امنیت

نیروهای افغان در پاکسازی ولسوالی شیرزاد از طالبان پیشرفت میکنند

گزارش از خالد زیری

منسوبین اردوی ملی افغان، در این تصویر که به تاریخ ۲۳ دلو پس از یک عملیات نظامی در ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار گرفته شده است، دیده می شوند. [خالد زیری]

منسوبین اردوی ملی افغان، در این تصویر که به تاریخ ۲۳ دلو پس از یک عملیات نظامی در ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار گرفته شده است، دیده می شوند. [خالد زیری]

جلال آباد -- مقامات می گویند، عملیات نیروهای افغان برای پاکسازی اعضای طالبان در ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار در راستای مؤفقیت اند و اگر آنها سلاح خود را به زمین نگذارند و تسلیم نشوند، تلاش ها علیه این جنگجویان شدت خواهند یافت.

برید جنرال محمد کریم نیازی فرمانده لوای چهار پیاده اردوی ملی افغان به تاریخ ۱۱ میزان در ولسوالی شیرزاد به خبرنگاران گفت، «بیش از یک ماه است که ما عملیات را علیه طالبان در ولسوالی شیرزاد آغاز کرده ایم. ما این عملیات را پس از آن آغاز کردیم که طالبان حملات بالای پوسته های بازرسی پولیس افزایش دادند.»

وی گفت، «ما ده سخی، بره سخی، لور کلی و ماماخیل بازار را پس گرفته ایم و پیش می رویم.»

نیازی گفت، در بسیاری از مناطقی که باشندگان قبلاً از ترس طالبان ترک کرده بودند آنها به خانه های خود بازگشتند.

وی گفت، «ما همچنان خط اکمالاتی طالبان را از ولسوالی پچیر اگام مسدود کرده ایم. اکنون آنها یا کشته خواهند شد و یا جنگ را متوقف خواهند کرد و صلح خواهند کرد.»

نيازی گفت، نيروهای امنيتی چهار پوسته را در مناطق مهم تأسيس كرده و قصد دارند که تعداد بيشتری را در مناطق ديگر ایجاد كنند.

آماده برای ادامه جنگ

نيازی گفت، نيروهای افغان هميشه در حالت آماده باش هستند تا با دشمن بجنگند.

وی گفت، «ما به صلح امیدوار هستیم، اما اگر طالبان پیشنهاد صلح را نپذیرند، آنگاه تمام جهان خواهد دانست كه این گروه صلح نمی خواهد. ما همچنان قدرت خود را به آنها نشان خواهیم داد.»

عبیدالله سوی یک سرباز اردوی ملی در ولسوالی شیرزاد گفت که وی صلح را ترجیح می دهد اما برای ادامه جنگ آماده است.

وی گفت، «ما می خواهیم جنگ در این کشور پایان یابد تا هیچ مادری برای فرزندان خود گریه نكند و صلح برقرار شود. اما اگر طالبان صلح نکنند و به خشونت ادامه دهند، پس من تا آخرین نفس می جنگم و از سرزمینم محافظت می کنم.»

فقیرالله تسل یکی از باشندگان منطقه توتو در ولسوالی شیرزاد گفت وی خوشحال است که به دلیل اقداماتی که توسط نیروهای دولتی صورت گرفته است، شاهد بهبود امنیت است.

تسل گفت، «ما از عملیات و اینکه نیروهای دولتی آمدند و این مناطق را پاکسازی کردند، خوشحالیم. آنها پوسته هایی را در اینجا تأسیس کردند، اما مهم این است که مناطق شمالی را نیز پاکسازی کنند و پوسته ها را راه اندازی کنند.»

وی گفت، «اگر نیروها این پوسته ها را ایجاد نکنند طالبان بر خواهند گشت و برای کسانی که از دولت حمایت کردند، مشکل ایجاد خواهند کرد.»

وفی الله نور یکی از باشندگان ولسوالی شیرزاد، که به دلیل حملات طالبان مجبور شد خانواده و اقارب خود را به ولسوالی خوگیانی منتقل کند گفت، «ما می خواهیم که حکومت مؤفق شود. زمانی که طالبان در اینجا بودند آنها [سربازان و شورشیان] هر روز می جنگیدند و ما از آن در زحمت بودیم.»

وی گفت، «خوب است که حکومت حضور خود را گسترش داد و ما دعا می کنیم که اردوی ملی بتواند بقیه مناطق را نیز پاکسازی کند.»

تعهدات حکومت

اجمل عمر معاون شورای ولایتی ننگرهار از حکومت خواست که در مناطق پاک شده از طالبان، پروژه های انکشافی را آغاز کند.

وی گفت، «درخواست ما این است که مناطق پاکسازی شده و سایر مناطق حفظ شوند و پس از پایان عملیات ها، پروژه ها تطبیق شوند، زیرا مقامات در دو دهه گذشته به دلیل حضور طالبان هیچ پروژه ای را در این مناطق اجرا نکرده اند. این [مکث] باعث محرومیت جدی مردم محلی شده است.»

وی افزود، «نخست ما خواهان پایان جنگ هستیم و امیدواریم که مذاکرات صلح مؤفقیت آمیز باشند. اردو و طالبان هر دو افغان هستند و مرگ آنها خانواده های آنها را غمگین می سازد. ما برای باشندگان محلی صلح و پروژه ها می خواهیم.»

عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفت، مسؤلین پروژه های جدیدی را برای بهبود زندگی مردم ملکی در ولسوالی شیرزاد تطبیق خواهند کرد.

خوگیانی گفت، «پس از پایان عملیات و پاکسازی مناطق، پروژه های بازسازی بیشتری در شیرزاد و سایر مناطق جنگ زده تطبیق خواهند شد.»

وی افزود، «ما در تلاش هستیم تا خدمات را در بخش های زراعت، معارف، صحت و سایر بخش ها به مردم محلی فراهم کنیم. ما در این زمینه از قبل اقدامات را آغاز كرده ایم تا پروژه های بازسازی جدید را به باشندگان شیرزاد و سایر ولسوالی های همسایه فراهم کنیم. ما متعهد هستیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همدیگر پذیری و صلح نتایج خوبی در قبال دارد، دولت همواره تاکید داشته تا مخالفین مسلح از جنگ دست بردارند و به زندگی صلح آمیز انسانی برگردند، انکشاف و حاکمیت فانون دفاع از تمامیت ارضی، تامین امنیت، تطبیق قوانین نافذه کشور از جمله وظایف اسای دولت است و دولت اماده خدمت در این راستا میباشد، اما بشرطیکه مخالفین و افغان های فریب خورده و در حالت اغفال قرار دارند، منطقی فکر کنند برادرکشی و ویرانی را اختتام ببخشند.

پاسخ