اقتصاد

کهنه شدن بانکنوت ها تازه ترین ضربه برای اقتصاد افغانستان است

گزارش از نجیب الله

در این عکس که بتاریخ ۵ ماه اسد در محوطه سرای شهزاده، بازار مبادلات ارزی در کابل گرفته شده، یک بسته از بانکنوت ها یا اسکناس های کهنهء افغانی دیده می شود. [نجیب الله/سلام تایمز]

در این عکس که بتاریخ ۵ ماه اسد در محوطه سرای شهزاده، بازار مبادلات ارزی در کابل گرفته شده، یک بسته از بانکنوت ها یا اسکناس های کهنهء افغانی دیده می شود. [نجیب الله/سلام تایمز]

کابل -- صرافان و مشتریان آنها به سلام تایمز گفتند که تجمع بیش از حد اسکناس های کهنهء افغانی برای صرافان و مردم عادی در سراسر افغانستان دردسر ایجاد کرده است.

افغان ها معمولاً در داد و گرفت بازار از پول نقد استفاده می کنند، اما آنها گفتند که وخامت وضعیت بسیاری از اسکناس های آنها، که برخی از آنها باید مدت ها پیش از گردش خارج می شد، بسیاری از معاملات را پیچیده ساخته است.

انباشته شدن هزاران اسکناس فرسوده افغانی – چتل شده، پاره شده، آسیب دیده -- بازار مبادلات ارزی هرات را به تاریخ ۲۶ سرطان با شکایت ساکنان از مناقصه بی ارزش مجبور به تعطیلی کرد.

محمد ظاهر امیری، ۴۸ ساله، کارمند یک سازمان غیردولتی در کابل، گفت که اسکناس های قدیمی چالش های روزانه زیادی را ایجاد کرده اند.

یک صراف افغان به تاریخ ۱۰ حوت سال ۱۳۹۵ در محوطه بازار صرافی سرای شهزاده در کابل، بانکنوت ها را می شمارد. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

یک صراف افغان به تاریخ ۱۰ حوت سال ۱۳۹۵ در محوطه بازار صرافی سرای شهزاده در کابل، بانکنوت ها را می شمارد. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

صرافان افغان به تاریخ ۲۶ قوس سال ۱۳۹۴ در بازار صرافی سرای شهزاده در کابل، بانکنوت ها را می شمارند. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

صرافان افغان به تاریخ ۲۶ قوس سال ۱۳۹۴ در بازار صرافی سرای شهزاده در کابل، بانکنوت ها را می شمارند. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

امیری گفت، «وقتی حقوق خود را برداشت می کنیم، بانک پول های قدیمی را به ما می دهد.»

وی افزود، «وقتی از صرافان بانک می خواهیم که به عوض بانکنوت های خراب بانکنوت های خوب بدهد، صرافان می‌گویند که هر چه پول در دسترس است او را می‌دهند و ما باید آن را بگیریم.»

او گفت، «مثلا، اگر ۲۰۰۰۰ افغانی (۲۲۲ دالر) از بانک برداشت کنیم، حدود ۸۰۰۰ افغانی (۸۹ دالر) از آن قابل مبادله نیست. و با چنین پولی همیشه با دوکاندار به مشکل می مواجه می شویم.»

امیری گفت، «علاوه بر این، هر روز دعواهای اجتناب ناپذیری بین مسافران و رانندگان [تکسی/بوس ها] رخ می دهد.

محمدرضا حبیبی، ۲۸ ساله، یکی از عمده فروشان مواد غذایی در کابل، گفت که مشتریان همچنان با او بر سر استفاده از اسکناس های قدیمی جنجال می کنند.

حبیبی گفت، «اگر ما اسکناس های قدیمی را بپذیریم، تاجران و بانکداران از گرفتن آنها خودداری می کنند. در حال حاضر، من ۱۰۰۰۰۰ افغانی (۱۱۱۲ دالر) دارم که هیچ کس آن را از من نمی پذیرد.»

محمدحسن محمدی، یک صراف در کابل می گوید، «متاسفانه اکثریت اسکناس های افغانی فرسوده شده و برای گردش در بازار مناسب نیستند.»

محمدی گفت، «این گونه اسکناس ها باید از بازار خارج شوند.»

او گفت که از سال گذشته، نه بانک و نه هیچ صرافی دیگری حاضر به پذیرش ۵۰۰۰۰ افغانی (۵۵۶ دالر) اسکناس های قدیمی او شده اند.

محمدی یادآور شد، «به یاد دارم که یک مشتری می خواست ۱۰۰۰ دالر را با افغانی تبدیل کند، اما او اصرار داشت که اسکناس های جدید می خواهد. چون تمام پولی که داشتم فرسوده شده بود، با هم مشاجره ای شروع کردیم که منجر به جنگ زننده شد.»

مشتریان چاره ای ندارند

حاجی زیرک، رئیس انجمن صرافان کابل به سلام تایمز گفت که او هر روز از صرافان سراسر افغانستان شکایات مربوط به اسکناس های فرسوده دریافت می کند.

زیرک گفت، «موضوع اسکناس های قدیمی به یک چالش جدی در بین مردم، صرافی ها و بانک ها تبدیل شده است.»

وی گفت، «بانک ها همیشه از پذیرش اسکناس های قدیمی از مشتریان خود خودداری می کنند اما خودشان اسکناس های قدیمی را در اختیار مردم قرار می دهند.»

وی افزود، مشتریان «چاره ای جز برداشتن اسکناس های فرسوده ندارند.»

وی افزود، گردش پول کاغذی قدیمی در بازار و صدور اسکناس های فرسوده برای مردم، عقب گرد بزرگی برای اقتصاد کشور بوده است.

او گفت که یک واحد اختصاصی در بانک مرکزی افغانستان که مسئولیت جمع آوری اسکناس های قدیمی را بر عهده دارد، بیکار نشسته است، در حالی که گردش پول های کاغذی پاره شده به یک بحران دیگر برای کشور تبدیل شده است.

میرزا محمد صدیقی، یک صراف در کابل، که ۳۲ سال دارد، گفت که گردش اسکناس های قدیمی بر مردم عادی افغان، صرافان، تاجران و اقتصاد افغانستان تأثیر نامطلوب گذاشته است.

او گفت، «بیشتر صرافان در کابل و ولایات، صدها هزار افغانی فرسوده در دست خود دارند و هیچکس حاضر به بردن آنها نیست. این در واقع یک شوک بزرگ برای اقتصاد افغانستان است.»

صدیقی با اشاره به دو مورد سختی اخیر ناشی از بحران اسکناس گفت، «این چالش روز به روز در حال افزایش است.»

صدیقی گفت،‌ «یک نمونه... تعطیلی چند روزه بازار صرافی ها در هرات بود.»

او گفت که علاوه بر این، چند صرافی در کابل اخیراً از کار افتاده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مداخلات کشورهای همسایه به خصوص ایران و پاکستان در سیستم بانکی افغانستان یکی از مشکلات دیگری است که چلش افغانی را با چالش های زیادی مواجه ساخته است. پاکستان در سالهای اخیر به گونه منظم تلاش می کند تا با چاپ و صادر کردن پول های ناچل و تقلبی ارزش افغانی را پایین بیاورد. در عین حال ایران هم تلاش کرده است تا با راه اندازی شبکه های پولشویی بازار افغانی را ضربه بزند. علاوه بر این به دلیل تحریم ها بر ایران یک مقدار زیاد دالر امریکایی از بازار افغانستان جمع آوری و به ایران قاچاق می شود. همچنان قاچاق دالر به پاکستان نیز ادامه دارد. چلش کلدار پاکستانی در ولایات هم مرز با پاکستان یک مشکل جدی دیگری است که اخیرا با پایین آمدن ارزش کلدار پاکستانی تجار و مردم عادی ضربه شدید مالی را متقبل شدند. خواست من از حاکمان کنونی افغانستان این است تا با به کار گیری از راه حل های منظم جلو مداخله ایران و پاکستان را در سیستم مالی افغانستان بگیرد. تشکر

پاسخ

نظر به گفته های بانک مرکزی افغانستان از سقوط جمهوریت الی اکنون نزدیک به یک میلیارد دالر امریکای به هدف کمک های بشردوستانه از طریق سازمان ملل متحد به افغانستان سرازیر شده است. در حالیکه این مقدار پول سهم بسیار بزرگی را در ثابت نگهداشتن قیمت افغانی ایفا نموده است اما در حالیکه ما همه روزه شاهد کاهش بانک نوت های افغانی در بازار هستیم و مقدار زیاد این بانک نوت ها نیز فرسوده شده اند و در عین حال گفته میشود که نزدیک به ده ملیارد بانک نوت افغانی که در زمان جمهوریت در کشور پولند چاپ گردیده بود به دلیل تحولات اخیر به افغانستان تسلیم داده نشده است. گفته می شود که ایالات متحده و متحدین اروپایی آن مانع ارسال این پول به افغانستان می شوند. اگر کشورهای اروپایی و ایالات متحده واقعا به فکر مردم افغانستان هستند باید اجازه دهند که پول متذکره به افغانستان تسلیم داده شود زیرا روز به روز پول افغانی در بازار کم شده می رود و این کار مشکل زیادی را متوجه مردم عادی افغانستان خواهد کرد. تشکر

پاسخ

باید تلاش کنیم که پول کشورمان را به درستی نگه داریم. برای محافظت از پول خود باید بکسه گک پول بخریم. یک بکسه گک پول ۱۰۰ یا ۲۰۰ افغانی است که می تواند از آسیب دیدن پول جلوگیری کند. هر پولی که نگه داشته نشود آسیب می بیند. مردم هر کشوری پول کشورشان را محفوظ نگه می کنند. لطفا با ارزش های ملی کشورتان برخورد سطحی نکنید.

پاسخ

این بهترین راه نگه داشتن پول است، اما کاش بدانیم که آن را عملی کنیم. و اگر باز هم آن را تطبیق نکنیم، هیچ کس دیگر اسکناس های افغانی را برای ما چاپ نمی کند و اسکناس های موجود نیز فرسوده شده و از گردش خارج می شود.

پاسخ

اما مشکل تنها فرسودگی و کهنه شدن بانکنوت های افغانی نیست بلکه مشکل بسیار گسترده تر از چیزی است که ما و شما فکر می کنیم. به نقل از رسانه ها سیگار یا بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، می‌گوید که سیستم بانکی در افغانستان کاملا فلج شده و بانک مرکزی این کشور از کار افتاده است. این گفته‌های سیگار که بخشی از گزارش مفصل این نهاد از وضعیت اقتصادی افغانستان به حکومت امریکا است، بحران نقدینه‌ گی را به‌عنوان چالش اصلی اقتصادی در افغانستان یاد کرده است. سیگار افزوده نبود پشتی‌بانی بانک‌های جهانی سبب شده‌ است که هیچ بانکی در افغانستان بر شرکت‌های کوچک و خصوصی اعتماد نکند. طبق گزارش سیگار، آمریکا نباید با تزریق پول به بانک‌های افغانستان بسنده کند؛ بل باید از فعالیت بانک‌های این کشور پشتی‌بانی همه‌جانبه کند. براساس گزارش سیگار تزریق پول، کمکی به رشد اقتصاد نکرده و نیاز است به بانک‌های افغانستان قرضه داده شود تا موجب تحرک اقتصادی شود. پس از تحولات اخیر در کشور، تمامی بخش‌های افغانستان به‌شدت متأثر شده‌ است. با آن‌که تاکنون میلیون‌ها دالر به بانک‌های این کشور از سوی کشورهای بیرونی و سازمان‌های جهانی کمک شده‌؛ اما هیچ سودی برای مهار وضعیت نظام بانکی افغانستان در پی نداشته است. این در حالی است که اخیرا مقام‌های امریکایی تایید کرده‌اند که با گروه طالبان در مورد سپردن بخشی از دارایی منجمد شده افغانستان در بانک‌های امریکا، گفت‌وگو کرده‌اند. با آنکه نتیجه گفتگوها مشخص نیست اما اگر این پول که منحیث پشتوانه افغانی شناخته می شود در مسایل کمک بشردوستانه به مصرف برسد، نظام بانکی افغانستان را بکلی از بین خواهد برد.

پاسخ

ما از پیشنهاد سیگار استقبال می کنیم. حقیقت این است که آمریکا کشور بزرگی است و نباید فراموش کند که مسئولیت های مهمی در جهان دارد. مخصوصاً در افغانستان که آمریکا ۲۰ سال در آن صرف کرده است، اگر مشکلی برای افغانستان پیش بیاید، به هر شکلی مسئولیت به آمریکا برمی گردد. نکته دیگر این است که بین ارتش آمریکا و گروه های مسلح در افغانستان مشکل وجود دارد. من به گروه های مسلحی اشاره می کنم که پاکستان به هزینه چین علیه دولت افغانستان و ائتلاف بین المللی آموزش و تجهیز می کرد. یک چیز دیگر بین مردم آمریکا و مردم افغانستان است. این رابطه دوم مبتنی برعشق، احترام، محبت و دوستی است. از هلمندی که پروژه توسعه کانال هلمند را ایجاد کرده است، پرسیدم. گفت آمریکا. چه کسی میدان هوایی قندهار را ساخته است؟ گفت آمریکا. من در مورد آمریکای متجاوز صحبت نمی کنم. من در مورد آمریکای متمدنی صحبت می کنم که عاشق افغانستان است. این یک چیز احمقانه است که از ماشین تبلیغاتی پاکستان بیرون می آید که می گویند طالبان آمریکا را شکست داده است ... زیرا نه طالبان می تواند آمریکا را شکست دهد و نه پاکستان. نه روسیه و نه چین. با این حال، این موضوع در مورد چین امکان دارد زیرا آنها نیز حرامزاده های بزرگی هستند. به هر حال، مهم این است که ایالات متحده باید در زمینه های مدنی و اقتصادی به افغانستان کمک کند و پروژه هایی را انجام دهد که به آمریکا نام نیک بدهد و به نفع افغانستان باشد. زنده باد افغانستان، زنده باد امریکا، زنده باد دوستی افغانستان و امریکا. مرگ بر پاکستان، مرگ بر چین، مرگ بر ایران، مرگ بر تروریست های دیگر.

پاسخ