امنیت

پومپئو: شبکه القاعده 'پایگاه' خود را به ایران تحت محافظت تهران منتقل کرده است

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده به تاریخ ۲۳ جدی در مرکز ملی رسانه ها در واشینگتن سخنرانی می كند. پومپئو گفت، ایران به 'مرکز مهم جغرافیایی برای شبکه القاعده' تبدیل شده است. [اندریو هارنیک/ پی او او ال/ای اف پی]

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده به تاریخ ۲۳ جدی در مرکز ملی رسانه ها در واشینگتن سخنرانی می كند. پومپئو گفت، ایران به 'مرکز مهم جغرافیایی برای شبکه القاعده' تبدیل شده است. [اندریو هارنیک/ پی او او ال/ای اف پی]

واشینگتن -- مایک پومپئو وزیر خارجه رفتنی ایالات متحده به روز سه شنبه (۲۳ جدی) با تائید کردن گزارشی مبنی بر کشته شدن فرمانده درجه دوم القاعده در تابستان سال جاری در تهران گفت، ایران به «مرکز مهم جغرافیایی برای القاعده» تبدیل شده است.

وی در جریان یک سخنرانی در مرکز ملی رسانه ها در واشینگتن گفت، «شبکه القاعده یک پایگاه جدیدی دارد: و آن جمهوری اسلامی ایران است.»

وی گفت، «برخلاف زمانی که شبکه القاعده در کوه های افغانستان پنهان می شد، امروزه شبکه القاعده تحت پوشش شدید محافظت رژیم ایران فعالیت می کند.»

وی گفت، «آنها شریک تروریزم و شریک تنفر هستند.»

عبدالله احمد عبدالله یا ابومحمد المصری رهبر ارشد القاعده به جرم دست داشتن در بمبگذاری های تاریخ ۱۶ اسد ۱۳۷۷ (۷ اگست، ۱۹۹۸)، در سفارت های ایالات متحده در دارالسلام، تانزانیا و نایروبی کنیا، متهم شد. به گفته منابع استخباراتی، وی در ماه اسد سال ۱۳۹۸ در ایران کشته شد. [اداره فدرال تحقیقاتی ایالات متحده]

عبدالله احمد عبدالله یا ابومحمد المصری رهبر ارشد القاعده به جرم دست داشتن در بمبگذاری های تاریخ ۱۶ اسد ۱۳۷۷ (۷ اگست، ۱۹۹۸)، در سفارت های ایالات متحده در دارالسلام، تانزانیا و نایروبی کنیا، متهم شد. به گفته منابع استخباراتی، وی در ماه اسد سال ۱۳۹۸ در ایران کشته شد. [اداره فدرال تحقیقاتی ایالات متحده]

نیویارک تایمز به تاریخ ۲۳ عقرب گزارش داد، عبدالله احمد عبدالله -- معروف به ابومحمد المصری شخصیت شماره دوم القاعده -- در تابستان سال جاری در تهران با ضرب گلوله کشته شد.

این روزنامه با استناد چندین منبع استخباراتی گزارش داد، المصری که در ایالات متحده به اتهام هماهنگ نمودن بمبگذاری های سال ۱۳۷۷ در سفارت های این کشور در تانزانیا و کنیا محاکمه شده بود، همراه با دخترش مریم که بیوه حمزه پسر اسامه بن لادن بود، کشته شد.

مقامات استخبارات امریكایی به نیویارک تایمز گفتند كه المصری از سال ۱۳۸۲ بدینسو در «توقیف» ایران بود اما حداقل از سال ۱۳۹۴ بدینسو در پاسداران یک حومه مرفه تهران آزادانه زندگی می كرد.

تهران کشته شدن المصری در خاک ایران را رد کرده است، و عجیب نیست که فراهم نمودن پناهگاه برای تروریستان شبکه القاعده را نیز رد می کند.

سابقه طولانی شراکت ایران با القاعده

ایران که دارای یک حکومت روحانی شیعه می باشد، از نظر ایدیولوژیکی با شبکه القاعده و گروه داعش هر دو که جنبش های سنی افراطی و عمدتاً عرب هستند، مخالف است.

اما این تقسیم بندی آشکار مذهبی، رژیم ایران را از حمایت کردن انواع گروه های تروریستی که برنامه توسعه طلبانه ایران را ممکن می سازند، متوقف نکرده است.

پومپئو به حمایت ایران از حزب الله در لبنان، حوثی ها (انصارالله) در یمن، گروه های شبه نظامی شیعه در عراق و گروه های تروریستی سنی مانند حماس و جهاد اسلامی فلسطین تذکر کرد.

وی گفت، «در حقیقت شبکه القاعده به مدت تقریباً سه دهه با تهران روابط داشته است.»

وی گفت، در اوایل دهه ۱۳۷۰ جاسوسان القاعده برای آموزش مواد منفجره به ایران و دره البقاع لبنان که مرکز حزب تحت حمایت ایران حزب الله است، سفر کردند.

پومپئو ادامه داد، تهران در زمان قبل از حملات ۱۱ سیپتمبر بالای ایالات متحده، به اعضای شبکه القاعده اجازه داد که بدون اینکه پاسپورت های خود را مهر بزنند، میان ایران و افغانستان آزادانه رفت و آمد کنند.

وی گفت، «این کار را برای این می کرد تا به آنها کمک کند که هنگام بازگشتن به کشورهای خود، مورد سوء ظن قرار نگیرند.»

پومپئو تائید کرد که «هیچ شواهدی موجود نیست که ایران در برنامه ریزی حمله ۱۱ سیپتمبر کمک کرده باشد و یا از قبل آگاهی داشته باشد»، اما حداقل هشت نفر از هواپیما ربایان ۱۱ سیپتمبر بین ماه های میزان و دلو ۱۳۷۹ از طریق ایران سفر کرده اند.

یک نامه ای که بن لادن نوشته بود و توسط نیروهای دریایی ایالات متحده پس از حمله سال ۱۳۹۰ بالای خانه بن لادن در ایبت آباد پاکستان پیدا شد، نشان داد که ایران برای این گروه تروریستی چقدر مهم است.

بن لادن نوشته بود، «ایران مسیر اصلی ما برای تأمین بودجه، پرسونل و ارتباطات است... نیازی نیست که با ایران بجنگید مگر اینکه مجبور شوید.»

جاسوسان القاعده در تهران 'زندگی عادی' را می گذرانند

پومپئو از تحریم های گسترده علیه ایران و حمله ای که سال گذشته تورنجنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در بغداد کشت، حمایت کرده است.

نبیل نعیم رهبر پیشین جهاد اسلامی مصر یک شاخه القاعده و یکی از دوستان قدیمی المصری، در ماه میزان به العربیه چینل خبری سعودی گفت، سلیمانی «طراح اصلی روابط میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شبکه القاعده است».

وی با خاطرنشان کردن اینکه «نشان پردازی این روابط زمانی آشکار شد که ایران از خانواده اسامه بن لادن رهبر القاعده میزبانی کرد» گفت، رابطه القاعده با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و استخبارات ایران قوی است.

پومپئو گفت، «وزارت استخبارات و امنیت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پناهگاه و پشتیبانی لوجستیکی -- چیزهایی مانند اسناد سفر، تذکره ها، پاسپورت ها -- که فعالیت القاعده را ممکن می سازند، فراهم کرده اند.»

وی گفت، معاونین ایمن الظواهری رئیس القاعده در ایران هستند و «یک زندگی عادی القاعده ای را می گذرانند».

پومپئو گفت، «تهران به القاعده اجازه داده است كه بودجه را تأمین کند، با اعضای القاعده در سراسر جهان آزادانه ارتباط برقرار كند و فعالیت های ديگری را انجام دهد كه قبلاً از افغانستان يا پاكستان رهبری می شدند.»

بعضی از تحلیلگران می گویند، تهران به عنوان یک وسیله فشار برای اینکه از حملات بالای ایران جلوگیری کند -- به جاسوسان القاعده اجازه داده است که در خاک آن -- که در برابر ارتش امریکا نسبتاً مصؤن اند، بمانند.

پومپئو اعتراف کرد، «امریکا از توانایی ها و فعالیت های القاعده قابلیت رویت ناچیزی را در ایران دارد. ما گزینه هایی را که داشتیم امروز نداریم زیرا این مجرمین القاعده در اعماق ایران مخفی شده اند.»

پومپئو خواستار فشار بیشتر بین المللی بالای ایران شد.

وی همچنان تحریم ها بالای چندین افراد و جایزه ۷ میلیون دالری را برای معلومات در مورد یک عضو القاعده که به گفته وی گمان می رود در ایران است و به اسم محمد اباتي یا عبد الرحمن المغربی شناسایی شده است، اعلام کرد.

المغربی که داماد و مشاور ارشد الظواهری می باشد، از سال ۱۳۹۱ بدینسو به عنوان مدیر عمومی القاعده در افغانستان و پاکستان کار کرده است.

به گفته وبسایت ریوارد فار جستیس وزارت خارجه ایالات متحده، وی پس از سال های فشار بین المللی برای مبارزه با تروریزم به ایران نقل مکان کرد، که در آنجا فعالیت های القاعده در سرتاسر جهان را نظارت می کند.

المغربی منحیث ریس دفتر ارتباطات خارجی القاعده، فعالیت های گروه های وابسته به القاعده را هماهنگ می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شکی هم نیست. ایران به خاطر شکست دادن امریکا دست به هر گونه اقدام خواهد زد و القاعده که در حال فرار است دوباره تقویت خواهد کرد و منافع امریکا را در منطقه تهدید خواهد کرد. ایران باید مورد فشار قرار بگیرد و از اقدامات که روی دست دارد مانع شود. اگر جلو ایران گرفته نشود ایران برای کشور های عربی و همچنان افغانستان یک خطر جدی خواهد بود.

پاسخ

اداره ترمپ سعی دارد در آخرین مرحله حکومتش ایران را متهم با پناه دادن به القاعده بسازد. همه مردم می دانند که ایران با القاعده هیچ گونه ارتباط ندارد و القاعده در حقیقت دشمن ایران و شعیه ها است. اما مایک پمپیو به بسیار بشرمی میاید و ایران را با داشتن روابط با القاعده متهم می کند. شرم هم خوب چیز است. امریکایی بسیار مردم بی شرم هستند. امریکا در حال انحطاط است و دیگر قدرت قبلی اش را نخواهد داشت. چین در آینده بسیار نزدیک بزرگترین قدرت اقتصادی جهان خواهد شد که این یک خبر بسیار بد برای امریکای لعین است. حکومت امریکایی ها هم هر چیز می گوید و شما هم میاید و نشر می کنید. شرم تان باد که چرندیات امریکایی ها را در افغانستان نشر می کنید.

پاسخ

آیا شما نمی دانید که در طی بیست سال گذشته ایران با گروههای هراس افگن ارتباط داشت و آنها را تمویل و حمایت می کرد؟ این دورغ نیست ایران هر کاری می کند برای ایران منافع آن کشور مطرح است و شکست دادن رقبای خود. ایران می داند که القاده برای ایالات متحده آمریکا خیلی خطر ناک است و تقویت اینها باعث شکست امریکا خواهد شد. ایران حتی از داعش در برابر آمریکا حمایت می کند.

پاسخ

دو نکته: - حرف های القاعده و داعش دروغ است. همه ای اینها پروژه های تجاران اسلحه است به خاطریکه آنها چنین گروه هایی را ایجاد می کنند و سپس آنها را وادار می کنند که علیه یکدیگر و علیه حکومت ها بجنگند و در واقع آنها سلاح های خود را می فروشند. - ویب سایت شما و مطالب آن زیبا است. من یک نظر دارم؛ ساحه ای سفید در اطراف کلمه 'سلام تایمز' خوب به نظر نمی رسد. بهتر است که شما مثل واشینگتن پوست یک عکس را که هولوگرام نامیده می شود یا چیز دیگر را در آن قرار دهید، در آن صورت زیباتر به نظر خواهد رسید. میشه یک عکس از شهر کابل را در آنجا قرار دهید. تشکر

پاسخ