امنیت

کشتی انتقال دهندهء هواپیماهای بی پیلوت چین جاه طلبی های تهاجمی ارضی این کشور را نشان می دهد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

کشتی انتقال دهندۀ طیارات بی سرنشین ژوهای ین در یک لنگرگاه در چین. [آرشیف]

کشتی انتقال دهندۀ طیارات بی سرنشین ژوهای ین در یک لنگرگاه در چین. [آرشیف]

تحلیلگران می گویند که کشتی هواپیمابر طیارات بی سرنشین که به تازگی به نمایش درآمده است، نگرانی ها در مورد مقاصد چین را بیشتر می سازد، بدلیل اینکه کشور مذکور در تلاش بدست آوردن برتری نظامی در اقیانوس آرام است.

این کشتی به طور رسمی تنها یک کشتی تحقیقاتی است، اما راه اندازی ژوهای ین در ماه گذشته توسط چین نشانۀ واضحی است که بیجینگ با عجله گروه مستقل طیارات بی سرنشین را مستقر می سازد.

به نقل از رسانه های دولتی، ژوهای ین می تواند تعداد بی شمار طیاره های بی سرنشین و همچنان کشتی های سطحی و زیردریایی را حمل کند و به کمک هوش مصنوعی به گونۀ مستقل فعالیت کند.

همچنان گزارش شده است که این کشتی دارای توانایی نظامی برای «تعقیب و بیرون راندن اهداف مهاجم» است.

یک کشتی کوچک جنگی چینایی در جریان تمرینات نظامی در ماه ثور در بحر چین جنوبی جهت محافظت خود دود را پخش می کند. [وزارت دفاع چین]

یک کشتی کوچک جنگی چینایی در جریان تمرینات نظامی در ماه ثور در بحر چین جنوبی جهت محافظت خود دود را پخش می کند. [وزارت دفاع چین]

ماه گذشته، محققین چینایی یک نمایش گروه طیارات بی سر نشین را پخش کردند که ظاهرا دستگاهایی را نشان می دهد که به گونۀ مستقل در یک بخش متراکم جنگل بته های نی یا بانس حرکت می کنند. [هندوت یومان ګاو و رویي جین/ ای اف پی]

ماه گذشته، محققین چینایی یک نمایش گروه طیارات بی سر نشین را پخش کردند که ظاهرا دستگاهایی را نشان می دهد که به گونۀ مستقل در یک بخش متراکم جنگل بته های نی یا بانس حرکت می کنند. [هندوت یومان ګاو و رویي جین/ ای اف پی]

قرار است که این کشتی ۸۹ متری تا آخر سال میلادی با سرعت ۱۸ نات (بیشتر از ۳۳ کیلومتر فی ساعت) به فعالیت آغاز کند، و توانایی نظارتی چین در منطقه اقیانون آرام را که چین آنرا منطقۀ تحت نفوذ خود می شمارد به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

ارتش ها در سرتاسر جهان دسته های طیارات بی سرنشین را بحیث بازیگران کلیدی در جنگ می پندارند، که می توانند تعداد زیاد سیستم های دفاعی را، برخلاف جت ها و یا تانک ها بدون در خطر انداختن جان سربازان شکست دهند.

پاول لوشنکو یک دگرمن ارتش ایالات متحده که در عین حال متخصص روابط بین المللی در پوهنتنون کارنیل نیویارک می باشد گفت، «به احتمال زیاد این اولین پیشرفت در نوع خودش است، اما سایر نیروهای بحری در سراسر جهان به شمول نیروهای بحری ایالات متحده در حال آزمایش قابلیت های جنگ از راه دور در ساحۀ بحری هستند.

حتی اگر قابلیت های واقعی این کشتی نشان داده نه شوند، بیجینگ نیت خود را برای تقویت ادعا های ارضی خود در این منطقه نشان میدهد.

لوشنکو به ای اف پی گفت، «این اقدام به صورت قطعی یک اقدام تحمیل کننده، تحریک آمیز، تشدید کننده و تهاجمی است.»

آزمایش های دسته جات هواپیماهای بی سرنشین

ساختن و تولید کندک های طیارات بدون سرنشین مستقل و نسبتا ارزان قیمت، توانایی چین در اوقیانوس آرام را تا حد زیادی برای تطبیق وضعیت به اصطلاح ضد دسترسی و انکار منطقه افزایش می دهد.

ژوهای ین همچنان می تواند ظرفیت نقشه برداری چین از کف دریا را بهبود ببخشد و یک کمک پنهانی را برای زیر دریایی های این کشور فراهم کند.

برخلاف کشتی های هواپیمابر معمولی و یا کشتی های جنگی که صدها نیرو را انتقال می دهند، هواپیمابر طیاره های بی سرنشین می تواند که با اتکاء به خود حرکت نموده و در عین حال دستگاهای را غرض ایجاد یک شبکه نظارتی ایجاد کند که به احتمال زیاد قادر به شلیک موشک نیز هستند.

جوزف تریویتیک و اولیوار پارکن آگاهان استراتیژی در ماه ثور در ویب سایت «میدان جنگ» نوشتند، «اینها قابلیت هایی هستند که به احتمال زیاد در هر درگیری که چین در آینده آغاز می کند، به شمول جنگ بر سر جزیرۀ تایوان، نقش حیاتی دارند.»

بیجینگ تمایل خود را برای تحت کنترول در آوردن تایوان پنهان نه کرده است و تحلیلگران امور نظامی می گویند که این کشور از نزدیک عکس العمل غرب در مقابل حملۀ روسیه بر اوکراین را نظارت می کند تا چگونگی و زمان انجام اقدام خود را ارزیابی نماید.

ماه گذشته، محققین چینایی یک ازمایش دسته های طیارات بدون سرنشنین را منتشر کردند که در ظاهر ۱۰ دستگاه را نشان می داد که به گونۀ مستقل بدون اینکه با درختان یا هم با یکدیگر تصادم کنند، در یک بخش پر درخت و متراکم در جنگل نی یا بانس حرکت می کردند.

جین مارک ریکلی، رئیس بخش خطرات در مرکز پالیسی امنیتی جنیوا گفت، «هدف اصلی چیزی است که دارای هوش جمعی باشد.»

او به ای اف پی گفت، «این مثال یک کمی مشابه به یک گروهی از ماهی ها است. آنها شکل های را در آب به وجود می آورند که به تنهایی تصمیم هیچ ماهی نبوده بلکه نتیجۀ هوش جمعی آنها می باشد.»

شک ها در دوران جنگ

کاروان از طیارات بی سرنشین که به گونۀ اتومات حرکت می کنند از لحاظ تیوریکی می تواند سیستم های دفاعی یا نیروهای مهاجم را تا حدی زیادی ناتوان سازند و مناطق جنگی را در زمین خشک و یا دریا تا زمانی مصروف سازند که ذخیرۀ مهمات شان خلاص شود.

ریکلی گفت، «یک حملۀ متعارف زمانی غیر ممکن می شود که با ده ها، صدها و یا هزاران وسیله ای مواجه شوید که انکشاف و تصدی آنها بسیار ارزان تر از سلاح های سنگین متعارف است.»

این یک پیشرفت بزرگ تکنالوژیکی نسبت به سلاح های فعالی است که می توانند برنامه ریزی شده و نیمه مستقل بوده، و باید دارای کنترول کنندگان انسانی باشند تا با چالش های ناگهانی واکنش نشان دهند.

با توجه به این تغیر عمیق در جنگ مدرن، یک مطالعۀ شرکت آر ای این دی (RAND) در سال ۱۳۹۹ نشان داد، در حالیکه وسایل نقلیۀ بدون سرنشین نیازمند تغیرات قابل توجهی در ساختار و عملکرد داخلی هستند، «ضرورت به قابلیت های کمپیوتری مطابق با معیارهای عصری کمتر، حتی کمتر از یک مبایل هوشمند خواهد بود.»

این شرکت با اشاره به تکنالوژی هواپیماهای ارزان بیع با قابلیت نسبی که به معنی دستگاه های ارزان قیمتی است که یک ارتش می تواند آنها را از دست دهد گفت، «دسته های متشکل از ۹۰۰ نفر مجهز و آموزش دیده در هر شش ساعت ۳۰۰ هواپیمای کم مصرف و کم هزینه (L-CAAT) را که در مجموع ۱۲۰۰ دانه در روز می شود پرتاب و باز تجدید کنند.»

لوشنکو متخصص روابط بین المللی در پوهنتون کارنل در مورد کشتی هواپیمابر طیاره های بی سرنشین گفت، «ما نشانه های داریم که چین در حال توسعۀ سریع قابلیت های خود است.»

وی گفت، «چیزی که ما نداریم ارقامی است که بر اساس تجربه نشان دهند که دولت تک حزبی چین اصلا میتواند که از این کشتی بطور مکمل در جریان جنگ استفاده کند.»

تبادل اتهام ها

نمایش ژوهای ین پس از یک شکست بزرگ دیپلوماتیک چین در اواخر ماه گذشته در اقیانوس آرام جنوبی صورت گرفت.

رهبران ۱۰ کشور جزیره ای اقیانوس آرام در جریان گفتگو با وانگ یی وزیر امور خارجۀ چین در سووا پایتخت کشور فیجی، تلاش چین برای وارد کردن آنها در مدار بیجینگ را رد کردند.

کشورهای کوچک متشکل از جزیره ها، پیشنهاد بیجینگ برای یک پیمان امنیتی منطقه ای را «غیر صادقانه خواندند» و در عوض ترجیح دادن تا دولت و صنایع شان از نفوذ چین مستقل باشند.

این اقدام همچنان در پی یک مناقشه بین چین و استرالیا در مورد مسایل امنیتی و تجارتی به شمول حادثۀ ۵ ماه جوزا رخ می دهد که در آن یک طیارۀ جنگی چینایی راه یک طیارۀ گزمه ای استرالیایی را در فضای بین المللی گرفت.

استرالیا به روز چهارشنبه (۱۸جوزا) تاکید کرد که هواپیمای گزمه ای این کشور در حریم هوایی بین المللی پرواز می کرد که یک هواپیمایی جنگی چینایی آنرا تعقیب نموده و ابری از تارهای المونیمی کوچک موسوم به چف را به طرف آن رها کرد.

مقداری از این چف که برای مختل کردن موشک های هدایت شونده توسط رادار طراحی شده اند داخل ماشین هواپیمای استرالیایی شد. کانبیره این حادثه را «بسیار خطرناک» خواند.

تان کیفی سخنگوی وزارت دفاع چین به روز سه شنبه گفت، هواپیمای گزمه ای ضد زیر دریایی P-8A استرالیایی در بحر جنوبی چین به حریم هوایی جزایر مورد مناقشۀ پارسل که در چین به نام زیشا یاد می شود، نزدیک شد.

وی حکومت استرالیا را به نشر «معلومات دروغین» و هواپیمای استرالیایی را به تهدید حاکمیت و امنیت چین متهم کرد.

بیجینگ مدعی حاکمیت یا نوع صاحب قلمرو بر اکثریت بخش های بحر چین جنوبی است، و نام های چینایی را بر اکثریت مکان در سراسر آسیا می دهد تا راهی برای باز کردن یک قضیه قانونی برای تحقق بخشیدن به این ادعا ها باشد.

ادعای چین بر دریایی جنوبی چین، که سالانه تجارت تریلیون ها دالر از طریق آن انجام می شود در تصادم با ادعاهای برونای، مالیزیان، فلپین، تایوان و ویتنام بر این منطقه قرار دارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پوتین یک بار گفته بود که دیموکراسی، تروریزم، حقوق بشر و چند چیز دیگر دام های ایالات متحده هستند که آنرا قبل از حمله به کشورهای عقب مانده در مقابل شان قرار می دهد. این چیزی است که ما بر آن باور نه کردیم اما حالا با گذشت هر روز به واقعیت تبدیل می شود. رئیس یوناما در افغانستان در ملاقات با سراج الدین حقانی از وی خواست تا در مقابله با تروریزم اقدامات سریع را انجام دهد. جاوید واک

پاسخ

تمام اینها فقط انبار کثافت هستند که برای نابودی انسانها ساخته شده اند. اگر قدرت های جهان واقعا می خواهند که زندگی بر روی زمین ادامه یابد، همه شان باید سلاح های کشندۀ خود را از بین ببرد و برای رفاه و آسودگی آنسان ها تلاش کنند. بودجه ای را که چین همه ساله به نام دفاع خودش به مصرف می رساند، بودجه ای را که ایالات متحده، روسیه و دیگران هر سال به نام دفاع خود مصرف می کنند در حقیقت برای دفاع نیست بلکه برای ویرانی و از بین بردن زمین است. قدرت های بزرگ به شمول ایالات متحده متحده، روسیه، چین، هند، آلما و غیر... باید به یکدیگر دست داده و به جای نابودی بشر برای خیر و فلاح بشر تلاش کنند.

پاسخ

اگر تجاوز روسیه در اوکراین منجر به جنگ جهانی سوم نه گردد من مطمین هستم که تجاوز چین بر تایوان و یا هم جزایر جنجالی در دریایی چین جنوبی روزی باعث آغاز جنگ جهانی سوم خواهد شد. بنابر این تمام کشورهای صلح دوست و به خصوص کشور های منطقه باید دست بدست هم داده و درمقابل زیاده خواهی و جاه طلبی های چین ایستاد شوند. همچنان باید جلو سیاست های تنش آمیز امریکا در منطقه را بیگیرند. آنها نه باید اجازه دهند که این بخش دنیا هم قربانی بازی های جیوپولیتیکی کشور های ابر قدرت جهان گردند اگر چین نه کنند بی شک که حال شان از افغانستان، لیبیا، یمن، عراق و سوریه بدتر خواهد بود.

پاسخ

کشورهای فقیر جهان در طول تاریخ در میان هجوم قدرت های بزرگ سرکوب شده اند. تنها در تاریخ معاصر زمانی جهان درگیر جنگ ها با کشورهای اروپایی مانند فرانسه، بریتانیا، روسیه، اسپانیا، آلمان، سپس بریتانیا و روسیه، سپس آلمان نازی، جاپان و ایتالیا بوده است و سپس با جنگ های روسیه و آمریکا درهم شکسته شده است. اکنون قربانی بازی و درگیری چین و آمریکا خواهد شد. ابرقدرت های جهان در صدد ریختن خون و ثروت کشورهای فقیر هستند در حالیکه برای خود بر روی زمین بهشت ساخته اند. این وضعیت تغییر نخواهد کرد مگر اینکه فقیرترین کشورها دست به دست هم دهند و در سرزمین های جلو این کشورهای وحشی را بگیرند. با این حال، این کار چالش برانگیز و حتی غیرممکن خواهد بود.

پاسخ

چین درحالی میلیاردها دالر را صرف هزینه های جنګی میکند که مردم خودش در وضعیت دشوار اقتصادی قرار دارند. معلومات نشان می دهند در حالیکه اقتصاد چین درحال ګسترش است اما مردم عادی این کشور همچنان در فقر و تنګدستی شدید قرار دارند. نظر به ګزارش ها بیش از ۵۰ ٪ مردم چین مشغول زراعت هستند . صنعتگران ۲۴٪ و کارمندان و تجاران ۲۶ ٪ نیروی کار فعال این کشور را تشکیل می دهند . با این وجود حدود ۲۰۰ میلیون نفر از مردم چین با درآمد روزانه کمتر از یک دالر زندگی می کنند . میلیون ها تن هنور در فقر شدید زندگی می کنند و مشکلات زیربنایی نیز در چین ادامه دارد. این وضعیت با توجه به مشکلات همه ګیری کرونا و بحران های اقتصادی ناشی از جنګ اوکراین شدیدتر نیز شده است. اما چین میلیاردها دالر را فقط برای خودخواهی ها و جاطلبی های حزب کمونیست بر صنایع نظامی مصرف می کنند. سایر کشورها مانند هند نیز که نزدیک به نیم مردم آن زیر خط فقر هستند بودجه نظامی شان میلیاردها دالر می شود. درحالیکه با مصرف این بودجه بر اقتصاد کشور مردم این کشورها بزودی پولدار و دارای زندګی مرفه خواهند شند اما بازهم تمرکز شان روی ارتش و قدرت نظامی است. انسان چی وقت سرعقل خواهد آمد؟

پاسخ