امنیت

زنان تخار تعهد سپردند که اگر طالبان صلح کنند ستم های این گروه را خواهند بخشید

گزارش از هدایت الله

بیش از ۱۵۰ نفر از زنان به شمول مقامات محلی در جریان یک گردهمایی به تاریخ ۲۷ عقرب در تالقان مرکز ولایت تخار، از طالبان خواستند که صلح را بپذیرند. [دفتر والی تخار]

بیش از ۱۵۰ نفر از زنان به شمول مقامات محلی در جریان یک گردهمایی به تاریخ ۲۷ عقرب در تالقان مرکز ولایت تخار، از طالبان خواستند که صلح را بپذیرند. [دفتر والی تخار]

کندز -- بیش از ۱۵۰ زنانی که اعضای خانواده خود را در جنگ افغانستان از دست داده اند به روز چهارشنبه (۲۸ عقرب) در تالقان مرکز ولایت تخار گردهم آمدند تا نگرانی ها و خواسته های خود را در مورد مذاکرات صلح بین الافغانی ابراز کنند.

مذاکره کنندگان حکومت افغانستان و طالبان از تاریخ ۲۲ سنبله در قطر با هم ملاقات می کنند و تلاش دارند تا برای صلح در این کشور طرحی را تهیه کنند.

اشتراک کنندگان همایش در تخار گفتند، اگر طالبان صلح را انتخاب کنند و خشونت را متوقف کنند، مردم آماده اند تا آنها را ببخشند.

نرگس فرهمند یکی از باشندگان شهر تالقان که در این گردهمایی اشتراک کرده بود گفت، زنان در تخار از طالبان خواستند که جنگ را متوقف کنند.

زنان به تاریخ ۲۸ عقرب در گردهمایی تالقان نشان داده شده اند. [فراموز امیری]

زنان به تاریخ ۲۸ عقرب در گردهمایی تالقان نشان داده شده اند. [فراموز امیری]

برادرش که یک افسر پولیس بود، در سال ۱۳۹۵ توسط طالبان در ولسوالی خواجه بهاءالدین کشته شد.

وی گفت، «تصمیم خانواده ما این است که اگر طالبان به توافقی برسند که از طریق آن صلح به کشور ما بیاید، ما آماده هستیم تا خون برادر خود را ببخشیم.»

فرهمند گفت، «جنگ همه چیز را از ما گرفت. ما از این به بعد جنگ را نمی خواهیم و از جنگ متنفر هستیم.»

سامعه خیراندیش یکی از باشندگان ولسوالی بهارک گفت، شوهرش که یک افسر پولیس محلی بود، پنج سال پیش در جنگ با طالبان در ولسوالی درقد کشته شد.

این مادر چهار فرزند گفت، «من در نبودن شوهرم با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو شده ام. کسی نیست که از فرزندانم مراقبت کند و من توانایی اقتصادی این را ندارم که فرزندانم را به مکتب بفرستم

خیراندیش گفت، «اگر طالبان به پذیرفتن صلح راضی شوند، من آماده ام که خون شوهرم را به آنها ببخشم.»

وی افزود، «من به طالبان عذر می کنم که به لحاظ خدا (ج) جنگ را متوقف کنید.»

عاطفه صفا یک فعال حقوق زنان در این گردهمایی گفت، «جنگ اقتصاد و سیاست ما را تا مرز سقوط رسانده است. ما از جنگ چیزی بدست نیاوردیم؛ این جنگ باید در اسرع وقت ممکن متوقف شود.»

وی گفت، «پیام من به طالبان این است که جنگ را متوقف کنید؛ این فقط بعث کشته شدن مردم بی گناه می شود.»

عبدالستار دهزاد یک مشاور نظارت و ارزیابی برای حمایت مردمی در ریاست مستقل ارگان های محلی گفت، مقامات محلی نظریات و خواسته های زنان را جمع آوری كرده و آنها را با ریاست مستقل ارگان های محلی در میان خواهند گذاشت.

وی گفت، «زنان در این گردهمایی خواسته های متفاوتی از طالبان، حکومت افغانستان و جامعه جهانی داشتند كه آنها در كارهای گروپی شریک ساختند. نظریات آنها در کابل بیشتر تحلیل خواهند شد.»

عبدالله قرلق والی تخار به اشتراک کنندگان در این گردهمایی گفت، مؤفقیت در به دست آوردن صلح پایدار فقط زمانی ممکن خواهد بود که زنان در این روند دخیل باشند.

وی گفت، «این بسیار مهم است که زنان از حقوق اساسی خود در چارچوب اسلام و قوانین کشور آگاه باشند. ما برای رسیدن به این امر سخت تلاش می کنیم.»

قرلق از طالبان خواست که با آتش بس موافقت کرده و خواسته های مشروع مردم افغانستان را بپذیرند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان باید به صدای این مردم لبیک گفته بیایند از جنگ دست کشیده سلاح های شان را به زمین بگذارند. دیگر جنگ در این کشور بس است. تا کی خون در این سرزمین ریخته شود و تا کی مردم قربانی این جنگ وحشی شوند.

پاسخ