امنیت

پس از انکه نیروهای افغان ولسوالی های جوزجان را از طالبان تصفیه کردند، باشندگان به خانه هایشان باز گشتند

گزارش از هدایت الله

در تصویر دیده می شود که، برخی از اعضای خانواده های بیجاشده ولسوالی خمآب به تاریخ ۱۲سرطان از ریاست مهاجرین و عودت کنندگان جوزجان کمک دریافت می کنند. [ریاست مهاجرین و عودت کنندگان جوزجان]

در تصویر دیده می شود که، برخی از اعضای خانواده های بیجاشده ولسوالی خمآب به تاریخ ۱۲سرطان از ریاست مهاجرین و عودت کنندگان جوزجان کمک دریافت می کنند. [ریاست مهاجرین و عودت کنندگان جوزجان]

کندز -- به گفته مقامات محلی، بیش از ۱۵۰۰ خانواده بیجاشده شده از ولسوالی های قرقین و خمآب ولایت جوزجان پس از آنکه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان این ولسوالی ها را از طالبان آزاد کردند، به خانه هایشان باز گشتند.

نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان خمآب را طی عملیاتی به تاریخ ۳۱ حمل و قرقین را به تاریخ ۱۰ ثور پس از دو سال تحت کنترل طالبان، پاک کردند.

عبدالقادر مالیه، معاون والی ولایت جوزجان گفت، این خانواده های بیجاشده مجبور شده بودند تا از جنگ و آزار و اذیت طالبان به آقچه، خواجه دوکو، شهر شبرغان و روستاهای مجاور آن فرار کنند.

وی گفت، «این ولسوالی ها برای دو سال گذشته تحت کنترل طالبان بودند. خوشبختانه، پس از تصرف دوباره آنها، همه خانواده ها به خانه های خود بازگشتند.»

وی گفت، «خانواده هایی که به دلیل جنگ و ناامنی مجبور شده بودند تا خانه های خود را ترک کنند، از طرف حکومت محلی کمک های لازم به شمول پول نقد، مواد غذایی و وسایل آشپزخانه را دریافت کردند.»

عبدالباسط محمدی ۴۴ ساله، یک باشنده ولسوالی خمآب گفت، «من برای دو سال به دلیل ترس از طالبان در یک خانه کرایی در شبرغان زندگی كردم.»

وی گفت، «یکی از پسران من در پولیس ملی خدمت می کند، در حالیکه برادرم در اردوی ملی خدمت می کند. با درک کردن اینکه طالبان قصد کشتن من و خانواده ام را دارند، من مجبور شدم شب هنگام از خانه خود فرار کنم.»

محمدی با برگشت به خانه خود اظهار خوشی کرد.

تلاشهای بازسازی

مالیه گفت، پس از پاکسازی ولسوالی های خمآب و قرقین از طالبان، اداره محلی روند بازسازی و انکشاف را آغاز کرده است.

وی به شمول «۱۱ پروژه برای ساختن دیوارهای استنادی در امتداد رودخانه آمو، دو باب کلینک های صحی، ساختن ۳۶ کیلومتر سرک و ساختن دو پروژه آبرسانی»، چندین پروژه را که «در آینده نزدیک» در این ولسوالی ها تطبیق خواهند شد، نام برد.

وی گفت، «ما نمی توانستیم این پروژه ها را قبلاً تطبیق کنیم چون دشمن این منطقه را کنترل می کرد، اما اکنون می توانیم و این پروژه ها را به روشی بهتر برای حل مشکلات باشندگان تطبیق می کنیم.»

به گفته مالیه، علاوه بر اعزام کردن ۴۰۰ نفر پولیس سرحدی، پولیس ملی افغان و نیروهای اردوی ملی افغان، مقامات تشکیل یک نیروی اردوی محلی ۱۱۶ نفره را که به زودی در این ولسوالی ها مستقر خواهند شد، تائید کرده اند.

وی گفت، «ما به مردم خود اطمینان می دهیم که امنیت آنها تأمین شده است و آنها باید در یک محیط صلح آمیز به دنبال کار خود باشند.»

بابر ایشچی، رئیس شورای ولایتی جوزجان گفت، «باشندگان همه ولسوالی ها، به ویژه در ولسوالی های آسیب پذیر مانند خمآب، قرقین، موردیان، منگجک، خواجه دوکو و دیگر، با مشکلات اقتصادی و فقدان فرصت های کاری دست و پنجه نرم می کنند.»

وی گفت، «خوشبختانه، پس از اینکه سربازان این ولسوالی ها را تصفیه کردند، امید برطرف شدن مشکلات باشندگان وجود دارد.»

عبدالصمد جوزجانی، یک بزرگ قومی در جوزجان گفت، «در اکثر روستاهای ولسوالی خمآب هیچ سرک ها، مکاتب و کلینک ها وجود ندارند و باشندگان هنوز به لوازم ابتدایی اتکا می کنند.»

وی از طالبان خواست تا از این فرصت برای صلح استفاده کنند و مجبور ساختن مردم ملکی برای فرار از خانه های خود را متوقف کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیار خوب

پاسخ

من به مصؤن ساختن مردم افغانستان باور دارم.

پاسخ

باشنده گان ساحات روستایی و قریه های افغانستان در طی بیست سال گذشته مشکلات فراوان را متحمل شدند. ما از حکومت و جامعه جهانی جداً تقاضا می کنیم که به مردمیکه از جنگ متضرر شدند کمک ها را فراهم کنند. آنها باید تخم های اصلاح شده و کود های کیمیایی را به دهاقین توزیع کنند بخاطریکه اکثر اهالی ساحات روستایی با فقر و گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند.

پاسخ