سلامتی

در بحبوحه شیوع مرض سل، ملل متحد ۲۵ مرکز صحی را در بادغیس افتتاح کرد

گزارش از عمر

صندوق جمعیت ملل متحد (یو ان اف پی ای) ۲۵ مرکز صحی را در سراسر ولایت بادغیس افتتاح کرده است تا در جلوگیری از شیوع مرگبار سل یا توبرکلوز، که یک مرض قابل وقایه و تداوی است، کمک کنند. ده ها داکتر و نرس در این مراکز صحی که به تاریخ ۸ اسد افتتاح شدند، به کار گماشته شدند. [تصویربردار: میرویس عمری]

بادغیس -- صندوق جمعیت ملل متحد (یو ان اف پی ای) ۲۵ مرکز صحی را در سراسر ولایت بادغیس افتتاح کرده است تا در جلوگیری از شیوع مرگبار سل، که یک مرض قابل وقایه و تداوی است، کمک کنند.

ده ها داکتر و نرس در این مراکز صحی که به تاریخ ۸ اسد افتتاح شدند، به کار گماشته شدند.

علاوه بر مجادله در مقابل مرض سل، مراکز صحی مذکور برای زنان حامله، نوزادان و سایر ساکنان این ولایت مراقبت های صحی را فراهم می کنند.‌

شیوع سل، که به ویژه در منطقه ارمن - متشکل از بیش از ۸۰ روستا - ولسوالی قادس جدی بوده است، برای برخی از ساکنان محلی کشنده بود.

این تصویر که به تاریخ ۲۵ میزان گذشته گرفته شده است، مردی را نشان می دهد که در قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس، یک الاغ را با بوشکه های پر از آب بار می کند. [هوشنگ هاشمی/ ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۲۵ میزان گذشته گرفته شده است، مردی را نشان می دهد که در قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس، یک الاغ را با بوشکه های پر از آب بار می کند. [هوشنگ هاشمی/ ای اف پی]

داکتر اروز عرفان، رئیس یک مرکز صحی در ارمن گفت که حدود ۵۰۰۰ فامیل با جمعیتی نزدیک به ۳۰۰۰۰ نفر در ارمن زندگی می کنند که اکثر آنها به مرض سل مبتلا شدند.

وی گفت، «هشتاد فیصد از کل جمعیت ارمن از جمله زنان و کودکان مبتلا هستند. هر روز ده ها مریض سل برای تداوی به مرکز صحی ما مراجعه می کنند.»

وی گفت، «مریضان که بیشتر آنها زن و کودک هستند، با شکایت از علائمی مانند سرفه و کاهش وزن برای تداوی به مرکز مراجعه می کنند. برخی از آنها حتی نمی توانند در وقت ملاقات به پای خود بایستند.»

عرفان گفت، «در نبود خدمات صحی در سال گذشته، مرض سل در منطقه ارمن به دلیل عدم رعایت حفظ الصحه و نبود آب آشامیدنی سالم به شدت گسترش یافته است.»

وی افزود، حداقل ۱۰ نفر از ساکنان ارمن در ماه اسد بر اثر مرض توبرکلوز جان باختند.

کمبود خدمات صحی

باشندگان محلی می گویند که در منطقه شان نه مرکز صحی وجود دارد و نه شفاخانه، و بسیاری از آنها توان پرداخت مصارف رفتن برای تداوی به شفاخانه قلعه نو، مرکز این ولایت را ندارند.

به دلیل عدم تداوی، گلشن، ۶۲ ساله، باشنده منطقه ارمن، گفت که با عوارض ناشی از سل دست و پنجه نرم می کند.

وی گفت، «من بطور دوامدار دچار نفس تنگی می باشم، و تب دارم. من درد سر، کمر، پاها و سینه درد دارم،» و علاوه کرد که بعد از تشخیص مرض سل او به مراقبت های صحی دسترسی نداشت که در نتیجه وی به مرض گرده نیز دچار شده است.

او می گوید، «تا چند روز پیش در منطقه ما شفاخانه وجود نداشت و من نمی توانستم به شفاخانه شهر قلعه نو بروم.»

گلشن گفت که در اثر نوشیدن آب آلوده به مرض سل مبتلا شده است.

او گفت، «ما برای مصرف از جوی نزدیک خانه خود آب آشامیدنی می آوریم. بسیار آلوده است زیرا گاو و گوسفند از یک نهر آب می نوشند.»

او گفت که از ساخته شدن مرکز صحی در منطقه خود بسیار خوشحال است و امیدوار است که بستگان و دوستانش دیگر جان خود را بر اثر بیماری سل از دست ندهند.

زلیخا ۷۰ ساله، یکی دیگر از ساکنان منطقه ارمن، گفت که سه ماه است که از مرض سل رنج می برد.

پنج نفر از شش عضو خانواده او - از جمله پسر، عروس و دو نواسه او - به مرض سل مبتلا شده اند.

او گفت، «تا زمانی که مرکز صحی در روستای ما افتتاح شد، نمی‌دانستیم که مبتلا به مرض سل هستیم. همه ما سرفه و احساس ضعیفی می‌کردیم. وقتی به مرکز مراجعه کردیم، داکتر دستور آزمایش سل را داد و نتیجه مثبت برآمد.»

زلیخا همچنین به آب آلوده و نبود خدمات صحی و تداوی به عنوان عامل شیوع این بیماری اشاره کرد.

او گفت، باشندگان قریه «از آب جوی روستای ما استفاده می کنند. نه آب نل و نه آب چاه در دسترس است. کودکان ما اغلب اسهال می کنند. قریه ما دورافتاده است که در آن کار زیاد صورت نگرفته است و در گذشته نمی توانستیم اطفال خود را به شفاخانه ببریم.»

زلیخا گفت که با تداوی مناسب مرکز صحی صندوق جمعیت ملل متحد، او و اعضای خانواده اش در حال بهبودی هستند.

گزینه های رو به کاهش

به گفته داکتران محلی، سل یک بیماری قابل تداوی است و مرگ و میر ناشی از آن در ولسوالی قادس یک تراژیدی تکان دهنده است.

داکتر فرهاد کریمی یک داکتر در بادغیس گفت که با مراقبت مناسب، اکثر مریضان پس از یک دوره تداوی شش ماهه بهبود می یابند.

وی گفت، «در صورت عدم درمان به موقع مریضان سل، شش های آنها متأثر می شود که می تواند کشنده باشد. بسیاری از بیماران سل در ولسوالی قادس در اثر نبود خدمات صحی جان خود را از دست داده اند.»

کریمی گفت، «در دنیای کنونی که طب پیشرفت چشمگیری داشته است و بیماری های خطرناکی مانند سرطان قابل درمان است، مرگ و میر در بادغیس بر اثر مرض سل باعث شرمساری سیستم صحی افغانستان می شود.»

وی افزود، کودکان و سالمندان در معرض خطر بیشتر ابتلا به سل هستند و باید در اولویت تداوی قرار گیرند.

داکتر غلام حیدر شهاب، متخصص امراض ساری در بادغیس گفت، «ارائه خدمات صحی در ولسوالی های بادغیس در یک سال گذشته به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است و اکثر باشندگان قریه های دور دست به خدمات صحی دسترسی ندارند.»

او گفت، این کمبود مراقبت های صحی به قیمت جان انسان ها تمام شده است.

وی افزود، «اگر خدمات صحی معیاری در ولسوالی قادس وجود داشت، این تعداد از باشندگان در اثر بیماری سل جان خود را از دست نمی دادند.»

شهاب گفت، وضعیت بسیار نگران کننده است زیرا تعداد بیشتری از افغان ها ممکن است به بیماری های مختلف قابل تداوی مبتلا شوند و برخی دیگر ممکن است جان خود را از دست بدهند.

او گفت، ایجاد مراکز صحی صندوق جمعیت ملل متحد گام بسیار مؤثری برای کاهش تلفات و کنترل بیماری ها در ولسوالی ها و روستاهای دور افتاده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

با آمدن طالبان سکتور صحی افغانستان بیشترین صدمه را متقبل شد. یکی از پروژه های بسیار مهم که نقش حیاتی را در بخش نهادینه ساختن و مستحکم ساختن سکتوری سحی داشت پروژه صحتمندی بود. این پروژه توسط بانک جهانی تمویل می شد و در سراسر کشور فعالیت داشت. اما با آمدن طالبان این پروژه مانند سایر پروژه های زیربنایی در کشور متوقف شد که با متوقف شدن آن سکتور خصوصی در سراسر کشور شدیدا صدمه دید. خواست من از جامعه جهانی و به خصوص بانک جهانی این است تا فعالیت های این پروژه را یکبار دیگر در کشور آغاز نموده و نگذارند که دست آود های گذشته آن نیز از بین برود. از طریق این پروژه به میلیون ها افغان خدمات صحی فراهم می گردید و جان صدها نفر را نجات می داد. از دولت فعلی افغانستان هم می خواهم که دست از تکبر و زیاده خواهی بردارد و به فکر انحصار قدرت نباشد. با جامعه جهانی تعامل کند. درهای مکاتب را به روی دختران باز کنند. کار و حقوق زنان را به رسمیت بشناسند. یک حکومت قوی و فراگیر را تشکیل دهند تا کشور به پای خود ایستاد شود و به کمک جامعه جهانی از بروز فاجعه ها جلوگیری شود.

پاسخ

تشکر از ملل متحد بابت این ګام مؤثر و مثبت. اما در این اواخر یک مرض کشندهٔ جلدی در میان حیوانات خانګی در سراسر افغانستان شیوع یافته که باعث تلف شدن حیوانات بیشماری ګردیده است. من از سازمان ملل متحد و سایر مؤسسات کمک کننده خواهش می کنم تا با استفاده از امکانات دست داشته شان غرض جلوګیری از شیوع بیشتر این مرض اقدام نمایند زیرا افغانستان فاقد حکومت و نهاد های مسؤل است. تمام دار و ندار مردم در دهات همین ګاوها و سایر حیوانات خانګی شان است که اګر آن را هم از دست بدهند وضعیت شان بیشتر از این بد خواهد شد. من اشخاصی را می شناسم که تا حد آخر فقیر بودند و ګاوها یګانه منبع درآمد آنها بود. آنها با فروش شیر و ماست ګاو شان می توانستند یک مقدار پول بدست بیآورند اما حالا با تلف شدن آن ګاو این منبع را هم از دست داده اند. لطفا به داد مردم فقیر و بیچاره در دهات کشور برسید.

پاسخ

این حرکت بسیار خوبی است. مردم افغانستان بیش از هر زمان دیگری با فقر روبرو هستند. افغان ها از نظر مالی مردم بسیار ضعیفی هستند. اقتصاد آنها بسیار ضعیف است، آنها نمی توانند با هزینه های خود از سلامت خود مراقبت کنند. این یک ساختمان سازمان ملل است که خدمات بهداشتی رایگان ارائه می دهد و جان مردم را نجات می دهد. مردم افغانستان مهربانی را فراموش نمی کنند، همیشه به یاد خواهند داشت.

پاسخ

این یک اقدام عالی است. مردم افغانستان بیش از هر زمان دیگری با فقر روبرو هستند. اگر مریض شوند به دلیل بی پولی به داکتر مراجعه نمی کنند تا زمانی که در جای خود بیفتند. بعد از آن به داکتر مراجعه می کنند. از سازمان ملل برای ارائه خدمات صحی با کیفیت و نجات جان مردم تشکر می کنیم. مردم افغانستان احسان فراموش نیستند. همیشه آن را به خاطر خواهند داشت.

پاسخ

افغان ها از نظر اقتصادی مردم بسیار ضعیفی هستند. اقتصاد آنها شکننده است. آنها نمی توانند با پول خود درمان شوند. افغان ها این اقدام عالی را که توسط سازمان ملل متحد برای ارائه مراکز خدمات رایگان در بادغیس انجام شده است می ستاید.

پاسخ