مسیحیت است؟ آیا این یهودیت است؟... کسی حتی گاو خود را به ۱۶۰۰ پاوند نمی فروشد، پس چگونه می شود قیمت سر یک کودک افغان ۱۶۰۰ پاوند باشد؟ ائتلاف بین المللی برای سرکوب تروریست ها به منطقه ما آمد. با این حال، آنها عکس جسد تروریست ها را به کسی نشان ندادند و محافظ تروریست (پاکستان) را مجازات نکردند. برعکس، جامعه بین المللی ایکه مجهز با سلاح ها و تانک های خود آمدند تا ترورست ها را سرکوب کنند

پاسخ

گفته می شود که امریکا و متحدانش میدان را ترک کرده اند، بنابراین اکنون به جای آنها کشور دیگری وارد میدان می شود. حالا که میدان خالی است هرکس به دنبال منافع خود است. چین و روسیه کشورهای فرصت طلب هستند. آنها از این فرصت برای ورود به قلب افغانستان استفاده کردند و پاکستان نمی تواند از قرض های خود خلاص شود. هر کاری که به او بگویند انجام می دهد. بندر گوادر نیز در بدل پول به چین سپرده خواهد شد. با عمران خان روابط روسیه و چین قبلاً خوب بود و تأثیر وام ها نیز وجود داشت که پاکستانی ها نتوانستند در برابر آن کاری انجام دهند، و روابط با حکومت حاکم افغانستان نیز خوب است. آنها جلساتی برگزار می کنند. بنابراین، آنها قطعا دست خود را از نظر نظامی و از هر نظر به سوی افغانستان دراز خواهند کرد.

پاسخ

اگر این خبر درست باشد که پاکستان بندر گوادر را به چین می دهد تا اقتصاد خود را تقویت کند، برای پاکستان بسیار خطرناک خواهد شد، زیرا هند، کشور همسایه پاکستان، می تواند پاکستان را تحمل کند، در نزدیک قلمرو خویش فعالیت چینای ها را تحمل نخواهد کرد. هند از هر راه ممکن برای تقویت تحریک طالبان پاکستان استفاده خواهد کرد و همکاری چین و پاکستان به نابودی پاکستان ختم خواهد شد.از سوی دیگر تغییرات اخیر برای امریکا هم ناخوشایند است.آمریکایی ها همه چیز را به دقت زیر نظر دارند و شکی نیست که واگذاری گوادر از سوی پاکستان به چین باعث خواهد شد تا روابط بین ایالات متحده و پاکستان را پیچیده کند که پیامدهای بدی برای مردم پاکستان خواهد داشت.

پاسخ

برنامه های چین در منطقه به سرعت در حال پیشرفت است. دو راه مهم و موثر برای مبارزه با این برنامه ها وجود دارد. یکی از راه ها رقابت رقبای چین با برنامه های اقتصادی چین در منطقه است. می توان این سوال را مطرح کرد که اجرای برنامه های اقتصادی در منطقه برای چین آسان و ارزان است و برای غرب (آمریکا و اروپا) سخت است، اما حقیقت اینگونه نیست. ببینید، یک کارگر امریکایی/اروپایی روزی ۱۰۰ دالر کار می کند و یک کارگر چینی روزی ۲۰ دالر کار می کند. این در حالی است که مردم منطقه با برنامه های چین مخالف هستند زیرا می گویند اگر چین پروژه ای را اجرا کند، مردم خود را می آورد و آنها را در پروژه ها به کار می گیرد. به عبارت دیگر مردم محلی به خاطر این کار چین عصبانی هستند. یک چینی روزی ۲۰ دالر کار می کند، اما یک کارگر افغان، پاکستانی، ایرانی و ... حاضر است روزی ۱۰ دالر کار کند و خوشحال هم خواهد بود. منظورم این است که رقبای چین می توانند در منطقه با چین رقابت اقتصادی کرده و به جای راه اندازی ماشین جنگی، پروژه های انکشافی را اجرا کنند. راه دوم که خطرناک است او جنگ است. برای جلوگیری از توسعه چین در منطقه باید شریان توسعه چین را قطع کرد و او اینطور می شود که شریان بی آر آی در پاکستان قطع شود. اگر رقبای چین بخواهند می توانند از آزادیخواهان بلوچستان و جنبش تحفظ پشتون ها (پی تی ام) کمک تبلیغاتی و تسلیحاتی کنند. این دو گروه مخالف دوستی پاکستان و چین و غارت منابع بلوچ و پشتون در منطقه هستند. هر دوی آنها می توانند از طریق مبارزه مسلحانه جلوی پیشرفت چین را بگیرند.

پاسخ