جامعه

پارک ملی بند امیر انبوهی از افغان ها را که به دنبال فرار از گرمای تابستان هستند به سوی خود می کشاند

گزارش از نجیب الله

در این عکس که به تاریخ ۲۰ سرطان گرفته شده است، پارک ملی بند امیر در ولایت بامیان دیده می شود. [نجیب الله/سلام تایمز]

در این عکس که به تاریخ ۲۰ سرطان گرفته شده است، پارک ملی بند امیر در ولایت بامیان دیده می شود. [نجیب الله/سلام تایمز]

بامیان -- هزاران افغان از ولایات مختلف امسال برای فرار از هوای گرم تابستان و لذت بردن از مکان های تاریخی و طبیعی منطقه به پارک ملی بند امیر سرازیر شده اند.

این پارک که از یک رشته دریاچه ها در صحرای کوهستانی ولایت بامیان تشکیل شده است، دارای هوای یخ و مناظر زیبایی است که در ماه های گرم تابستان توجه سیاحان را به خود جلب می کند.‌

رسانه های محلی به قول ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان گزارش دادند که حدود ۵۰۰۰۰ افغان تنها در عید قربان از بند امیر دیدن کردند.

در کنار این پارک، مجسمه های غول پیکر بودا، شهرهای تاریخی غلغله و ضحاک و دیگر ساحات تاریخی این منطقه نیز گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کرده اند.

اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان در سال ۱۳۸۸ بند امیر را به عنوان اولین پارک ملی کشور به منظور ترویج و حفاظت از زیبایی طبیعی دریاچه های آبی ایجاد شده توسط بندهای طبیعی در ارتفاعات کوه های هندوکش نامگذاری کرد.

افغان‌هایی که در جریان این ماه از بند امیر دیدن کردند، خسته از جنگ و به دنبال آسایش از مبارزات روزمره زندگی گفتند که می‌خواهند از هر فرصتی که در دسترس است برای بازدید از مناطق مختلف کشورشان استفاده کنند.

ذبیح الله افغان، باشنده ولایت قندهار، اخیراً برای دومین بار از ولایت بامیان و بند امیر دیدن کرده است.

او گفت، «سال گذشته برای اولین بار از بامیان دیدن کردم، سفر خوبی بود. بنابراین، امسال دوباره به همراه تعدادی از دوستانم به اینجا آمدم.»

افغان گفت، «قندهار در این وقت از سال بسیار گرم است، اما بامیان هوای عالی دارد و دیدن مناظر زیبای آن لذت بخش است.»

مصطفی علیزی یکی از دوستان افغان که برای اولین بار به تاریخ ۲۰ سرطان همراه با افغان از بند امیر دیدن کرد، از سفر خود به این ولایت اظهار خوشی کرد.

علیزی گفت، «بامیان جاهای دیدنی زیادی دارد. بند امیر زیباست و هوای عالی دارد. بند امیر بهترین مکان برای رخصتی است.»

او گفت، «خداوند به مردم ما این توانایی را بدهد که برادرانه زندگی کنند. دیدار از ولایات مختلف و دیدار مردم از یک ولایت با مردم ولایت دیگر می تواند وحدت ملی را تقویت کند.»

اکثر ساکنان این منطقه هزاره هستند، یک اقلیت قومی عمدتا شیعه که برای دهه ها در افغانستان به حاشیه رانده شده و تحت آزار و اذیت قرار گرفته اند.

جاوید رسولی، صاحب یک تجارت کوچک از ولایت بلخ، گفت که در اولین سفرش به بند امیر آنقدر اوقات خوشی را سپری کرده است که می خواهد با خانواده اش برگردد.

او گفت، «این کاملاً ارزش آمدن و بازدید را دارد.»

رسولی گفت، «مردم ما از جنگ و مشکلات خسته شده اند و اکثریت آنها از مشکلات روحی رنج می برند. این سفرها می تواند رخصتی های خوبی برای آنها باشد.»

او افزود، «همه افغان ها مهمان نواز هستند، اما مردم بامیان ما واقعاً خوب هستند و میزبانان بزرگی هستند.»

فروش پررونق

تعدادی از آنها می گویند که دست فروشان و دکانداران در بامیان و بند امیر در تابستان با ورود گردشگران از تجارت بهتری برخوردارند.

محمدعلی، ۲۷ ساله، یک مغازه دار در شهر بامیان، گفت، «گردشگرانی که برای دیدن مجسمه های بودای بامیان می آیند و سپس به بند امیر می روند، در مسیر خود از ما چیزهایی می خرند.»

او گفت که در تابستان که گردشگران افغان از بامیان و بند امیر بازدید می کنند، بیشترین فروش را دارد، در حالی که در گذشته گردشگران خارجی نیز از این شهر دیدن می کردند.

او افزود، «گردشگران محلی بیشتر قوروت، نمد پشمی و بادام می خرند. آنها قوروت بامیان را می خرند چون بسیار خوشمزه است.»

محمد رضا رضایی، یک دست فروش در بند امیر، گفت که فروش او برای دو ماه در سال، که ساکنان ولایات دیگر از بند امیر بازدید می کنند، بیشتر می باشد.‌

او گفت، «من بیسکویت، ساجق، کیلیبندها، گردنبندها و دستبندها می فروشم و خدا را شکر که روزانه ۵۰۰۰ افغانی (۵۶ دالر) عواید دارم.»

وی گفت، در سال های گذشته گردشگران خارجی نیز به بند امیر می آمدند و فروش بهتر هم بود، اما امسال فقط گردشگران داخلی هستند.

صمدعلی فرهنگ، تحلیلگر امور اجتماعی افغانستان در کابل گفت که افزایش گردشگری از افراد داخلی و خارجی به معرفی مکان های تاریخی افغانستان و بهبود اقتصاد کشور کمک می کند.

وی گفت، «بامیان مملو از جاذبه های طبیعی و مکان های تاریخی است که برای گردشگری بسیار مهم است.»

فرهنگ افزود، «در دسترس بودن امکانات حمل و نقل، اقامتگاه‌های امن و مطمئن و راهنمایان حرفه‌ای برای معرفی درست تاریخ و اهمیت تاریخی مناطق مختلف حیاتی است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مکان های بسیار دیگری مانند بند امیر در افغانستان وجود دارد که باید بازدید و برای بازدید مردم ساخته شود.تقریباً هر استان افغانستان مکان هایی دارد که مردم می توانند با دوستان و خانواده خود از آنها دیدن کنند. اوقات خوشی داشته باشید. باید تلاش بیشتری شود تا بند امیر جاده را آسفالت کند و هتل ها و سرویس های عمومی و همچنین مناطق پرجمعیت بیشتری در آنجا بسازد. برای تمیز نگه داشتن محیط زیست!!!

پاسخ

این جا را با داشتن آب پاک و فراوان، آبشارها و مناظر جالب می توان یک معجزۀ طبیعت گفت. اما باید گفت که این بند با وجود وسعت و زیبایی آن برای پذیرایی از این تعداد گردشگران مناسب نیست. در این بند امکانات و تسهیلات بسیار محدود وجود دارند. هوتل های این بند انگشت شمار و بسیار کوچک هستند و خیمه ها نیز محدود و کوچک می باشند. برعلاوه، اکثریت مردم در آنجا به فکر نظافت و صفایی نیستند. بزرگترین مشکل در این بند راه منتهی به آن است. شما مجبور هستید که برای رسیدن به این بند ۲۰ کیلومتر سرک خامه را با سختی و مشقت زیاد طی کنید. من از طریق صفحۀ سلام تایمز از مسؤلین این بند می خواهم که پول هنگفتی را که از بابت فروش تکت های این بند بدست میآورند دوباره در حصۀ بهبود محیط چهار اطراف این بند به مصرف برسانند. همچنان تلاش های بیشتری را باید برای قیر ریزی سرک و ساختن هوتل ها، تشناب های عمومی و کثافت دانی ها انجام دهند.

پاسخ

واقعا که یک جای بسیار خوب و زیبا است. اصلا هیچکس نمی تواند باور کند که در یک دشت بی آب و علف این ګونه یک جای با این همه آب و مناظر شګفت انګیز طبیعی وجود داشته باشد. من در عید ګذشته از این بند دیدن کردم. واقعا که این بند بیشتر از آن قشنګ است که در تلویزیون ها و صفحات اجتماعی نشان داده می شود. بند امیر همچنان به یک محل تجمع افغانها از سراسر کشور تبدیل شده بود و من هزاران افغان را به شمول تاجک، پشتون، هزاره، ازبک و غیره دیدم که در کنار هم و به دور از منافقت های سیاسیون و هرګونه تعصب و تبعیض ګرد آمده بودند و از روزهای عید لذت می بردند. من خانواده های بی شماری را دیدم که فارع از وحشت طالبا با همدیګر می خندیدن، آشپزی می کردند، شعر می خواندند، از آبشارهای این بند لذت می بردند و خلاصه برای چند ساعت تمام غم و اندوه روزګار را فراموش کرده بودند. من از این سفر خاطرات بسیار خوب دارم و از هر هموطن خود خواهش می کنم که در طول عمر شان حداقل یک بار از این مکان عجیب و شګفت انګیز دیدن کنند. تشکر

پاسخ

در افغانستان جاهای زیاد دیگری نیز وجود دارند که باید مانند بند امیر جهت بازدید مردم اصلاح و ساخته شوند. به گونۀ مثال شهر جلال آباد یکی از گرم ترین شهرها و مناطق افغانستان است. اما در عین حال از این شهر تا ولسوالی های خوگیانی، شینواری، و پچیر آگام که هر کدام آن منطقه ای بسیار سرد هستند با استفاده از موتر فقط یک ساعت راه است. مردم می توانند که در روزهای آخر هفته به بیرون از شهر و به این مناطق سرد رفته و از زندگی در آنجا لذت ببرند. ممکن است که در آنجه دوکانها و سایر سهولت ها نیز ساخته شود که فایدۀ آن نیز به مردم محلی خواهد رسید.

پاسخ

من موافق هستم، تقریبا هر ولایت افغانستان دارای مکان هایی است که ارزش این را دارند که مردم از آنجا بازدید نموده و با رفتن به این مناطق لحظات خوشی را در کنار خانواده و دوستان خود سپری کنند. اما طوریکه شما نیز به آن اشاره کرده اید، امکانات موجود برای گردشگران در این مناطق بسیار محدود بوده و یا هم اصلا وجود ندارند. به نظر من با توجه به آمدن امنیت نسبی در کشور، سکتور خصوصی می تواند که در این مناطق سرمایه گذاری نماید. این کار از یک سو باعث این می شود تا سرمایه گذاران در یک بخش مفید سرمایه گذاری کنند و از سوی دیگر زمینه اشتغال را به مردم مناطق متذکره فراهم خواهند ساخت.

پاسخ

جای شکر است که شاهد روزی هستیم که مردم در یک فضای آرام به چکر و گردش به اطراف کشور می روند، به هر آن نقطۀ کشور سفر می کنند که می خواهند آن را از نزدیک ببینند. قبل از این اینطور نه بود، مردم می ترسیدند. پیش از این در این گونه مکانهای تفریحی بمب ها منفجر میشدند، اما اکنون مردم برعکس آن وقت گرد هم می آیند، جشن می گیرند و لذت می برند. خانواده های نیز به این مکان ها می روند. مردم زیاد نه تنها به بند امیر رفتند و از هوای پاک آنجا لذت بردند، بلکه مردم همچنان می توانند از مناطق دارای آب و هوای سرد ولایات پکتیا، خوست، نورستان، کنر، ننگرهار و سایر نقاط کشور نیز دیدن کنند و هر وقت که دل شان بخواهد می توانند که جشن های تفریحی را برگزار کنند.

پاسخ