امنیت

زنانی که عزیزان خود را از دست داده اند، از طالبان خواستند که به صلح متعهد شوند

گزارش از خالد زیری

در این تصویر دیده می شود که، بیش از ۱۰۰ نفر زنان افغان از تاریخ ۵ سنبله تا ۷ سنبله سال ۱۳۹۹ در جلال آباد، ولایت ننگرهار تجمع کردند تا از جنگجویان طالب و همچنان حکومت افغانستان بخواهند تا جنگ را متوقف کنند و به دنبال صلح باشند. [خالد زیری]

ننگرهار -- زنانی که اعضای خانواده خود را در جنگ دو دهه ای بین حکومت افغانستان و طالبان از دست داده اند، می خواهند که این گروه جنگجوی به یک صلح پایدار متعهد شود و حقوق زنان را در مذاکرات آینده حفظ کند.

حکومت ولایتی ننگرهار حدود ۱۰۰ زن از هفت ولسوالی را که عزیزان خود را در جنگ از دست داده اند، به یک کنفرانس در جلال آباد دعوت کرد تا در مورد روند صلح گفتگو کند. این کنفرانس از تاریخ ۵ سنبله آغاز شد و سه روز طول کشید.

عبدالمعید هاشمی، هماهنگ كننده این كنفرانس گفت، هدف از گردهمایی شنیدن صدای این زنان پیش از روند صلح بوده است.

وی گفت، «این ابتکار توسط برنامه حمایت از شهروندان اداره مستقل ارگان های محلی، از ننگرهار آغاز شده است.»

در تصویر دیده می شود که، حدود ۱۰۰ نفر زنان از هفت ولسوالی ولایت ننگرهار طی یک کنفرانس سه روزه در جلال آباد به تاریخ ۵ سنبله درباره روند صلح گفتگو می کنند. زنی در صف پیش لوحه ای را در دست گرفته است که در آن نوشته است، «بالای ما رحم کنید». [دفتر والی ننگرهار]

در تصویر دیده می شود که، حدود ۱۰۰ نفر زنان از هفت ولسوالی ولایت ننگرهار طی یک کنفرانس سه روزه در جلال آباد به تاریخ ۵ سنبله درباره روند صلح گفتگو می کنند. زنی در صف پیش لوحه ای را در دست گرفته است که در آن نوشته است، «بالای ما رحم کنید». [دفتر والی ننگرهار]

هاشمی افزود، «این برنامه در ۱۰ ولایت برای جمع آوری نظریات زنان قربانی جنگ برگزار خواهد شد تا به خواسته های آنها در سطح حکومت رسیدگی شود.»

وی گفت، «خواسته های این زنان باید در مذاکرات بین الافغانی در نظر گرفته شود.»

تقاضای صلح

زنان دعوت شده به این کنفرانس گفتند، مذاکرات صلح با طالبان باید به مؤفقیت برسند.

سمیرا ۷۵ ساله، یک باشنده ولسوالی کوت که چهار پسرش در اردو خدمت می کردند و همراه با همسرش در جنگ کشته شدند، گفت که وی به خاطر صلح آماده است تا طالبان را ببخشد.

وی گفت، «شوهر و چهار پسرم به شهادت رسیده اند. آنها برای سرزمین خود به شهادت رسیده اند. من طالبان را بخشیده ام، اما طالبان باید صلح کنند.»

«طالبان و همچنان سربازان پسران من هستند. من دیگر جنگ نمی خواهم؛ من صلح می خواهم.»

وی گفت، «غم و اندوه من آنقدر شدید است که حتی در هنگام نماز خواندن اشتباه می کنم، زیرا همه نواسه های من یتیم هستند. من کسی ندارم که با ما کمک کند، به جز از کمک خداوند (ج). من صلح می خواهم.»

نیاز بی بی، کسی که شش پسرش را در جنگ از دست داد نیز در این کنفرانس خواستار صلح شد.

بی بی گفت، «گروه داعش شش عضو خانواده من را کشت و از سه نفر آنها سر برید. من ده ها یتیم دارم که هیچ کس دیگری برای مراقبت از آنها نیست. من صلح می خواهم تا حداقل کودکان باقیمانده بتوانند در صلح زندگی کنند.»

حفاظت از حقوق زنان

لیلما ۳۲ ساله، یک باشنده ولسوالی اچین تأکید کرد، حفظ کردن دستاوردهای زنان در دو دهه گذشته یک امر ضروری است.

لیلما گفت، «من در شرایط بسیار سخت تعلیم کردم. اکنون کار می کنم و می خواهم بعد از روند صلح به کار خود ادامه دهم. من نمی خواهم با وجود اینکه تعلیم کرده ام در خانه محبوس شوم. می خواهم کار کنم و برای خانواده ام درآمدی کسب کنم.»

وی افزود، «اگر مذاکرات صلح صورت بگیرد، باید به زنان سهم داده شود تا آنها بتوانند از حقوق خود دفاع کنند و به این ترتیب ما از تعلیم، کار، آزادی بیان و سایر حقوق محروم نشویم.»

مولوی حبیب الله جلال آبادی، یک عضو شورای علمای ننگرهار گفت، «از آنجا که انتظار می رود مذاکرات بین الافغانی پس از مشوره ها در قطر آغاز شود، ما می خواهیم که حقوق زنان قربانی نشود بلکه احترام لازم را به دست آورند زیرا زنان قربانی های بسیاری داده اند.»

حبیبه کاکر، معاون والی این ولایت در کنفرانس گفت، زنان دستاوردهای زیادی را کسب کرده اند و آنها را تسلیم کرده نمی توانند.

کاکر به اشتراک کنندگان گفت، «ما از حقوق زنان دفاع می کنیم و برای آنها می جنگیم. من یک زن هستم و معاون والی یک ولایت هستم. من صلح را می خواهم تا بتوانم به این پیشرفت ادامه دهم، نه اینکه در خانه بنشینم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همه زنانی که در تصاویر نشان داده شده اند، پشتون ها به نظر می آیند. این بدان معناست که پشتون ها به شدت قربانی شده اند. در این شکی نیست که پشتون ها متمدن ترین قوم افغانستان هستند، اما متأسفانه اقوام دیگر مورد هدف (ادارات) استخباراتی قرار نگرفته اند، در حالی که پشتون ها هدف آنها هستند زیرا پشتون ها متمدن هستند. آنها به دلیل تمدن خود، توسط (ادارات) استخباراتی و تروریزم مورد هدف قرار گرفته و قربانی می شوند. این مسئله این قوم متمدن جهان را به گونه ای معرفی کرده است که گویا تروریزم در منطقه آنها بیشتر است. با نگاهی به چهل سال گذشته، پشتون ها به هیچ کشوری حمله نکرده اند؛ با این حال، نخست اتحاد شوروی، سپس پاکستان به شکل طالبان و تروریزم، و سپس حتی امریکایی ها بالای پشتون ها حمله کردند. دلیل دیگر این است که پشتون ها خود را مالک افغانستان می دانند و این کشور را خانه خود می دانند؛ با این حال، اقلیت ها مانند آنها نیستند و به همین دلیل پشتون ها بیشتر مورد حمله قرار می گیرند. با احترام

پاسخ

افغانستان برای زنان این کشور در واقع دوزخ است. زنان این کشور قربانی اصلی جنگ ها هستند، زیرا هر مرد که در افغانستان کشته می شود شوهر، برادر و پسر یک زن است. این زنان هستند که پس از شوهر، برادر و پسر زنده گی مشقت باری را سپری می کند. بر علاوه قربانی فقر و تنگدستی همین زنای افغانستان هستند. اینها در بیچاره گی به سر می برند. زنان افغان اولاد های شان را در گرسنگی و مشکلات بزرگ می کنند. پس از بزرگ کردن اش شهادت پسران شان را به چشم خود می بینند که واقعن بسیار زیاد رفت آور است. طالبان و سایر گروه های مسلح که در برابر نظام می جنگند باید بالای زنان این کشور حم بکنند و دست از کشتار و جنگ بردارند.

پاسخ

طالبان باید یک کمی از خدا بترسند و به ندای این زنان مظلوم که عزیران شان را از دست دادند گوش فرا دهند. در ۲۰ جنگ طالبان، هزاران زن در کشور شوهران شان را از دست دادند، هزارازن زن پسران شان را از دست دادند، هزاران کودک یتیم شدند. از این جهت جنگ، طالبان باید از فرصت بوجود آمده صلح استفاده کنند و بیایند به پروسه صلح بپوندند ودر انکشاف و ترقی کشور شان کار کنند. دیگر برای مردم حوصله نمانده، خردم خیلی از جنگ خسته شدند. اگر این جنگ برای یک دهه ای دیگر ادامه پیدا کند، یک بحران انسانی در این کشور به وجود خواهند آمد. جنگ دیگر بس است، ما صلح میخواهیم.

پاسخ

زنان خواهر، مادر ودختران ماست عزت که اسلام به زن قائل شده است درهیچ قانون دنیا دیده نمی شود ولی افسوس زنانیکه امروز به نماینده از زنان افغان صدای شان را بالا میکند تعدادی شان از مزدوران ایران ایرانی اند که درداخل نظام به حیث وکیل، وزیر ورهبر احزاب موقف دارند هیچگاه نماینده گی ا ز زنان کشور ما کرده نمی توانند.

پاسخ

با شما موفق نیستم، زیرا هیچگاهی زنان افغان مزدور بیگانه ها نبودند، این شما مرد ها بودید که گاهی غلام روس شدید و گاهی غلام امریکا. گاهی برای ایران جاسوسی می کنید و گاهی هم برای پاکستان. وطن را شما مردان خراب کردید. حالا میایید و می گوید که زنان این گونه است و آن گونه. شما در طول تاریخ یک جنایت زن را نشان دهید؟ شما هرگز نمیتوانید که یک موارد خیانت و جاسوسی زن را ثابت بسازید. ما زن ها همیشه صدای خود را بلند نکردیم هر چیزیکه شما مرد ها انجام دادید ما چیزی نگفتیم حالا شما عادت شدید و میاید بالای زنان میتازید.

پاسخ